Black Friday 2020: een recap

Door Désirée Brussel

Door Désirée Brussel

Leestijd 5 minuten

Het grootste feestje in e-commerce land is weer achter de rug! Al onze klanten vierden het mee en dat vergde ook dit jaar een unieke aanpak met tijdige voorbereiding als belangrijkste ingrediënt. In dit blog geven we je een kijkje in de keuken van de Black Friday strategie van Yellowgrape en hoe dit wederom heeft geleid tot record prestaties.

Maak de actie interessant

Cliché maar waar: het succes valt of staat allemaal met de aantrekkelijkheid van de actie. Zo’n vijf jaar geleden, toen Black Friday net opgepakt werd in Nederland, waren er weinig spelers actief en was een aanbieding al snel scherp en aantrekkelijk. Nu bijna alle webshops meedoen is het belangrijk dat jouw actie scherp genoeg is vergeleken met die van je concurrenten. We zeggen hiermee niet dat je je hele assortiment in de uitverkoop moet zetten, maar wel dat je de actie interessant genoeg moet maken om consumenten te overtuigen om de deal bij jou te scoren.

Je kunt er voor kiezen om elke dag producten uit een andere categorie af te prijzen of specifieke deals met geselecteerde producten aan te bieden. Dit valt meer op dan een vaststaand kortingspercentage en wakkert ook een sterker ‘nu of nooit’ gevoel aan. Een andere manier om de aandacht van je doelgroep te trekken is door aantrekkelijke incentives weg te geven bij aankoop van de actie artikelen. Zorg er in ieder geval voor dat je onderscheidend bent en je de concurrentie kunt overstijgen.

Het belang van timing

Na vijf jaar Black Friday ervaring beperkt de feestdag zich al lang niet meer tot één dag en lijken retailers steeds eerder te beginnen. Een langere actieperiode staat echter niet garant voor meer succes. Onze ervaring leert juist dat het effect van een actie sterk afneemt naarmate deze verspreid wordt over een langere periode. Daarnaast is het belangrijk om vroegtijdig traffic te genereren en niet pas aan boord te springen als de grote webshops het startsein hebben gegeven. Nog altijd zien we de grootste pieken in omzet op vrijdag en maandag (Cyber Monday). De impact op de dagen daartussen kun je echter goed beïnvloeden met display ads, e-mail campagnes of on-site nudging technieken.

Wees daar vanaf de oriëntatiefase

Zodra de maand november is aangebroken starten veel consumenten al met oriënteren en het opstellen van een wensenlijst. Als retailer wil je de aandacht van de consument dus in het beginstadium al trekken. Zorg daarom voor optimale zichtbaarheid van jouw belangrijkste productcategorieën in de oriëntatie- en vergelijkende fase. Hierdoor kun je in aanloop naar Black Friday audiences opbouwen in Google, Microsoft en een Customer Data Platform (CDP) zoals Squeezely, zodat je deze doelgroepen op het moment suprême kunt targeten. Je mag ze best een beetje kietelen om hun interesse te wekken!

Leadcampagne

Het creëren van zichtbaarheid alleen is zoals gezegd niet voldoende. Om de aandacht vast te houden tot de start van de actie en consumenten betrokken te houden, zul je de doelgroep in aanloop naar Black Friday moeten teasen. Dit kun je doen door in te zetten op omnichannel leadcampagnes via Social en Google Ads. Zo kun je binnen Social bijvoorbeeld een leadgen campagne aanmaken middels een formulier op het platform zelf. Wanneer je ook het reguliere nieuwsbrief inschrijfformulier op je website in een Black Friday jasje hijst, kun je bezoekers extra motiveren zich aan te melden. Juist in deze periode wil je als consument natuurlijk als allereerste de beste deals ontvangen. 

Het voordeel van een leadcampagne is dat je op vrij korte termijn een hele nieuwe bak aan warme leads kunt binnenhalen die hoogstwaarschijnlijk zullen converteren tijdens Black Friday. Door ze ruim van tevoren aan je te binden heb je een streepje voor ten opzichte van je concurrent. In jouw CDP kun je van deze nieuwe leads een aparte doelgroep aanmaken, zodat je deze op een andere manier kunt benaderen dan bijvoorbeeld je vaste klanten.

Omnichannel aanpak

Met de inzet van Google Display en Google Discovery Ads zorg je ervoor dat je advertenties worden vertoond aan warme groepen binnen onder meer Google Maps, Gmail en YouTube. Zo creëer je een omnichannel aanpak met maximale zichtbaarheid onder de meest relevante groepen.

Verras met een VIP campagne

Om de geworven leads echt een gevoel van exclusiviteit te geven kun je ervoor kiezen ook nog een ‘VIP sale’ te houden. Deze vindt bij voorkeur plaats aan de vooravond van Black Friday, waardoor je een deel van je klanten als eerste kunnen profiteren. Dit is tevens een sterke USP welke je in je advertentie kunt vermelden en je de klant relatie mee kunt versterken.

Zorg voor maximale zichtbaarheid

De voorbereidingen beperken zich niet tot het verzamelen en segmenteren van oriënterende bezoekers, aantrekken van nieuwe leads en aanpassen van je webshop. Elk kanaal vereist een specifieke aanpak om maximale zichtbaarheid te kunnen creëren. 

Search en Display

Zorg ervoor dat je search, shopping en display campagnes ruim van tevoren in biedingen en budgetten worden verhoogd. Daarbij is het belangrijk om ook aanwezig te zijn op generiek verkeer zoals in prospecting campagnes. Hiermee behoud je voldoende vertoningsaandeel en blijf je top of mind bij de relevante doelgroep. Countdown advertenties in Google Search spelen tevens in op het nudging-principe ‘urgentie’. Deze ads springen er niet alleen uit tussen de concurrentie, maar zorgen er ook voor dat consumenten niet te lang wachten met bestellen.

Budget scripts

Door de enorme volumes tijdens Black Friday gaan de budgetten er in alle kanalen harder doorheen dan normaal. Het laatste wat je wil is dat je campagnes tijdens deze belangrijke dagen worden beperkt door budget. Door de inzet van budget scripts voorkom je dat campagnes tegen budgetten aanlopen. Dankzij onze korte lijntjes met onder meer Google, Microsoft en Criteo zorgen we ervoor dat campagnes van onze klanten optimaal blijven renderen.

Affiliate

Op gebied van affiliate zul je tijdig je huiswerk moeten doen. Voor maximale zichtbaarheid zul je ruim van tevoren mailings en Black Friday posities moeten reserveren bij publishers die daadwerkelijk iets bij kunnen dragen en voor veel (relevant) initiërend verkeer kunnen zorgen. Wees hierbij echt kritisch in je selectie en zorg ervoor dat ze aansluiten bij jouw webshop, doelgroep en campagne. Maak vervolgens onderscheid tussen de verschillende typen publishers en pas je strategie daar op aan. In onze Black Friday recap van 2019 lees je meer tips om je affiliate kanaal hierop voor te bereiden.

Marketplaces en vergelijkers

Marketplaces worden steeds belangrijk binnen het Nederlandse e-commerce landschap. Tijdens Black Friday is het belangrijker dan ooit dat de juiste deals worden doorgeschoten, de biedingen correct zijn ingesteld en de juiste productomschrijvingen zijn meegegeven. Een data management tool als Channable is hiervoor onmisbaar, zeker met een ruim assortiment.

On-site personalisatie

Als de consument jouw website heeft bereikt wil je de actie duidelijk én op verschillende plekken communiceren. Aangezien bezoekers via diverse ingangen je website binnenkomen, volstaat alleen het customizen van je homepage niet. Middels een CDP kun je on-site pop-ups, content take overs of andere widgets instellen zodat overal dezelfde (of juist een aangepaste) boodschap gecommuniceerd wordt, ongeacht op welke pagina de bezoeker landt. Hiermee zorg je ook on-site voor optimale zichtbaarheid van de actie.

Val op in de inbox

Voorafgaand aan en tijdens het Black Friday weekend wordt de inbox van consumenten overspoeld met aankondiging mails en nieuwsbrieven. Hoe zorg je er voor dat jouw mail opvalt? Naast een prikkelende onderwerpregel, door bijvoorbeeld het gebruik van emoji’s, is het slim ook je pre-header (ofwel snippet) aan te passen. Om er echt uit te springen zul je ook extra aandacht moeten besteden aan de inhoud van de mail. Hul je reguliere nieuwsbrief eens in een aangepast design en pak uit met geanimeerde GIF’s, Kinetic elementen en countdown timers. Hiermee verhoog je de mate van engagement met de ontvanger en door live af te tellen naar de actie wakker je een gevoel urgentie aan. Plaats de belangrijkste informatie boven de vouw, zodat de ontvanger niet naar beneden hoeft te scrollen.

Verleng het Black Friday succes

It ain’t over till it’s over. Het einde van de campagne betekent niet het einde van de piek – mits je dit op de juiste manier aanpakt. Wie op lange termijn van het Black Friday geweld wil profiteren heractiveert klanten na afloop middels een remarketing campagne. Richt je hierbij op het stimuleren van een herhaalaankoop of creëer cross- en upsell mogelijkheden op basis van het eerder gekochte product. 

Wanneer je werkt met een CDP kun je (potentiële) klanten na Black Friday relatief eenvoudig opnieuw targeten. Hiervoor maak je doelgroepen aan van het relevante verkeer dat tijdens Black Friday op je website is geweest of een aankoop heeft gedaan. Deze doelgroepen kun je gemakkelijk doorschieten naar onder andere Google Ads, Social en je ESP, om vervolgens te gebruiken voor een remarketing of retargeting campagne. Deze klanten kunnen immers vast een accessoire of aanvullend item gebruiken om het plaatje compleet te maken, toch?

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper