De marketing inhaakkalender Duitsland 2024

Berend Jonckers
Account Lead
5/1/24
Events

Ben je actief in Duitsland en op zoek naar de Duitsland marketing inhaakkalender 2024? Je kunt voor je marketing activiteiten in Duitsland namelijk niet de Nederlandse marketing inhaakkalender 1-op-1 gebruiken. Los van de wereldwijde ofwel Europese marketing inhakers zijn er immers meer dan voldoende feestdagen of andere marketing inhakers die alleen voor Duitsland van toepassing zijn. In samenwerking met ons DACH-team hebben wij daarom ook de marketing inhaakkalender 2024 in Duitsland voor jou samengesteld.

Ben je ook actief in Nederland en/of België? Bekijk dan ook onze marketingkalender voor NL en BE met tips voor het opstellen van een geschikte marketingstrategie en contentplanning.

Duitsland

Duitsland is met 85 miljoen inwoners de grootste afzetmarkt van Europa en dus een belangrijke handelspartner voor Nederland. Mede door de vergelijkbare cultuur en efficiënte logistiek vanwege de ligging is het voor Nederlandse e-commerce partijen een interessante markt om zich in te begeven. 

Het zou dus een gemiste kans zijn als je de groeikansen in de DACH-regio niet met een eigen marketingstrategie aan zou vliegen. 

DACH-regio

Maar met sinds 2022 meer dan 100 miljoen inwoners, bestaat de DACH-regio uit meer dan alleen Duitsland. Wanneer je begint met verkopen in Duitsland, kan het dus zinvol zijn om tegelijkertijd de verkoop cross-border te starten in Oostenrijk en Zwitserland. Door het optimaliseren van je website voor Duitse relevante zoekwoorden, verbeter je ook de vindbaarheid in Zwitserland en Oostenrijk via de organische zoekresultaten. Een mooie eerste stap voor het verkennen van de markt in de andere DACH-landen. 

Lokalisatie per land

Een mooie win-win, maar let op: hoewel Duits doorgaans de voertaal is in alle drie de landen, zijn er ook verschillen. Zo zijn er per land taalnuances, verschillen in online shopgedrag en wijken de verwachtingen vanuit de consument af voor bijvoorbeeld verzendkosten en levertijden.

Kortom, het is logisch om in eerste instantie Duitsland als focusmarkt te zien. Maar wil je op termijn echt goed inspelen op de verschillende DACH-landen, doe je er verstandig aan je lokalisatie te tweaken. Dit helpt je e-commerce aanpak verfijnen alvorens je start met het opschalen van paid kanalen voor het behalen van een mooie e-commerce groei.

Download hier de Yellowgrape Marketing Kalender (Duitsland) 2024!

Heb je nog vragen of hulp nodig bij het opzetten van jouw e-commerce strategie en lokalisatie in de DACH-regio? Ons DACH-team staat voor je klaar, dus neem vooral contact op. Voor nu vast veel succes met het plannen van jouw marketingactiviteiten in Duitsland!