Gezamenlijk naar nieuwe hoogtes in conversie optimalisatie: Yellowgrape en Exatom bundelen krachten

Leonie Eckhardt
Customer Journey Strategist
12/2/24
Innovatie
Marketing

In de veeleisende wereld van e-commerce is het vinden van juiste partnerships van groot belang. Vandaag is het ons genoegen om een nieuwe samenwerking aan te kondigen die de lat hoger legt voor wat mogelijk is in het optimaliseren van de digitale ervaringen voor onze klanten.

Yellowgrape, het e-commerce bureau uit Amsterdam en Berlijn, en Exatom, de innovator in Form Analyse software, slaan de handen ineen.

Een nieuw duo in data

Yellowgrape's klanten kunnen nu gebruik maken van Exatom's geavanceerde formulier analyse, waarmee we inzicht bieden in gebruikersgedrag en conversiekillers. Dit betekent dat we niet alleen kunnen zien waar klanten issues ervaren en/of zelfs afhaken in de bestelflow, maar ook exact op welk formulierveld het stuk loopt. 

Met Exatom ('s tool) geïntegreerd in Yellowgrape's groei strategieën, kunnen we nu een nog fijnmaziger net van data-analyse weven. Dit stelt ons in staat om de gebruikerservaring te optimaliseren op een manier die voorheen ondenkbaar was. Van het optimaliseren van checkout-processen tot het verfijnen van leadgeneratie formulieren, elke stap van de klantreis wordt onder de loep genomen en geperfectioneerd, met hogere conversies tot gevolg.

Case DELTA Fiber

Inmiddels hebben Yellowgrape en Exatom de vertrekpunten van het partnership bewezen in de eerste projecten samen. Met minder technische inspanning komen tot meer inzichten, deze op te lossen en met hogere conversies tot gevolg. 

Een van de klanten die inmiddels profiteren van de nieuwe samenwerking is DELTA Fiber. 

DELTA Fiber biedt glasvezel internet en TV pakketten aan, en hun bestelflow is het belangrijkste element op de website. Hierin worden pakketten samengesteld, installatiemomenten gekozen en belangrijke gegevens zoals het IBAN nummer opgegeven. Genoeg aanleiding tot mogelijke drop-offs.

Een voorbeeld van een complex onderdeel in de bestelflow is het bepalen van de ondersteuning door een monteur. Van deze stap was al langer bekend dat klanten er moeite mee hebben maar de cruciale details ontbraken. In Exatom zagen we een hoge ‘hesitation time’ van wel 54 seconden bij een specifiek keuzemoment. Bezoekers zijn hier verplicht om zelf een datum te kiezen, terwijl is gebleken dat het aanbieden van een suggestie voor de eerst beschikbare datum een effectievere oplossing is. Deze relatief kleine change heeft tot een interessant resultaat geleid.  

Detailinzicht is een kwestie van uren

Exatom werkt onafhankelijk van de (e-commerce, CMS of headless) technologie van de klant en de integratie komt zeer eenvoudig tot stand via Google Tag Manager. Het Exatom script leest automatisch alle formuliervelden uit en collecteert zeer waardevolle data over bijvoorbeeld de impact van auto-fill op errors en correcties door gebruikers. Deze eenvoudige set-up leidt ertoe dat er in korte tijd zeer waardevolle inzichten worden verzameld. Dit stelt CRO consultants in staat om nog gerichter te werk te gaan, en sneller resultaat te behalen. 

 Een toekomst gericht op groei

Deze partnership zien we als een investering in de toekomst. Samen zullen Yellowgrape en Exatom blijven innoveren en nieuwe manieren ontwikkelen om de online gebruikerservaring te verbeteren. 

We kijken ernaar uit om samen met onze klanten te groeien. We staan voor je klaar! Leonie Eckhardt, Yellowgrape & Bart de Fuiter, Exatom.