Maximaliseer het rendement van jouw Performance Max campagnes

24/10/23
Marketing

Sinds de lancering in april 2022 zijn Performance Max-campagnes van Google Ads niet meer weg te denken in de e-commerce strategie van onze klanten. Dankzij het machine learning-algoritme van Google is de prestatie van de advertenties aanzienlijk verbeterd in vergelijking met de resultaten van Google Smart Shopping campagnes. Yellowgrape zou Yellowgrape niet zijn als we niet voortdurend blijven doorontwikkelen. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een manier om nog meer rendement uit onze Performance Max campagnes te halen.

Nog even kort: Wat zijn Performance Max campagnes ook alweer?

Performance Max is een campagnetype aangeboden door Google Ads, waarmee je kunt adverteren op verschillende kanalen binnen het Google-netwerk. Het machine learning-algoritme van Google Ads optimaliseert de advertentie creatie én de -plaatsing om de beste prestaties en resultaten te behalen. Met Performance Max kun je adverteren op de volgende kanalen: 

  • Google Search - Advertenties worden weergegeven wanneer gebruikers zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn;
  • YouTube - Advertenties worden weergegeven op YouTube-video's en in-stream videoadvertenties;
  • Google Display Netwerk - Advertenties worden weergegeven op websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk;
  • Google Discover - Advertenties worden weergegeven in het Google Discover-tabblad op mobiele apparaten.

Het nadeel van Performance Max campagnes én de oplossing

Hoewel het automatiseren van Google Ads advertenties via machine learning vele voordelen met zich meebrengt, zijn er ook een paar nadelen, zoals het gebrek aan inzicht en invloed op de individuele productprestaties. Uit onderzoek van onze partner Producthero is gebleken dat 60% van de producten in een Performance Max campagne nauwelijks vertoningen of klikken genereert. Bovendien blijkt dat ongeveer 50% van het budget wordt besteed aan producten die onderpresteren! 

Naar aanleiding van deze inzichten groeide de behoefte aan 100% datagedreven Performance Max campagnes, om het rendement te maximaliseren. Het analyseren en optimaliseren van de productprestaties in de verschillende Performance Max campagnes werd daarom een must

100% datagedreven Performance Max campagnes: hoe dan? Voor het verkrijgen van deze inzichten komt de Labelizer-tool van onze partner Producthero om de hoek kijken. Door gebruik te maken van deze tool voorspellen zij een prestatieverbetering van meer dan 30%.

Wie is Producthero en wat houdt de Labelizer-tool in?

Producthero is één van de grootste Premium Google CSS-partners in Europa en richt zich op het optimaliseren en verbeteren van productfeeds voor e-commerce bedrijven. Yellowgrape is afgelopen maand bekroond tot GoldPartner en is daarmee 1 van de 20 agencies in Nederland die deze status draagt. Onze klanten zijn aangesloten bij Producthero als CSS partner en hebben daardoor de mogelijkheid om gebruik te maken van de Labelizer-tool. Maar wat houdt deze tool precies in? 

Producthero heeft honderden Performance Max campagnes geanalyseerd en inzichten gevonden die gelden voor elke adverteerder. De producten waarmee je adverteert kunnen worden gecategoriseerd in vier verschillende labels:

  • HERO: Minder dan 10% van je producten genereert 80% of meer van de inkomsten;​
  • VILLAIN: Je besteedt momenteel ongeveer 50% van je budget aan onderpresteerders;
  • SIDEKICK: Deze producten doen het goed, maar hebben niet dezelfde kracht;
  • ZOMBIE: Meer dan 60% van je producten krijgt nauwelijks vertoningen of klikken, ze slapen!

Het voordeel van het labelen van je producten, is dat je aparte doelstellingen en budgetten kan koppelen aan je producten. Op deze manier kan je Zombies weer activeren, Sidekicks promoveren naar Heroes en de  kosten van Villains naar Heroes verschuiven.

Onze bevindingen 

We hebben de Producthero Labelizer-tool bij verschillende klanten getest en het heeft inderdaad de beloofde prestatieverbetering waargemaakt. Uit de analyses van onze diverse klanten blijkt een aanzienlijke verbetering van de prestaties:

  • Omzet: 24% hogere omzet;
  • Cost Revenue Rate (CRR) volgens Analytics: 23% lagere CRR;
  • CRR (Google Ads): 31% lagere CRR

De Labelizer-tool bepaalt op basis van data welke producten in welke campagnes thuishoren. We hebben bij verschillende klanten gecontroleerd of de producten die onder andere in de Heroes-campagne zijn geplaatst daadwerkelijk geschikt zijn voor de Heroes. Dit bleek inderdaad te kloppen.

De Labelizer-tool is dus niet alleen waardevol voor het verbeteren van prestaties, maar ook tijdbesparend. Voorheen voerden we een Performance Max-structuur op basis van marges uit bij onze klanten, wat foutgevoelig was en waarbij de marges niet altijd automatisch worden bijgewerkt in het Merchant Center. Dit is nu niet langer nodig, en we kunnen volledig vertrouwen op de Labelizer-tool.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je Performance Max campagnes met behulp van de Producthero labelizer? Neem vooral contact met ons op!