Voorbereiden op de Elle Smart Shopping Day

Sylvana van Kerkhof
Campaign Manager
26/9/23
Events

30 september is voor de fashion business niet zomaar een dag. Het is namelijk een dag waarbij er bij meerdere grote merken kortingen worden gegeven: Elle Smart Shopping Day! Het is de perfecte kans om je merk en producten onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Om het meeste uit dit evenement te halen, is het essentieel om je marketingkanalen goed voor te bereiden. In deze blog gaan we dieper in op hoe je je kunt voorbereiden op deze dag voor verschillende marketingkanalen, waaronder Google Ads, Social advertising, YouTube, display-advertenties, e-mailmarketing, offline marketing en je website. Dus heb jij behoefte aan een compleet plaatje om in te zien of je helemaal ready-to-go bent voor Elle Smart Shopping Day, lees dan snel verder.

Google Ads:

Het kanaal Google Ads staat, samen met andere kanalen, bekend om het uitbreiden van je bereik, het aantrekken van zowel bestaande- als nieuwe klanten en online en offline verkoop te stimuleren. Daarom is het belangrijk dat wanneer je een actie als Elle Smart Shopping Day wil pushen, je ook alle best practices uit de kast haalt. Het optimaliseren van je campagnes en focussen op relevante zoekwoorden en advertentieteksten hoort hierbij. Om dieper in te gaan op die best practices, hebben we de volgende tips:

  • Maak specifieke advertentiegroepen voor Elle Smart Shopping Day-gerelateerde zoekwoorden; 
  • Stel biedstrategieën in om de zichtbaarheid en conversies te maximaliseren;
  • Gebruik extensies zoals sitelink-, highlight-, promotie- en beeld extensies om extra informatie te bieden. Bij de meeste extensies kun je een begin- en eindtijd selecteren, dus zorg dat deze goed ingesteld zijn. Dit scheelt weer tijd, waardoor je meer tijd over hebt om die dag je advertenties te blijven optimaliseren;
  • Zet op voorhand al je advertenties klaar en stel met een regel in wanneer de advertentie aan kan en weer uitgezet moet worden. Hierdoor stel je je publiek niet teleur als bijvoorbeeld de actie afgelopen is en je nog een lopende advertentie hebt;
  • Monitor en optimaliseer je campagnes regelmatig voor de beste resultaten.

Social paid advertising (Facebook, Instagram, TikTok, en Pinterest):

Door social paid advertising in te zetten, kun je je bereik vergroten en specifieke doelgroepen bereiken die geïnteresseerd zijn in je producten. Het is een effectieve manier om de zichtbaarheid van je merk te vergroten, de betrokkenheid van klanten te stimuleren en uiteindelijk de verkoop te verhogen. Bovendien, omdat het een speciaal evenement is, zijn mensen al in de koopstemming, wat de kans op conversie verhoogt. Dus, als je wilt dat je producten in de schijnwerpers staan tijdens Elle Smart Shopping Day, is social paid advertising de weg te gaan. En vergeet niet, met een beetje humor en creativiteit, kan je advertentie net dat beetje extra krijgen dat nodig is om op te vallen

  • Creëer aantrekkelijke visuele content die de aandacht trekt. De inhoud van je advertentie moet aantrekkelijk en relevant zijn. Gebruik storytelling, sterke visuals en een duidelijke call-to-action. Zorg ervoor dat je advertenties passen bij de look and feel van het platform waarop je adverteert;
  • Test verschillende versies van je advertenties om te zien wat het beste werkt. Dit kan variëren van het veranderen van de afbeelding tot het aanpassen van de tekst of de call-to-action;
  • Budgetbeheer: Zorg voor een duidelijk budget en houd je aan dat budget. Gebruik strategieën zoals dag- en levensduurbudgetten om je uitgaven te beheren.

YouTube (Shorts):

Adverteren binnen YouTube wordt steeds vaker gedaan, aangezien het een van de grotere social media platforms is. Het is een krachtig platform om je merk te promoten, producten te presenteren en potentiële klanten te bereiken met visuele en boeiende inhoud. Het stelt retailers ook in staat om hun advertentiestrategie te personaliseren en te optimaliseren voor specifieke doelgroepen, wat kan leiden tot een effectievere marketinginspanning en een positieve invloed op de verkoop. Naast de normale formaten die je inzet binnen YouTube, wordt er ook steeds meer gebruikgemaakt van YouTube Shorts (9:16 aspect ratio, 1920 pixels bij 1080 pixels). Het inzetten van Shorts is een ideale manier om korte en pakkende video’s goed zichtbaar te maken op telefoons. 

  • Maak korte video's die de aandacht trekken en je producten laten zien. Pak bij YouTube de kans om creatieve en boeiende content te delen;
  • Gebruik relevante tags en beschrijvingen die direct aangeven dat het om promotie van Elle Smart Shopping Day gaat;
  • Maak ook gebruik van YouTube Shorts. Ook is het handig om je Shorts ook in te zetten via andere social media kanalen.

Display-advertenties:

Tijdens Elle Smart Shopping Day kunnen display advertenties je merk laten stralen. Ze verschijnen op populaire websites, waardoor je merk zichtbaar wordt. Dankzij geavanceerde targeting bereiken ze mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw producten. Ze zijn visueel aantrekkelijk, waardoor ze je merkbekendheid verhogen. Display is ook ideaal voor retargeting, het opnieuw benaderen van mensen die eerder interesse toonden in jouw producten. En het mooiste van alles? Het is vaak goedkoper dan andere online advertenties. Kortom, display advertenties zijn een effectieve manier om je bereik te vergroten en je verkoop te stimuleren tijdens Elle Smart Shopping Day.

  • Ontwerp aantrekkelijke banners met duidelijke call-to-actions;
  • Target specifieke doelgroepen op basis van interesses en gedrag;
  • Zorg voor een consistente merkuitstraling in je advertenties.

E-mail marketing:

E-mail marketing tijdens Elle Smart Shopping Day is als het sturen van een persoonlijke uitnodiging naar je klanten. Het is een directe, persoonlijke en kosteneffectieve manier om je klanten te informeren over speciale aanbiedingen. Het mooie van e-mail is dat het gemakkelijk gedeeld kan worden, waardoor je het bereik kunt vergroten. Bovendien kun je met e-mail marketing de resultaten goed meten, wat je waardevolle inzichten kan geven om je toekomstige marketinginspanningen te verbeteren. Kortom, e-mail marketing is een krachtig kanaal om je bereik te vergroten en je verkoop te stimuleren tijdens Elle Smart Shopping Day.

  • Personalisatie: zorg ervoor dat je e-mails gepersonaliseerd zijn. Dit kan zo simpel zijn als het gebruik van de naam van de ontvanger, maar kan ook betrekking hebben op het aanpassen van de inhoud op basis van hun koopgedrag of voorkeuren;
  • Timing: timing is alles in e-mailmarketing. Zorg ervoor dat je je e-mails op het juiste moment verzendt, bijvoorbeeld vlak voor Elle Smart Shopping Day;
  • Duidelijke call-to-action: zorg ervoor dat je e-mails een duidelijke call-to-action hebben. Wat wil je dat de ontvanger doet na het lezen van je e-mail? Zorg ervoor dat dit duidelijk is;
  • Mobielvriendelijk: een groot deel van de e-mails wordt tegenwoordig op mobiele apparaten gelezen. Zorg er dus voor dat je e-mails mobielvriendelijk zijn;
  • Meetbaarheid: zorg ervoor dat je de resultaten van je e-mailcampagnes meet. Dit helpt je om te begrijpen wat werkt en wat niet, en om je toekomstige campagnes te verbeteren.

De kracht van Elle Smart Shopping Day

Een goed begin is het halve werk, dus leg op tijd een goede basis voor een goed resultaat. Met bovenstaande tips zorg je dat je helemaal klaar bent om je merk te promoten tijdens Elle Smart Shopping Day. Kom je er niet helemaal uit met je copy of call to actions? Maak dan vooral gebruik van Brainvine! Succes met de voorbereidingen!