Back to the Yellowgrape office

Johan Smits
Founder & Managing Director
3/7/20
No items found.

“Wat een gekke tijd, he?” is misschien wel de meest uitgesproken zin van de afgelopen maanden. Na een aantal weken van fulltime thuiswerken zijn we inmiddels weer terug op de gracht. En wat voelt dat goed. In deze blog blikken we terug op de thuiswerk periode, hoe we deze als team hebben ervaren en hoe dit voor onze klanten is geweest.

Van binnen naar buiten de ring

De afgelopen maanden zijn voor ons als team een absolute rollercoaster geweest. Naar aanleiding van de eerste persconferentie begin maart, die ons allemaal in het geheugen gegrift staat, hebben we abrupt besloten dat het team vanaf 16 maart thuis ging werken. Ondanks dat we vanaf dat moment niet meer met zijn allen op kantoor aan de gracht zaten, bleef het team er op gericht om alle klanten maximaal te servicen – ook vanuit huis.

Grote pieken en diepe dalen

Vanaf moment één hebben we ons voorbereid op grote veranderingen. Begin maart constateerden we de eerste pieken en dalen in de markt. Pieken met volumes die uiteindelijk tot wel 1000% boven het normale marktvolume uitkwamen. Deze klanten, voornamelijk pure players, wisten niet wat hen overkwam. Hier heerste enerzijds euforie door de mega volumes die ze draaiden op dat moment, maar tegelijkertijd ook bezorgdheid over de gezondheidssituatie.

De gezondheidscrisis zorgde ook voor een paar diepe dalen, met name in de travelbranche. Het seizoen, waarbij de piek tussen november en medio februari ligt, begon fantastisch bij klanten uit deze sector. We zagen omzetten die flink boven budget lagen en mooie marges. Zelfs tot de eerste week van maart draaiden de omzetten lekker door, ondanks dat het Corona virus zich in Europa al begon te verspreiden. Met zowel argwaan als enthousiasme hielden we de ogen strak op de dashboards. In de tweede week van maart daalden de omzetten plots met gemiddeld 90-99%.

De knop om

Wat een gebeurtenis als deze van de afgelopen maanden doet met mensen en organisaties is onbeschrijfelijk. We zijn ontzettend trots op onze klanten en hoe zij deze crisis gemanaged hebben. Specifiek bij onze klanten in de travelbranche, waar je paniek zou verwachten, overheerste rust. De marketing activiteiten werden binnen enkele dagen volledig afgebouwd en de organisaties focusten zich op het veilig terughalen van de reizigers. Ontzettend mooi, die saamhorigheid.

Nadat (nagenoeg) alle reizigers waren teruggehaald, begon de aanpassing aan de nieuwe realiteit. De wereld zat op slot en reizen was ineens iets onmogelijks geworden. Op moment van schrijven openen in Europa stap voor stap de grenzen en zien we ook de omzetten gelukkig weer voorzichtig toenemen. Uit onderzoek van Corendon blijkt zelfs dat 85% van hun klanten aangeeft deze zomer op vakantie te willen. Dat getal heeft ons positief verrast.

Een nieuwe realiteit

Ondanks dat de reisbereidheid onder de Nederlanders (en Europeanen) nog steeds aanwezig is, verwachten we dat het jaren gaat duren voordat de branche weer op het oude niveau is. Yellowgrape is van mening dat de crisis de reisindustrie blijvend heeft veranderd. De afgelopen maanden is de branche flink gesteund door de overheid (en terecht!), maar nu moeten travel organisaties zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Pijnlijk, maar noodzakelijk.

Opvallend is de ondernemersdrift van sommige klanten. Sinds anderhalf jaar werken wij met veel enthousiasme voor Corendon Hotels & Resorts. Het team hierachter heeft onder leiding van Atilay Uslu en Martin de Boer een zakenhotel binnen enkele weken omgebouwd naar een all inclusive resort. Onder het mom van ‘vakantie in eigen land’ staat het Village hotel nu bekend als de Costa Holanda.

Complimenten aan de klanten

Onze omnichannel klanten die zich meer in het huishoudelijke en lifestyle segment bevinden, hebben bizarre weken achter de rug. Waar winkelbezoeken hard terugliepen tijdens de eerste weken van de lockdown, stegen de online omzetten naar Black Friday niveau. Drie maanden lang zulke pieken aankunnen verdient dan ook zeker een compliment.

De tendens in de fashion branche was echter zorgelijk. In de fysieke winkels liepen de omzetten in april tot 80% terug. De online volumes waren te laag om dit volledig op te vangen. Gelukkig zien we sinds mei een fors herstel in de winkelbezoeken en liggen ook de online volumes weer een stuk hoger. Desalniettemin zijn de klappen fors.

Een blik op de toekomst

Je kunt het eens zijn met de 1.5 meter samenleving of niet, feit is dat organisaties zich in rap tempo moeten aanpassen. Yellowgrape is van mening dat we in twee maanden tijd voor minimaal 2 jaar gedigitaliseerd zijn. De gezondheidscrisis heeft dit proces afgedwongen, hoe graag we ook zouden willen claimen dat dit aan onze uitgekiende marketingstrategie ligt.

Het overgrote deel van onze klanten zijn ontstaan vanuit een online perspectief en hebben geen winkel of showrooms, omdat het product simpelweg niet vraagt om een fysieke locatie. Zij zetten ongekend hoge volumes om en draaien minimaal 30% boven budget – met uitschieters naar 100 tot wel 200%. Wij verwachten dat vooral in de winkels de volumes voorlopig lager zullen blijven liggen, maar de vraag online ongekend hoog blijft. Het is noodzakelijk de strategie en bijbehorende marketingactiviteiten hier op aan te passen.

Dankwoord

In onze volgende blog gaan we dieper in op de verschillende stadia van consumentengedrag tijdens de Corona crisis en onze visie op de toekomst er van.

Deze blog sluit ik graag af met een blijk van waardering naar het team. Vanaf het begin hebben alle collega’s ongekend hard gewerkt om klanten te ondersteunen en continu te sturen op de veranderende marktomstandigheden. Zowel in de avonduren als in de weekenden was het alle hens aan dek. Een oprecht bedankje aan alle Yellowgrapers!