Social media: love it or hate it, you can't ignore it

19/5/20
No items found.

Het maakt niet uit wat je verkoopt - social media is een ontzettend belangrijk marketingkanaal om als retailer je doelgroep te bereiken. Maar liefst 96% van alle Nederlanders maakt gebruik van social media. Een ruime 10.4 miljoen Nederlanders heeft een Facebook account en daarmee is het platform (op WhatsApp na) de grootste in ons land. Ondanks dat het aantal Facebookaccounts in 2018 en 2019 iets af is genomen, neemt het dit jaar weer iets toe en blijven de gebruikers nog altijd behoorlijk actief. De grote vraag is hoe je social advertising succesvol in kunt zetten om je doelgroep te bereiken en conversies te realiseren. In deze blog lichten we een tipje van de sluier op en nemen we je mee in onze strategie.

Wist je dat...

  • We dagelijks gemiddeld 98 minuten op social media platforms actief zijn?
  • Alle grote platformen zijn gegroeid in gebruikers ten opzichte van vorig jaar (waarbij Instagram met een toename van 29% de grootste stijger is)?
  • Maar liefst 75% van de Facebookgebruikers dagelijks inlogt om updates van vrienden te checken of om zelf iets te plaatsen?
  • De gemiddelde Facebookgebruiker op 11 advertenties per maand klikt?

It's all about branding

Evenals de customer journey kun je social advertising beschouwen als een funnel. Bovenin deze funnel bevindt zich ‘branding’, waarmee je je doelgroep benadert. Branding gaat over het veroveren van een top-of-mind positie bij de (potentiële) klant, door je als organisatie of merk op een onderscheidende manier te positioneren en unieke associaties te creëren. Dit werkt het beste in de vorm van branded content en storytelling, waarmee je inspeelt op het gevoel. De kunst is om er voor te zorgen dat consumenten zich kunnen identificeren met jouw merk. Dit is een proces dat veelal onbewust gebeurt. Algemeen geldt: hoe consistent je branding, hoe makkelijker consumenten jouw merk of organisatie herkennen en hoe groter de kans op identificatie.

‘A brand is no longer what we tell the consumer it is - it is what consumers tells each other it is.’’ -  Scott Cook.

Een goede branding strategie zorgt ervoor dat je top-of-mind bent en blijft bij de consument. Daarnaast toont onderzoek aan dat bijna 50% van de consumenten overweegt meer loyaal te zijn aan een bepaald merk na de eerste aankoop. De periode tussen introductie met het merk/branding en de overgang tot aankoop vergroot de kans op herhaalaankopen. Hier gaat een lange termijn content strategie aan vooraf, waarmee het merk op een positieve en onderscheidende manier onder de aandacht gebracht wordt bij de juiste doelgroepen.

Als branding op een goede manier wordt toegepast, kun je een emotionele band opbouwen met je klant. Dit levert op de lange termijn heel veel rendement op. Voorbeelden van organisaties die hier in uitblinken zijn KLM, Ahold, McDonalds en Bol.com.

Dag likes, hallo engagement

De tweede stap in de funnel is engagement. Marketeers zijn geneigd het succes van een campagne uit te drukken in aantal likes of bereik. Belangrijker is echter de mate van engagement met de doelgroep.Zo is Instagram sinds eind vorig jaar bezig met een test waarbij gebruikers niet meer kunnen zien hoeveel likes een post krijgt. Waarom? Omdat Instagram wil dat gebruikers zich concentreren op content.

Als bedrijf is het ook belangrijk om verder te kijken dan oppervlakkige data als aantal likes of shares van je social advertenties en posts. Ga het gesprek aan met je doelgroep, reageer op comments en luister naar de feedback die je klanten met je delen. De relatie die je met een consument opbouwt is misschien wel belangrijker dan de producten en diensten die je ze aanbiedt. Je kunt immers een heleboel mensen bereiken via social media, maar dat betekent niet dat je contact met ze hebt - laat staan dat ze jouw product of dienst zullen aanschaffen. Communicatie, maar ook community management is daarom key.

Maak ambassadeurs van jouw klanten

Met trots helpen wij een aantal van onze klanten om social media op een slimme manier in te zetten en hun doelgroep via diverse social kanalen te bereiken. Wil je sparren over hoe wij jou kunnen helpen succesvol zichtbaar te zijn in de bijzondere wereld van Facebook & Instagram? Neem dan contact met ons op.

‘The only thing worse than a social networking junkie who breaks out in a cold sweat if he/she hasn’t posted anything in de past 10 seconds is the person who proudly refuses to join social networking platforms. You know, the same person who held out on getting a cell phone until 2002.’ -Andrea Lavinthal.

Volg jij Yellowgrape al op Facebook,LinkedIn&Instagram?