Verleg je grens met Yellowgrape

Door Désirée Brussel

Door Désirée Brussel

Leestijd 3 minuten

Reuzen helpen die uit hun jasje scheuren is iets wat we al een aantal jaar doen. Steeds meer klanten zijn hongerig om hun succes ook over de grens voort te zetten. Een internationale focus vereist een specifieke aanpak. In deze blog nemen we je mee in onze internationale marketingstrategie, het International Growth Program van Google en de bijbehorende spelregels.

Wat van ver komt…

Wanneer je als online retailer je zaakjes in Nederland goed op orde hebt, kan het heel interessant zijn om te kijken naar de mogelijkheden over de grens. Met een uitbreiding naar het buitenland zul je je marketingaanpak aan moeten passen, want met een simpele copy paste van het concept wat je in Nederland hanteert kom je er doorgaans niet.

Als een van de geselecteerde e-commerce bureaus in Nederland is Yellowgrape onderdeel van Google’s International Growth program. Dit programma maakt exclusieve tools en inzichten beschikbaar die goed aansluiten bij de werkwijze van Yellowgrape. Door de beschikbare data uit het programma samen te voegen met eigen benchmark data en die van de klant, kunnen we go-to-market plannen met een internationale focus ontwikkelen. Juist die combinatie van diverse databronnen maakt dat we de schatting factor van onze traffic forecast en bijbehorende KPI’s verlagen en daarmee de betrouwbaarheid kunnen verhogen. De organisatiedoelstellingen van de klant vertalen we door naar een concrete aanpak op kanaalniveau. Precies zoals klanten van ons gewend zijn, maar dan uitgesplitst per land.

Bepaal je bestemming

De expansie naar een buurland lijkt voor retailers een voor de hand liggende keuze. De bestemming is echter ondergeschikt aan de kansen. Om er achter te komen welk land geschikt is voor de dienst of het product van de klant, doen we eerst een stap terug. We beginnen met het in kaart brengen van de mogelijkheden aan de hand van data uit onder andere Google Analytics en Market Insights vanuit het Google Global Solutions platform. Het locatie-, talen- of gebruikerslocatie rapport vertelt bijvoorbeeld waar je huidige klanten vandaan komen. Om de marktpotentie nauwkeurig in te kunnen schatten, combineert Yellowgrape verschillende data en relevante inzichten. Denk aan het instaptarief (CPC), de mate van concurrentie, data vanuit Euromonitor en wereldbank, eigen benchmark data én marktinformatie vanuit de klant.

Klaar voor vertrek

Als alle lichten op groen staan en we bepaald hebben welk(e) land(en) geschikt zijn, is het zaak om jouw business te lokaliseren naar het land van bestemming. Het klinkt wellicht als een open deur, maar het aanpassen van de website en service elementen naar de e-commerce etiquette van het betreffende land is essentieel voor succes in het buitenland.

Enkele feitjes op een rij:

  • Twee derde van de online consumenten wereldwijd verlaten hun winkelwagentje wanneer er geen lokale betalingsmethoden beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan Bancontact in België of Carte Bleue in Frankrijk
  • 60% van de online consumenten wereldwijd switcht van merk/product door slechte klantenservice
  • 38% van de online consumenten wereldwijd doet geen herhaalaankoop als gevolg van een slechte ervaring met de bezorging

Succesvol lokaliseren vereist een aanpassing van je klantenservice naar de behoeftes van de consument in het betreffende land. Alleen het toevoegen van lokale betalingsmethodes en bezorgservices kunnen hier flink aan bijdragen.

Lanceren, meten en groeien

Zowel tijdens het opstartproces als na de lancering gebruiken we data om te toetsen of we nog op koers liggen. Door hier bovenop te zitten kunnen we significante veranderingen tijdig constateren en snel bijsturen, indien dat nodig is. De forecast blijft de basis voor de samenwerking. Hierdoor kunnen we anticiperen op nieuwe kansen en onze klanten altijd het beste advies geven.

Benieuwd hoe Yellowgrape jou kan helpen de grenzen van je business te verleggen? Neem gerust contact met ons op!

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper