Terug naar cases
Ventilatieshop

Van een nieuw design tot een totaalstrategie met internationale ambitie

01

De uitdaging

Ventilatieshop is een klassiek succesverhaal: van installatiebedrijf voor airco’s tot groothandel voor installatiebedrijven, tot gespecialiseerde webshop voor professionals én consumenten. Dat laatste bleek een gouden greep, maar wat voor menigeen een prachtige eindstreep zou zijn, werd voor Ventilatieshop de aanzet tot nog veel grotere avonturen – in nauwe samenwerking met Yellowgrape. De samenwerking begon met een nieuw design en migratie van Magento 1 naar 2. Daarna was er vertrouwen en gingen de trossen echt los, met een totaalstrategie voor Nederland, België en de rest van Europa. Het reisverslag lees je hier.

02

Shot in de roos

Jeroen Hendriksen kreeg de installatiebranche met de paplepel ingegoten: zijn vader had een goedlopend installatiebedrijf voor airco’s en - vanaf 2000 - een groothandel voor installatiebedrijven. In 2012 komt Jeroen in beeld, als hij Ventilatieshop.com opricht; een webshop die niet alleen aan de profs levert, maar ook aan normale consumenten. Dat blijkt een schot in de roos. Het aanbod en de service is een perfecte aanvulling op de reguliere bouwmarkt. Doe-het-zelvers in Nederland én België waarderen het kennisgedreven serviceniveau en het royale aanbod aan producten. De webshop groeit snel in populariteit en omvang en binnen zeven jaar zet de Ventilatieshop ruim 5 miljoen per jaar om.

03

De grote stap van 1 naar 2

Het is 2019 als Jeroen Hendriksen en commercieel directeur Christiaan Jansen bij Yellowgrape aankloppen. De shop heeft tot dusver op Magento 1 gedraaid en het is tijd voor een upgrade naar Magento 2; een uitgelezen moment voor een nieuw design. De mannen van Ventilatieshop vinden de stap spannend – een gebruikelijke positie voor ondernemers die eigenhandig een succesformule hebben gebouwd. De shop is als een kindje, alles heeft waarde en betekenis. ‘Kom niet aan de blauwe lucht in de banner’, klonk het bijvoorbeeld. Aan heilige huisjes nooit gebrek.

Bij Yellowgrape zijn we gek op mooie, cleane designs, maar de eerste en belangrijkste graadmeter is altijd wat het design doet voor de conversie. Dit zorgt steevast voor bevlogen gesprekken met de opdrachtgever, iets waar we veel waarde aan hechten. Samen kom je tot keuzes die zowel recht doen aan de identiteit als de functionaliteit. De lay-out kreeg een slimmere indeling. De menu-, categorie- en paginastructuur ging op de schop. Informatie werd anders gepresenteerd en de site werd royaal voorzien van beproefde beïnvloedingsprincipes.

De blauwe lucht? Die bleef, maar kreeg wel een smaller, meer beeldend aanzien. En zoals de Engelsen mooi zeggen: the Proof of the Pudding is in the Eating. Vrijwel direct na lancering van het nieuwe design in Magento 2 liet de conversie een stijging zien van 15 procent. Het zou de basis vormen voor een veel ingrijpender samenwerking.

"We zijn gek op mooie, cleane designs, maar de eerste en belangrijkste graadmeter is altijd wat het design doet voor de conversie."

04

Lang verhaal, kort verhaal

We kunnen rustig 27 pagina’s relevant doorkletsen over het traject wat we met Ventilatieshop zijn aangegaan. De businesscase behelst alles waar je maar aan kan werken: analyse en herinrichting van alle databronnen, een totale make-over van de bestaande marketingkanalen, het optuigen van nieuwe kanalen, opbouw 360graden klantprofielen, dashboarding, automation over de hele linie, up level krijgen van alle relevante functies binnen Ventilatieshop zelf, toffe campagnes, integratie met de fysieke winkel. En dat zijn dan de losse elementen van het verhaal. Het echte verhaal zit in de haarvaten waarmee alles slim op elkaar inwerkt, elkaar versterkt, opvolgt, de route plaveit naar klantreizen waarbij de eindbestemming niet meer te missen is. 

Dat het werkt, mag blijken uit de resultaten. Voor exacte cijfers is dit niet de plek, maar we kunnen wel stellen dat we ons eigen, niet kinderachtige groeiplan, ruimschoots outperformen.

Server-side testing CRO
Het tweaken van de CRO vormde een belangrijk onderdeel van de strategie. We hebben deze keer geëxperimenteerd met een CRO-test die server-side was ingericht. In tegenstelling tot een reguliere A/B-test, bouw je de variant in de website zelf. Vanuit de website verdeel je het verkeer tussen het origineel en de variant. De getrackte data stuur je door naar Google Analytics voor eindanalyse. Door server-side te testen is er minder impact op de laadsnelheid van de pagina en minder afhankelijkheid van cookies. 

05

Baas in België

Ventilatieshop.com had een behoorlijke klandizie in België. Toch kon je zien dat de shop primair was ingericht voor Nederland. Onderdeel van de businesscase was een internationaliseringsstrategie. De eerste stap daarin was een aparte shop voor de Belgische markt. Dat was nog best een spannende operatie, vooral op het gebied van SEO, aangezien de bestaande klanten nu moesten worden omgeleid naar de nieuwe site. Dikke pluim voor onze SEO-specialisten die dit proces in superstrakke banen hebben geleid. Binnen 4-maanden hadden we de marktleider in België ingehaald, als het gaat om de belangrijkste SEO-posities. De nieuwe Belgische shop groeit als een speer en overtreft alle verwachtingen.

Nieuwe landen ventileren
Inmiddels hebben we een analyse gedaan naar de kansen in andere Europese landen. Die zijn legio. De eerste businesscases hebben we uitgewerkt. Daarin onderzoeken we de markt, bepalen tot achter de komma wat de targets zijn, en welke strategie we volgen. Het eerste land gaat live in het tweede kwartaal van 2022. Nieuwe landen zullen in snel tempo volgen. Europe here we come!

06

Wat je misschien wil onthouden van onze avonturen met Ventilatieshop…

Vertrouwen speelt een sleutelrol als je grondig gaat ingrijpen in iemands levenswerk. In dat proces is het van groot belang dat je samen optrekt, alle keuzes van tevoren op tafel legt en voorziet van een goede, cijfermatige onderbouwing.

Toen na het designtraject het vertrouwen stevig was genesteld, mochten we aan de slag met het echte werk: een e-commerce strategie die alle losse elementen optimaliseert, slim verbindt en stoelt op een solide data-propositie. De deal was er één op basis van resultaten. En de resultaten gingen door het dak.

Nu zitten we in de voorlopig laatste fase: het uitrollen van businesscases in andere Europese landen. De razendsnelle groei in België doet veel beloven. Goed nieuws, ook voor de wereld, want ventileren is goed voor de gezondheid en een belangrijk onderdeel in de energietransitie. Deze casus worden we blij van! 

07

Deze experts weten alles over deze case

Rogier Leusink

Senior Campaign Manager

Tristan van Egmond

Senior Campaign Manager

Johan Smits

Founder & Managing Director

Michel Gerritsen

Senior Digital Designer