Zoek de verschillen: e-mail marketing en marketing automation

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 2 minuten

Geef ons een euro voor iedere keer dat iemand de termen e-mail marketing en marketing automation door elkaar haalt, en we eten iedere maand kreeft. Beide fenomenen zijn populair in de wereld van e-commerce – en terecht – maar het zijn wel degelijk twee verschillende zaken.

De verwarring ontstaat niet alleen door het overkoepelde woord marketing. Ook inhoudelijk is er overlap. Om te voorkomen dat de zaak in de knoop raakt: een ontrafelend blog over de verschillen tussen email marketing en marketing automation.

Marketing automation

Wie het onderste uit het internet wil halen, maakt gebruik van automatisering. Marketing automation is de kunst om de zoveel mogelijk relevante data uit het gedrag van bezoekers te destilleren (automatisch) en op basis hiervan relevante content aan te bieden (ook weer automatisch).

Met het aanbieden van content – whitepapers, een blog als deze, e-mails, een demo, een trial, een ebook etc. – werk je stapsgewijs toe naar een lead conversie. De voordelen zijn groot: het is persoonlijk, het is effectief en wie het goed inricht, heeft er weinig omkijken naar.

E-mail marketing

E-mail marketing is een manier om meer klanten naar je website te lokken. Het is dus feitelijk een kanaal, net als SEO, SEA, social media etc. Binnen e-mail marketing zijn er een wereld aan knoppen waar je aan kan draaien. Je kunt (moet!) het heel persoonlijk maken. Je kunt (moet!) zorgen voor een hoge mate aan relevantie. Je kunt (doe het!) zorgen voor een goede opbouw qua inhoud van je e-mails.

De verwarring

Binnen marketing automation worden allerlei acties automatisch ingeregeld. In de meeste gevallen is e-mail ook een logisch onderdeel van marketing automation. Dat is waar een deel van de verwarring met e-mail marketing wellicht ontstaat.

Een andere mogelijke bron van verwarring ligt binnen e-mail marketing zelf. E-mail marketing tools, de software voor het organiseren en optimaliseren van e-mail marketing, is steeds geavanceerder. Ook hier is sprake van een hoge mate van automatisering. Vooruitstrevende e-mailsoftware speelt in op gedrag, doet aan lead scoring, lead nurturing, multichannel campagnes etc. Het is alleen niet hetzelfde als marketing automation.

Simpel gezegd: e-mail marketing is een communicatiekanaal. Marketing automation is een communicatiemethode.

Wat te kiezen

Vooropgesteld: het een sluit het ander niet uit, verre van. Wel is het zo dat marketing automation niet voor iedereen interessant is. Marketing automation is vooral waardevol bij aankooptrajecten die doorgaans wat meer tijd vergen. Het doel is immers om iemand geleidelijk warm te maken voor een aankoop. Andere overwegingen kunnen ook een rol spelen, zoals de vraag of u verschillende producten voor verschillende markten verkoopt, of dat u een hoger rendement uit uw sales campagne wil halen.

Het beste praat u met een partij die de ins en outs van de verschillende opties kent voor een steekhoudend advies over de beste keuze en strategie. Beide fenomenen hebben een fantastische potentie, maar het succes staat of valt met verstand van zaken.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper