Esmée Luitjens
Esmée Luitjens
Junior Campaign Manager

Zo zorg je voor een sterke social aanpak

Je bekijkt een oudere story
Dit inhoud van deze story kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
12/4/2022
Het social media landschap is, nu meer dan ooit, aan het veranderen. Waar het voorheen nog voldoende was om een simpele link post in te zetten om veel traffic naar je site te trekken tegen lage kosten, is dit tegenwoordig heel anders. Bijna ieder bedrijf adverteert nu wel via social media, waardoor de concurrentie ongekend hoog is. Een bijkomend effect hiervan is dat de CPC’s blijven stijgen.

Social advertising aanpak

Een goede advertising aanpak is vandaag de dag dan ook cruciaal in de wereld van social media. Hierbij is het belangrijk om op de hoogte te zijn van alle nieuwste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Wanneer jij up-to-date bent én goed kunt bepalen welke social strategie het beste bij jouw bedrijf aansluit, kun je de concurrentie voorblijven. 

Full funnel 

Om een social strategie uit te kunnen werken, maken wij gebruik van het full funnel model. Dit model zorgt ervoor dat jouw merk zichtbaar is in elke fase dat de doelgroep doorloopt. Op deze manier kun je nieuwe potentiële klanten bereiken en zorgen dat zij in de trechter van het full funnel model terechtkomen en uiteindelijk overgaan tot aankoop (zie afbeelding 1). 

Full funnel model

See - awareness 

De eerste fase - See fase- waar we ons over buigen is het bekend maken van jouw bedrijf of product. Hier ligt de focus op naamsbekendheid en richten we ons op potentiële klanten die nog niet per se een koopintentie hebben.

Het is belangrijk het verhaal van jouw bedrijf zo goed mogelijk over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van een merkbekendheid campagne, maar ook door een bereik- of videoweergaven campagne. Omdat men in deze fase nog niet bekend is met jouw merk, adviseren wij gebruik te maken van een videoweergaven campagne. Met de inzet van video zal het overbrengen van een verhaal aanzienlijk makkelijker verlopen dan met een statische banner.

De focus van deze campagne ligt op het behalen van ThruPlays. Dit is het aantal keer dat de video volledig of minimaal 15 seconden is afgespeeld. Hier kun je een brand movie voor inzetten, waarin je binnen 15 seconden uitlegt waar jouw merk voor staat.

Bij het maken van een brand movie, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken: 

  • Als eerste is het van belang om meerdere versies aan te maken, zodat er getest kan worden welke stijl jouw doelgroep het meest aanspreekt. Maak hierbij jouw “creative” zo aantrekkelijk mogelijk binnen de eerste paar seconden. Mensen blijven gemiddeld slechts 1,7 seconden hangen per post! 
  • Zorg voor herkenning van je brand. Verwerk bijvoorbeeld je logo en huisstijl (fonts & kleuren) in de video. Zorg daarnaast dat de video niet langer is dan 15 seconden, gezien de aandachtsspanne van de kijkers.
  • Het overgrote deel van de kijkers (85%) kijkt zonder geluid. Het is dus van belang om ondertiteling en/of bijschriften te gebruiken. Daarentegen is het wel de regel om te designen voor “audio-off”, maar te optimaliseren voor “audio-on”, om zo ook de overige 15% van de kijkers mee te nemen. 
  • Zorg dat de creative goed te volgen is op mobiel. Gebruik snellere pacing, grote letters en het juiste videoformaat om ervoor te zorgen dat de advertentie zichtbaar is op een klein scherm. 
  • Last but not least: zorg dat de creative een duidelijke call-to-action bevat.

Verder is het uiteraard belangrijk om de juiste doelgroepen aan te spreken. Binnen de See fase is het advies om met interesse doelgroepen of een Broad Audience te werken. Met het laatstgenoemde audience geef je geen targeting mee aan je campagne. Hiermee laat je het algoritme van Facebook bepalen welke doelgroepen mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw content. De inzet hiervan maakt het makkelijker om potentiële klanten te vinden, waarvan je het bestaan anders nooit te weten was gekomen. Door vervolgens de doelgroep statistieken of advertentie rapporten in Facebook Business Manager te raadplegen, krijg je inzichten en meer informatie over de doelgroepen die door het algoritme van Facebook zijn getarget.

Think - traffic

In de Think fase van de full funnel strategie draait het om de overweging van de klant. In deze fase erkent de klant de behoefte. Nadat de klant zich bewust is geworden van jouw bedrijf, is het belangrijk dat er interesse wordt gewekt bij deze klanten. Hierbij is het belangrijk om meer specifieke content in te zetten en deze interesse verder aan te wakkeren. 

Binnen het social landschap zetten we hiervoor een traffic campagne op in combinatie met de juiste targeting. Het doel is om zoveel mogelijk mensen, die hun behoefte erkennen en bewust zijn van jouw merk, naar je website te sturen. Dit is de eerste stap om vervolgens deze mensen naar de do fase te bewegen, waarin de aankoop plaatsvindt.

Wat heb je nodig

In de Think fase passen wij een Instant experience toe in combinatie met een video of een statische banner. Deze twee uitingen draaien dan naast elkaar. 

Een Instant Experience is in deze fase een uitermate geschikt middel om extra informatie te geven aan de doelgroep. De beste manier om een Instant Experience te omschrijven is als een mini website waarbij je het platform van Facebook/instagram niet verlaat (zie afbeelding 2). Je weet dat de klant al behoefte heeft erkent, dus het is belangrijk dat je ze voorziet van extra informatie en de sfeer goed overdraagt. Het inzetten van een Instant Experience resulteert in veel verkeer naar de Instant Experience, tegen een lage CPC. Je krijgt hierdoor een hogere mate van intent als iemand vanuit de Instant Experience doorklikt naar je website. Daarnaast zien we dat de tijdsduur van de actieve doelgroep binnen de nstant Experience  ook zeer hoog is. 

Voorbeeld van een Instant Experience

Omdat er binnen de Think fase door de doelgroep al behoefte wordt erkent, is het belangrijk om gelaagdheid in je doelgroepstrategie aan te brengen. We adviseren om een hier lookalike audience in te zetten. Op basis van de bron audience maak je een soortgelijke doelgroep die dezelfde eigenschappen heeft. Dat noemen we een lookalike audience. Op deze wijze ga je van een onbekende doelgroep, naar een iets warmere doelgroep. Indien er een video is gebruikt in de voorgaande see fase en er voldoende budget aanwezig is, kan ervoor worden gekozen de video viewers te retargeten. Zo neem je de doelgroep met de meeste interesse mee naar de volgende fase in de full funnel strategie.

Do - conversie

Waar we in de See en Think fase sturen op het overtuigen en kennis maken met de dienst of het product, sturen we in de Do fase op het uiteindelijk gewenste gedrag: de conversie. De uitingen zullen meer product gerelateerd zijn in plaats van sfeergericht. Ook zal er meer gericht worden op de USP’s en unieke kenmerken van de producten/diensten. De verworven informatie in de voorgaande fasen is cruciaal om de juiste doelgroepen in de Do fase mee te kunnen bouwen.

Welk type uiting, informatie of tekstuele overtuiging heeft in voorgaande fases goed gewerkt? Welke doelgroepen zijn bijvoorbeeld het meest responsief geweest op die campagnes? Welke zijn het langst op de website geweest? Wie hebben de meeste pagina’s bezocht of producten in het winkelwagentje achtergelaten? Met al deze informatie bouw je vervolgens jouw doelgroepen en uitingen gebaseerd op dit gedrag. In deze fase is het mogelijk om opnieuw te targeten op basis van dit gedrag. Ook kun je targeten met de specifieke producten/diensten die de persoon heeft bekeken, maar niet heeft besteld (cart abandonment). De meest relevante doelgroepen, zoals mensen die één of meer producten hebben besteld, kunnen ook worden gebruikt om lookalike doelgroepen van te maken. Hierbij maak je gebruik van het algoritme van Facebook om mensen te vinden die het meest lijken op jouw meest waardevolle doelgroep.

Een voorbeeld van relevante retargeting voor de website bezoekers, is dynamische remarketing. Hierbij worden jouw producten opnieuw getoond aan mensen die deze op de website hebben bekeken. Hierbij is het belangrijk om dezelfde producten te laten zien, maar hier ook belangrijke USP’s en informatie aan toe te voegen. Het doel hierbij is het wegnemen van de twijfel bij de klant, zodat de drempel tot het overgaan op conversie wordt verlaagd.

Met overlays is het mogelijk extra branding en herkenbaarheid toe te voegen aan een afbeelding en/of video. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een logo of de huisstijl. Het is echter ook mogelijk om met dynamische overlays te werken. Binnen Yellowgrape werken bij met de tool Smartly. Deze tool is uiterst geschikt om processen binnen social te automatiseren. Denk hierbij aan creatie automatiseren door middel van templates voor video en images. Daarnaast kan er ook een dynamische overlay ingezet worden die je over de productfeed heen plaatst (zie afbeelding 4).

Dynamische overlay

Full funnel model

Het full funnel model biedt een houvast om je social campagnes op te bouwen. Je zorgt ervoor dat je een nieuwe doelgroep bereikt en deze helemaal meeneemt in alle fases van de funnel met uiteindelijke doel: een nieuwe klant. We hebben onze social aanpak samengevat in een full funnel aanpak model. Hierin kun je stapsgewijs zien welke content en targeting je kunt toepassen per fase van de funnel. 

Social full funnel aanpak

Ben jij benieuwd hoe je een social aanpak uitwerkt? Of zou je hier meer over willen weten? Neem dan vooral contact met ons op en wij helpen je verder!

Deel deze story

Meer e-commerce stories