Zo pas je webshop personalisatie succesvol toe

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 5 minuten

Ik heb een zoontje van drie en winkel regelmatig online. Mijn zoekpatroon is daardoor vrij specifiek: jongen + 3 jaar + een aantal merken. Je zou verwachten dat mijn online zoekgedrag niet onopgemerkt zou moeten blijven. Toch ontvang ik bijzonder vaak aanbevelingen van babyrompertjes, meisjesschoenen en zwangerschapskleding. Via e-mail, social media en in de shop. Zonde, ze slaan de plank volledig mis. Met webshop personalisatie is het mogelijk om een unieke aanbeveling te doen. Afgestemd op de behoefte en het zoekgedrag van de potentiële koper. Je kan wel raden wat dat met de conversie kan doen.

Wat is webshop personalisatie

Het analyseren, slim segmenteren en doorvertalen van online gedrag in unieke persoonlijke acties en klantbelevingen over verschillende kanalen. Dat is waar webshop personalisatie om draait. Het klinkt misschien utopisch, maar het is eenvoudiger dan je denkt. In dit blog vertel ik hoe jij zelf webshop personalisatie succesvol toe kan passen.

Velen roepen het, weinigen doen het

Het begrip website personalisatie wint in rap tempo aan populariteit. Veel online ondernemers, webhop eigenaren en online marketeers onderstrepen de essentie en kansen van webshop personalisatie. Toch zijn er maar weinigen die het succesvol toepassen. Het succesvol toepassen van webshop personalisatie gaat namelijk veel verder dan bijvoorbeeld alleen het personaliseren van een aanhef in de wekelijkse nieuwsbrief.

Webshop personalisatie, de volgende stap

Alles begint met data

Het succesvol toepassen van personalisatie binnen een webshop staat of valt met kwalitatieve en kwantitatieve data. Denk hierbij aan online gedrag zoals bekeken producten, aangeklikte categorieën, zoekopdrachten en toegepaste filters, maar ook aankoop- en bestedingsgedrag. Het is haast een onmogelijke klus om deze data op bezoekersniveau bij te houden, er analyses, patronen en segmenten in te herkennen om dit vervolgens om te zetten in een persoonlijke beleving afgestemd per bezoeker.

Gelukkig zijn hier speciale tools voor ontwikkeld

Deze tools kun je zien als een soort datahub. Ze tracken al het online gedrag, herkennen patronen en segmenten. Vervolgens vormen de algoritmes binnen deze tools persoonlijke aanbevelingen. Een koppeling met de webshop en andere mogelijke kanalen zorgt vervolgens voor de vertaling naar een persoonlijke beleving, afgestemd per bezoeker.

Vastleggen klantdata

Tools die wij aanbevelen

De personalisatie tool waar wij goede ervaringen mee hebben is Barilliance. Daarnaast zijn er ook segmentatie tools zoals WiQhit en IQNOMY, waarmee ingespeeld ook kan worden op personalisatie d.m.v. segmentatie. Elk hebben ze specifieke voor- en nadelen. De keuze voor de juiste tool hangt dus erg af van je doelstellingen op het gebied van personalisatie.

Weet je niet welke tool het beste bij jouw webshop past? Vraag ons dan om advies.

De personalisatie matrix

Een veel gemaakte fout bij het toepassen van eerdergenoemde tools is om de uitkomst van de tool niet verder te segmenteren. De kracht van personalisatie ligt juist verscholen in het continu optimaliseren van de personalisatie doelgroepen. Een personalisatie matrix biedt uitkomst. Met deze matrix maak je eenvoudig een schematische vertaling van je ideale doelgroep in combinatie met productcategorieën en andere belangrijke segmenten.

v.b.

Personalisatie matrix

Nieuwe patronen herkennen

De personalisatie matrix kun je zien als een soort leesbril voor de personalisatie tool. Je leert je doelgroep kennen, doordat je de ideale customer journey in kaart brengt. De tool kan vervolgens steeds slimmere aanbevelingen doen, omdat er meer informatie voor handen is. Met de tool kun je op diverse plekken in de webshop relevante producten laten zien aan de bezoeker.

Product recommendations

Een stapje verder

Naarmate je steeds meer data hebt verzameld, worden er meer patronen zichtbaar. Deze patronen kun je gebruiken om de personalisatie matrix stapje voor stapje verder uit te kristalliseren. Door voor ieder segment gepersonaliseerde banners, copy en content te maken sluiten als je uitingen aan op de informatiebehoefte van de bezoeker.

Personalisatie patronen

 

Recommendations en persuasion

Personalisatie hebben we tot nu toe vooral reactief toegelicht. Klanten moeten eerst online gedrag vertonen, voordat personalisatie kan worden toegepast. Deze vorm van reactieve personalisatie noemen we ook wel recommendations.

Maar kunnen we ook pro-actief reageren op klantgedrag?

Jazeker, we herkennen tenslotte bepaalde patronen. Bezoekers binnen een bepaalde categorie, kopen bijvoorbeeld in veel gevallen ook accessoires uit een andere een categorie. Op basis van dit soort patronen kun je nieuwe bezoekers al eerder herkennen en daarmee heel gericht gepersonaliseerd verleiden. Deze vorm van proactieve personalisatie noemen we persuasion. Persuasion wordt niet alleen toegepast binnen producten en content, maar ook on-site. Met widgets of aantrekkelijke pop-ups bijvoorbeeld.

Webshop persuasion

Slim combineren van data

Een grote valkuil van webshop personalisatie is alleen te segmenteren en sturen op aannames. Daarmee wek je al snel in de hand dat een bezoeker in een vicieuze cirkel belandt. Een bekend voorbeeld is die van een bezoeker welke een blauwe Nike sneaker aanklikt en vervolgens alleen maar verschillende blauwe Nike sneakers blijft zien.

Hoe voorkom je dit?

Door online gedrag slim te combineren met product data en externe factoren, zoals seizoenen of lifecycles. Je voorkomt hiermee  dat bezoekers in die vicieuze cirkel terechtkomen en op een dood spoor belanden. Bezoekers die in het segment ‘Peuter’ vallen, moeten na enige tijd automatisch in het het segment ‘Kleuter’ geplaatst worden.

Gepersonaliseerde e-mailmarketing

Personalisatie tools zijn ook geschikt voor e-mailmarketing. Je kunt vaak heel eenvoudig de verzamelde data synchroniseren naar de marketing automation software van Copernica. Hiermee verstuur je eenvoudig gepersonaliseerde nieuwsbrieven met productaanbevelingen, content en afbeeldingen afgestemd per bezoeker. En dit werkt als een enorme conversiebooster. Wat e-mail weer relevant maakt voor zowel de shop als ontvanger. Ditzelfde principe kun je inzetten bij alle online uitingen en campagnes.

“Wordt relevant voor je doelgroep. Ga een echt gesprek aan en je wordt nooit meer gezien als irritant, maar eerder als sympathiek.”

Testen, testen en testen

Net als bij een gewone A/B test, draait het bij webshop personalisatie ook om testen, testen en nog eens testen. Begin eerst met het toepassen van personalisaties binnen wat grotere en basale segmenten. Trek hier learnings uit en pas deze toe om steeds verder door te testen bij meerdere segmenten.

Daarnaast kun je ook gedragspatronen gaan simuleren en testen. Speel hierbij in op aanbiedingen, seizoenen en actuele trends. Het een werkt beter dan het ander. Hier kom je pas achter als je test. Het testen en optimaliseren van webshop personalisatie is dan ook een continu proces.

Leer je klant echt kennen en verhoog de conversie

Het uiteindelijke doel van webshop personalisatie is het verhogen van je conversie door je bezoekers een gepersonaliseerde ervaring te geven. Je laat je bezoeker zich als het ware thuis voelen binnen je webshop. Vergelijk het met de vaste klant van de lokale retailer. De eigenaar kent de klant goed en heeft nog wat voor hem of haar achterhouden, omdat het product volgens de eigenaar helemaal past bij de klant. Dat is sympathiek en persoonlijk. Precies waar online klanten op zitten te wachten.

Wil jij webshop personalisatie inzetten? Bel of mail dan voor een goed gesprek over jouw personalisatie kansen.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper