Yellowgrape is Great Place to Work certified

Door Gijsje Wissenburg

Door Gijsje Wissenburg

Leestijd 3 minuten

Begin 2020 heeft Yellowgrape deelgenomen aan het onderzoek van Great Place to Work. Inmiddels hebben we de resultaten ontvangen: met trots kunnen wij zeggen dat we met vlag en wimpel geslaagd zijn. Yellowgrape is officieel Great Place to Work certified!

Het team op één

De wens om onze visie onder ons team te toetsen bestond al langere tijd. Tijdens een intensieve heisessie in de zomer van 2019 werkten Rik, Johan en Gijsje de koers van de korte- en lange termijn strategie van Yellowgrape uit. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is het medewerkersbeleid. Dat we het team op de eerste plek zetten, en we daardoor automatisch onze klanten met net zoveel bevlogenheid kunnen servicen, is iets waar we voor staan en altijd aan vast willen blijven houden. Of de beleving van het management matcht met die van het team, wilden we dan ook laten onderzoeken door een extern bureau. Al snel kwamen we uit bij Great Place to Work. Deze organisatie biedt indien gewenst ook een begeleidende en adviserende rol in het optimaliseren van bedrijfssucces.

Tijdens de jaarlijkse strategie avond hebben we de toekomstplannen en onze aangescherpte bedrijfsstrategie gedeeld met het team. Begin maart, toen ons team uit voldoende (22!) medewerkers bestond om mee te doen, is het onderzoek uitgevoerd. Dit begon met het uitwerken van het beleid in de vorm van een Culture Audit, dat is opgedeeld in 9 thema’s. Enkele voorbeelden hiervan zijn inspireren, ontwikkelen, zorgen en vieren. Hierna volgde een enquête, om te toetsen in hoeverre het beleid zoals omschreven overeenkomt met de dagelijkse praktijk.

Iets te vieren

Op basis van de resultaten van het medewerkersonderzoek en de analyse van de organisatiecultuur wordt gekeken of er is voldaan aan de criteria voor goed werkgeverschap. 

Voor de Trust Index (het medewerkersonderzoek) geldt dat een score van 70% behaald moet worden, en op de Culture Audit (het werkgeversbeleid) een score van 21 punten of hoger. Alleen organisaties die op beide onderdelen de vereiste scores behalen mogen direct de titel Great Place to Work Certified dragen. Yellowgrape scoorde 81% op de Trust Index en wat zijn we daar trots op! Ook op de Culture Audit scoorden we hoog.

Eva Brandel, onze consultant van GPTW, voegt daar het volgende aan toe: “De twee hoogst scorende thema’s zijn Vieren en Ontwikkelen. Daarnaast zijn de hoogst scorende criteria Variëteit en Toegankelijkheid van het beleid. Mooi om te zien hoeveel Yellowgrape investeert in alle medewerkers, ondanks de fase en grootte van de organisatie.” 

Dat we middenin de quarantaine periode de certificering ontvingen en het team thuis werkte, weerhield ons er niet van om het met elkaar te vieren. Voor de 7e digitale vrijmibo hebben we bij iedereen twee flessen bubbels thuis laten bezorgen, inclusief een kaartje met de boodschap: “Zet deze alvast koud, we hebben wat te vieren…” Dat het thema ‘Vieren’ tot de hoogst scorende thema’s behoorde is tenslotte niet verwonderlijk!

Over Great Place to Work

Al 35 jaar helpt Great Place To Work organisaties met het vergroten van vertrouwen op werkvloer: het meest fundamentele element van een succesvolle organisatie. Het zijn van een Great Place to Work draait volgens de organisatie om veel meer dan arbeidsvoorwaarden of faciliteiten. Goed werkgeverschap gaat om onderlinge relaties gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier. Dit zijn dan ook de drie elementen die gemeten worden in het onderzoek. De Great Place to Work erkenning is gebaseerd op zowel de perceptie van de medewerkers als de wijze waarop het werkgeverschap in de organisatie wordt ingezet. 

Het onderzoek van Great Place To Work geeft inzicht in de beleving van medewerkers, de manier van samenwerken en het leiderschap binnen een organisatie. Great Place To Work geeft op basis hiervan verbeterpunten voor een sterke organisatiecultuur en begeleidt in de opvolging hiervan.

Meer weten? Klik hier om onze certificering op de website van Great Place to Work te bekijken.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper