Weather Automation: de kunst om uit alle weertypen een slaatje te slaan

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 2 minuten

Benen bloot, handel dood? Het oude gezegde klinkt nog vaak, maar of het klopt is een tweede. Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org deed een onderzoek tijdens de hittegolf begin juli. Conclusie: webwinkels hadden door de hitte miljoenen extra omzet gedraaid. De hoofdverklaring: mensen shopten liever vanuit hun koele huis dan in de oververhitte winkelstraten.

Goed nieuws voor de online middenstand, behalve dan dat niet alle webwinkeliers zich konden vinden in het rooskleurige plaatje. Er waren er genoeg die tijdens de hitte hun omzet juist zagen dalen.

U heeft het zelf in de hand (maar niet in de onderbuik)

Verwarrend? Niet voor mensen die de relatie tussen het weer en online consumentengedrag al wat langer bestuderen. De conclusie: het weer heeft wel degelijk een invloed, maar het hangt af van allerlei factoren of deze invloed positief of negatief is. Wat zijn uw producten? Wat is uw doelgroep? Waar wonen uw klanten? Speelt u bewust in op het weer met acties en campagnes?

De hamvraag is dus: aan welke knoppen moet u draaien voor maximaal klimatologisch profijt? Een goede vraag, maar kijk wel uit dat het antwoord niet via uw onderbuik binnenkomt. Alle respect voor uw intuïtie, maar er zijn betere wegen naar Rome.

Inregelen, meten, perfectioneren

Wie het onderste uit de zon – of de regen – wil halen, knoopt de volgende twee termen in zijn oor: automatisering en monitoring. Er zijn fantastische tools op de markt waarmee u acties en campagnes automatiseert aan de hand van factoren als temperatuur en weer. U kunt al een beetje koersen op bewezen relaties voor uw doelgroep en ondernemingsprofiel.

Campagne weersinvloeden
Campagnes instellen o.b.v. weersinvloeden

De kans is natuurlijk klein dat u meteen in de roos schiet. Sterker nog: het is nog helemaal niet bekend wat voor u het hoogst haalbare is. Daar komt het monitoren om de hoek kijken. Stapsgewijs test u verschillende scenario’s. Zo komt u tot een op feiten gebaseerde strategie. Of beter nog: meerdere strategieën, voor bijvoorbeeld verschillende weertypes, locaties, doelgroepen etc.

Ook blij met een buitje

Onderschat het effect niet. Yellowgrape heeft voor verschillende klanten weather automation toegepast en de investering blijkt in alle gevallen zeer de moeite waard. Bovendien is het een mooi spel: of het nou regent of de zon schijnt, voor u is het altijd goed nieuws.

Yellowgrape wenst u een mooie zomer (met veeeel zon).

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper