Waarom de samenwerking tussen CRO en SEO steeds belangrijker wordt

Nick Schaperkotter
Team Lead CRO & Design
22/10/21
No items found.

De langverwachte Google Page Experience Update is eindelijk hier. Eind 2020 kondigde Google al aan dat de rol van page experience en UX groter zal worden in de rankings van de zoekresultaten. Google wil gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden en gaat websites die zich hiervoor inzetten daarom belonen. Hiermee zet Google een volgende stap in het stimuleren van synergie tussen SEO en CRO. Waarom dit in onze ogen een goede zet is, lees je in dit blog.

Wat houdt de Google Page Experience Update in?

In de zomer van 2021 heeft Google de Page Experience Update volledig uitgerold. Omdat deze nu volledig operationeel is, is het een goed moment om de veranderingen onder de loep te nemen. Er zijn namelijk een aantal website aspecten die na de update meer invloed op de rankings zullen hebben.

In de kern bestaat de Page Experience Update uit vier onderdelen: het gebruik van HTTPS, mobiele gebruiksvriendelijkheid, het al dan niet gebruiken van popups en de Core Web Vitals. De eerste drie onderdelen zijn iets meer vanzelfsprekend en zijn al vaker benoemd, daarom willen we nu meer vertellen over de Core Web Vitals die uit die drie factoren bestaat. De drie factoren die Google zal gebruiker om de kwaliteit van gebruikerservaring te beoordelen zijn:

  • LCP (Largest Contentful Paint)
  • FID (First Input Delay)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

LCP gaat vooral om de snelheid waarmee het grootste stuk content op de pagina wordt geladen, dus niet alleen het eerste element maar het belangrijkste. Een score tot 2,5 seconden wordt hierin als goed gezien. FID geeft vervolgens een indicatie van hoe snel bezoekers een reactie krijgen van de website, hoeveel tijd zit er tussen het moment dat je ergens op klikt en het moment dat de browser daarop reageert. De maximale tijd om een goede score te krijgen is 100 ms. CLS meet tenslotte hoeveel verschuivingen er nog plaatsvinden in de layout. Dit kan bijvoorbeeld komen door advertenties die nog moeten inladen, dynamische content of afbeeldingen zonder afmetingen. De score en berekening hiervoor is redelijk ingewikkeld.

Wil je weten hoe jouw website scoort op deze factoren? Bekijk dan tools als Google Pagespeed Insights en de Google Search Console. Hiermee is het gemakkelijk om de grootste pijnpunten te identificeren en daarnaast worden er tips ter verbetering gegeven.

Impact op de UX en rankings

Als een website voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden binnen deze factoren, dan heeft dat naast een positieve impact op de ranking in de zoekresultaten, ook een positief effect op de UX. We kunnen niet genoeg benadrukken dat het hebben van goede scores op de Core Web Vitals alleen niet voldoende is. De meer traditionele SEO-factoren binnen content, techniek en autoriteit zullen leidend blijven. Je kunt de Page Experience zien als datgene wat jou een voordeel geeft ten opzichte van andere sites die op overige vlakken gelijkwaardig zijn.

Voor wat betreft de gebruikerservaring (UX) zijn de Core Web Vitals eigenlijk meer hygiëne factoren die in de basis voor elke website hetzelfde zijn. Desondanks zorgt het voldoen aan deze factoren voor een betere gebruikerservaring en minder frustratie, wat zich uiteindelijk zal doorvertalen in meer tevreden websitebezoekers en een hoger conversieratio. Om de gebruikerservaring voor jouw website en jouw specifieke doelgroep te optimaliseren is een volwaardig CRO proces nodig. Zo’n proces maakt enerzijds het gedrag van bezoekers inzichtelijk en maakt het mogelijk om hypotheses te valideren door middel van A/B-testen. Lees meer over het CRO proces van Yellowgrape in een dit blog.

Verdere synergie tussen SEO en CRO

Deze update van Google is een indicatie dat de samenwerking tussen SEO en CRO steeds belangrijker zal worden in het bereiken van online e-commerce succes. Zoals gezegd zijn de Core Web Vitals vooralsnog nog erg generiek en basic, maar het valt niet uit te sluiten dat Google in de toekomst steeds meer indicatoren van gebruiksvriendelijkheid mee zal wegen in de rankings.

Overigens zijn er meer website onderdelen waar SEO en CRO elkaar kruisen. Denk hierbij aan een navigatiemenu, dat helpt bij het navigeren door een website en duidelijk maakt welke informatie beschikbaar is. Dit is een cruciaal element van een positieve gebruikerservaring. Daarnaast is de menustructuur van groot belang vanuit een SEO perspectief. Een pagina die is opgenomen in het menu wordt beter gevonden dan pagina’s die dit niet zijn. Hoe hoger in de hiërarchie van het menu de pagina staat, des te groter het belang van de pagina is. Het moet dus voor zowel bezoekers als zoekmachines makkelijk zijn om te navigeren. Een ander voorbeeld is de aanwezigheid van de relatief standaard SEO teksten die per pagina of categorie worden geschreven om relevante zoekwoorden in de pagina te betrekken. Het komt echter nog te vaak voor dat de teksten overduidelijk voor de zoekmachine geschreven zijn en niet voor de eindgebruiker. Deze content neemt wel ruimte op de pagina in beslag, maar heeft voor gebruiker geen functie en kan afleiden.

Wat we in dit blog vooral duidelijk willen maken is dat als je veel met SEO bezig bent om verkeer naar jouw website te trekken, je ook aandacht moet besteden aan CRO. In de basis door de website te optimaliseren op basis van de Core Web Vitals, maar zeker ook op een dieper niveau. Dit zal niet alleen in hogere rankings, maar ook in betere e-commerce prestaties resulteren.

Wil je meer weten over de samenwerking tussen CRO en SEO? We helpen je graag verder! Neem dan vooral contact met ons op.