Vijf inspiratietips voor personalisatie in je webshop

Door Jane Woestenburg

Door Jane Woestenburg

Leestijd 4 minuten

“Natuurlijk gun je de groenteboer op de hoek meer dan de supermarkt. Hij kent je naam, vraagt of het gelukt is met de stoofperen die je vorige week kocht en attendeert je erop dat de asperges, je lievelingskostje, in de aanbieding zijn. Zeg nou eens eerlijk: hoe groot is de kans dat je die asperges koopt?”

E-commerce personalisatie is de kinderschoenen al lang ontgroeid. Toch laten nog heel veel online spelers waardevolle kansen liggen. Doodzonde. Personalisatie verdient juist het onderste uit de kan, want elke puzzelstukje extra personalisatie is pure winst. Het is een van Yellowgrapes specialiteiten. Hier vijf tips ter inspiratie.

1. Creëer urgentie door een persoonlijke deal

Je hoeft een klant nog helemaal niet te kennen om hem toch al persoonlijk te targeten. Dat kan bijvoorbeeld met de persoonlijke deal. Iemand is duidelijk op de zoek naar een bepaald product, maar heeft een extra duwtje in de rug nodig. Plotseling verschijnt er een live notificatie in zijn scherm. “Beste Klant, we zien dat u serieus overweegt een Miele wasmachine te kopen. Mogen we u 10 procent korting geven?”. Doe eens gek en voorzie de  aanbieding van een persoonlijke timer die terug loopt naar nul. Zo creëer je urgentie!

Urgentie door on-site persoonlijke deal
Urgentie door on-site persoonlijke deal

 

In algemene zin zijn live notificaties nog zwaar onderbenut. Live notificaties geven actuele meldingen op basis van klantgedrag. Sky is the limit, je kan oneindig inspelen op kansen. Uiteraard zijn acties als de Persoonlijke Deal ook heel goed inzetbaar voor klanten die je al wel kent. Je kan ze natuurlijk ook koppelen aan email marketing. “Beste Meneer Willemsen, vorige maand kocht u scheermesjes. Als u zich iedere dag scheert, zijn ze bijna op. Mogen we u verleiden met een korting op een nieuwe setje?”

2. Wek vertrouwen door een keurmerk

Personalisatie is de kunst van het duwtje in de rug. Ook voor tip 2 hoef je de klant nog niet al in kaart te hebben gebracht. Iemand oriënteert zich bijvoorbeeld in je webshop op een bepaalde productcategorie (televisies), maar lijkt nog te twijfelen. Op dat moment verschijnt er een pop-up met info over je keurmerk en de waardering voor je shop op Trustpilot. De bijbehorende boodschap: bij ons koop je zonder zorgen, ook als er wel iets mis is met je televisie. Natuurlijk staat dit soort informatie ook op vaste plekken op de site, maar door het te laten oppoppen geef je misschien net dat extra duwtje in de rug.

3. Zorg voor sociale bevestiging

Een klassieker: wanneer je ziet dat andere mensen iets doen, is de kans groot dat jij het ook doet. Daar kun je in een webwinkel op allerlei manieren mee spelen. Dat kan op vaste plekken (al 120 mensen kochten dit product) of ook weer als pop-up (iemand uit Breda kocht 17 minuten geleden dit zelfde zonnescherm). Onderschat niet de kracht van dit soort kleine wenken. Mensen zijn op je site omdat ze iets willen. Het is jouw doel om de twijfel weg te nemen. Sociale bevestiging is hierbij een krachtig wapen.

Realtime sociale bevestiging en urgentie
Realtime sociale bevestiging en urgentie

 

4. Laat persoonlijke productaanbevelingen zien op homepage, productpage en cartpage

Iedereen kent de standaard productaanbevelingen wel. Een man klikt in een webshop voor schoenen op herenschoenen en krijgt daarna alleen nog maar herenschoenen te zien. Persoonlijke productaanbevelingen gaan vele malen verder. Slimme software analyseert het surfgedrag van iedere bezoeker op de site. Op basis van dat gedrag – en mede ingegeven door het gedrag van look-a-likes – krijgt de bezoeker realtime productaanbevelingen voorgeschoteld.

Op de productpage strooi je vooral met aanbevelingen gericht op het gewenste hoofdproduct. Op de omliggende pagina’s speel je in op kassakoopjes en vaak samen gekochte producten. Wie dit slim inricht, mag zich verheugen op een forse upsell. Wanneer mensen klikken op een persoonlijke productaanbeveling is de conversie drie keer hoger dan gemiddeld.

5. Stuur getriggerde emails

Uitgebreid georiënteerd maar niks gekocht? Zaken in het winkelmandje, maar alsnog de shop verlaten? Op dit soort gedrag kun je volautomatische emails inregelen. De bekendste twee triggered emails zijn de verlaten winkelwagen email en de browser abandonment email.

Trigger browser abandonment e-mail
Trigger browser abandonment e-mail

 

De verlaten winkelwagen gaat automatisch de deur uit als iemand het winkelmandje gevuld heeft, maar alsnog het aankoopproces afbreekt. In de mail staan de producten die de klant in zijn winkelwagentje had. Het hangt van de producten, de branche en orderwaarde af wat de ideale termijn is voor de email. Doorgaans varieert dat van 1 uur na het verlaten van de shop tot maximaal 24 uur. Is het zinvol? Wat heet: ongeveer 15 tot 20% van de ontvangers wordt alsnog overgehaald tot het doen van een aankoop.

De browser abandonment email gaat de deur uit wanneer iemand zich heeft georiënteerd maar niks heeft gekocht. Let wel: er moet een duidelijke oriëntatie op een bepaalde productgroep zijn gebleken. Je gaat natuurlijk niet iedere willekeurige bezoeker namailen. In de mail worden de bezochte producten nog eens onder de aandacht gebracht, al dan niet voorzien van een persoonlijke aanbieding.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: de magie zit in de samenwerking

E-commerce personalisatie omvat veel meer dan deze vijf tips. Je kan op talloze andere manieren de klant beter leren kennen en meer persoonlijk bedienen. Maar nog belangrijker dan de losse tips is de onderlinge samenhang. De magie ontstaat wanneer alles samenvalt. Dat geldt voor het grotere geheel der dingen (de samenhang tussen alle verschillende marketingkanalen), maar ook voor een losstaand domein als personalisatie. Het zijn de vele kleine duwtjes samen die het krachtenveld vormen. Door slim te combineren en op alle fronten in te zetten, haal je de echte winst binnen. Denk dus niet in onderdelen, maar in totaalstrategieën.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Twinkle

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper