De terechte opmars van lead nurturing

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 2 minuten

Marketeers zijn gretig. Wanneer ze traffic naar hun site lokken, zwaaien ze meestal meteen met de vetste worst. Ze willen conversie, een harde sale. Een begrijpelijke impuls misschien, maar in de praktijk is het overgrote deel van die duur betaalde traffic nog helemaal niet rijp voor een aankoop. Ze zitten in een heel andere fase van de koopcyclus.

Wie het gerichter aanpakt, komt uit bij lead nurturing, een sterk opkomende tak van sport. In plaats van mensen te triggeren op koop (de laatste fase van de koopcyclus) bouw je de contactmomenten zo in dat mensen op het juiste moment de juiste boodschap krijgen. Zo werk je langzaam en stap voor stap toe naar de eindsale en het mooie is, dat kan grotendeels geautomatiseerd.

Eenvoudiger dan u denkt

Geautomatiseerde lead nurturing begint met het opbouwen van een database. U gaat alle mogelijke interacties rond uw webshop meten, zoals bekeken producten, productvergelijkingen, verlanglijstjes, verlaten winkelwagentjes, geregistreerde clicks vanuit een nieuwsbrief en eerdere productaankopen.

Speciale automation software kan uit deze database precies afleiden met welke vraag of welk onderzoek een bezoeker bezig is. Sommige klanten zijn zich nog duidelijk aan het oriënteren. Anderen hangen al heel dicht tegen een koop aan. Het systeem beschikt vervolgens over een logisch scala aan relevante en persoonlijke boodschappen, die precies aansluiten bij de verschillende fasen en overwegingen. Deze boodschappen worden automatisch verstuurd.

Lead nurturing door Yellowgrape
Lead nurturring model toegepast op e-commerce

Alleen maar voordelen

De opkomst van lead nurturing is zeer terecht. Mensen gebruiken het internet als nooit te voren in alle fasen van hun koopcyclus. Lead nurturing maakt daar optimaal gebruik van en eenmaal afgestemd op uw webshop, opereert het systeem vanzelf. Yellowgrape werkt met de automation software van Copernica, de onbetwiste marktleider. Wij hebben inmiddels ruime ervaring met lead nurturing, vooralsnog als een van de weinige partijen in Nederland.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper