Succesvol met e-mail marketing: van laaghangend fruit tot hogere wiskunde

Door Ronald van Dijk

Door Ronald van Dijk

Leestijd 3 minuten

E-mail marketing wordt steeds belangrijker. Met de opkomst van big data en marketing automation opent zich een wereld aan mogelijkheden. In dit blog een aantal handige tips en tricks.

Onderwerpregel en teasers

De onderwerpregel is over het algemeen het eerste wat de lezer ziet. De boodschap moet kort, krachtig en meteen duidelijk zijn. Een te lange onderwerpregel heeft bovendien het risico dat hij wordt afgebroken. Hierdoor wordt de boodschap onduidelijker. Vooral nieuwsbrieven met kortingsacties of aanbiedingen kunnen kort en krachtig: “Sale: tot 40% korting op alle tv’s”.

Een trend die je steeds meer ziet, is het gebruik van emoji’s in onderwerpregels. Hierdoor valt de mail beter op. Hou er wel rekening mee dat niet alle e-mailclients emoji’s ondersteunen. Ze geven het dan niet goed weer.

Behalve een goede onderwerpregel, is het slim om gebruik te maken van een korte teaser. E-mailclients laten vrijwel allemaal een korte voorvertoning zien van de e-mail. Standaard zijn dit de eerste tekens van de e-mail. Houd daarom in de e-mail template bovenin ruimte voor een zelf in te vullen tekst. In deze tekst kun je nog een ander onderwerp aanstippen of de actie uit de onderwerpregel toelichten.

Gebruiksvriendelijkheid

Het moet gek lopen als de email geen pogingen bevat om de lezer door te laten klikken. Zorg dat dit meteen mogelijk is (en de lezer dus niet hoeft te zoeken). Dat bedoel ik met gebruiksvriendelijk. Vaak wordt het webshopdesign doorgezet in de mail template, met bijvoorbeeld een (vereenvoudigde) navigatiebalk bovenin. Zo maak je het makkelijk om gelijk naar een gezochte productcategorie te klikken.

Intuïtief klikken lezers vaak op een productafbeelding of banner in de e-mail. Zorg daarom dat ondersteunende afbeeldingen klikbaar zijn en uitkomen op de juiste landing- of productpagina.

Daarnaast nog een tip als je een kortingscode mailt: zorg dat deze makkelijk te onthouden of makkelijk te kopiëren is! Een kortingscode is bijna altijd een trigger, maar als het vervolgens te veel moeite kost om er wat mee te doen, haken veel mensen toch af.

Design van de mailing

In de tijd van Mobile first en Responsive design is een goed ontwerp belangrijker dan ooit. Verreweg de meeste mail wordt op de smartphone (als eerste) gelezen. Zorg dat je template naadloos functioneert op mobile en goed overkomt op een klein scherm. Heel logisch, maar het gaat nogal eens fout. Dat kost dan geheid abonnees.

Design heeft natuurlijk ook een esthetische kant: een goed design is pure aantrekkingskracht. Zorg voor passend beeldmateriaal en een consequent design. Bewegende beelden kunnen goed aandacht trekken, mits met beleid en beheersing ingezet. Te veel beweging kan spammy en irritant overkomen.

Gebruik A/B splittests voor verbetering

Bijna alle e-mail marketing software biedt de mogelijkheid van A/B testing. Met A/B testing kun je bijvoorbeeld verschillende versies van een onderwerpregel testen, verschillende afzendernamen of verschillende call-to-actions. Om goede resultaten te krijgen, is het verstandig 1 test tegelijk uit te voeren.

Als je een A/B test naar je volledige e-mail bestand stuurt, kun je de resultaten meenemen voor mailings in de toekomst. Vaak biedt email marketing software ook de mogelijkheid de A/B test eerst naar een gedeelte van het bestand te mailen (bijvoorbeeld 50%: 25% krijgt versie A. 25% krijgt versie B). Ook kun je een testduur instellen. Aan het einde van de testduur wordt de best presterende mailing dan naar de overige 50% van het bestand gemaild. Let er wel op welk criterium van belang is bij het aanwijzen van een winnaar: open ratio is bij een test met verschillende teasers logischer dan bijvoorbeeld het click-ratio. Click-ratio is weer logischer bij een A/B test met afwijkende call-to-actions.

Personaliseer de mailings

Om relevant te blijven voor de lezer, ontkom je niet meer aan personalisatie. In de meeste databases is voldoende data beschikbaar om een personalisatieslag te slaan. Door een persoonlijke touch toe te voegen maak je van e-mail echt een succesverhaal. Dit houdt niet alleen op bij een aanhef, maar ook bij de rest van de content.

Voorbeeld: als ik bij Zalando alleen maar herenkleding en -schoenen bestel, hoef ik geen mailing te zien met jurkjes en pumps. Op basis van mijn gegevens, zou je dit kunnen weten en de mail hierop aanpassen.

Hyperpersonalisatie van e-mail marketing staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn al voldoende tools beschikbaar om interessante stappen te kunnen maken. Zo kun je iemands recent bekeken producten toevoegen aan een mail. Het is maar een voorbeeld. Er is al heel veel mogelijk. Praat met een deskundige over de kansen voor uw bedrijf. Inspiratie gegarandeerd.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper