Realtime dashboards voor een marketeer

Door Ronald van Dijk

Door Ronald van Dijk

Leestijd 3 minuten

[nectar_dropcap color=”#464951″]D [/nectar_dropcap]ata is er in vele vormen en soorten, maar hoe ga je als online marketeer om met deze data? Hoe interpreteer je de data? Er is meer data voorhanden dan je denkt, waar je ook op kunt sturen als marketeer. Bij Yellowgrape hebben we voor onze klanten realtime dashboards draaien op kantoor. We kunnen dus realtime zien wat bijvoorbeeld de invloed van een nieuwsbrief is op de traffic en revenue cijfers. Ook als het wat minder gaat, kunnen we zien waar we moeten bijsturen. Kortom: realtime dashboards zijn een musthave voor iedere marketeer.

Dataverzameling in Google Analytics

Bij alle e-commerce bedrijven is veel data aanwezig. Van omzetcijfers, gemiddelde orderwaardes, tot conversieratio’s en bezoekersaantallen. Vrijwel alle benodigde data is te vinden in Google Analytics, mits goed ingericht en gestructureerd. Een goede inrichting en koppeling van Google Analytics is dan ook een eerste noodzakelijke stap. Zonder het inschakelen van bijvoorbeeld de e-commerce module en het juist installeren van de tracking en UTM-tagging, zul je geen transacties en herkomst van de traffic in de rapportages van Google Analytics zien.

In een goede e-commerce strategie, zit de kracht met name in de mix van verschillende kanalen. Om de data van bezoekers en conversies per kanaal goed te onderscheiden, zul je dit onderscheid ook goed moeten maken in Google Analytics. Dit kan bijvoorbeeld door een goede UTM-tagging. Als bijvoorbeeld affiliate partners of prijsvergelijkers verkeer naar je website sturen, kun je op deze manier achterhalen via welk kanaal de bezoeker binnen komt. Op deze manier kun je, behalve verkeer, ook transacties onderscheiden per kanaal. Dit is hele waardevolle informatie, zeker in combinatie met de targets die je van tevoren stelt.

Combineren van databronnen

Belangrijke kanttekening bij Google Analytics is dat webshop transacties niet altijd 100% zuiver gemeten worden. Een order kan bijvoorbeeld de status pending houden, terwijl de order misschien wel completed is, bijvoorbeeld door een fout bij de betaling. Het is daarom goed om data uit verschillende bronnen te combineren. Orderdata uit een ERP systeem is over het algemeen een stuk zuiverder dan orderdata in Analytics.

Om data goed en volledig weer te geven op een realtime dashboard, zul je dus data uit verschillende bronnen moeten halen en combineren. Vaak hebben ERP systemen een mogelijkheid om data (geautomatiseerd) te exporteren, bijvoorbeeld naar .csv of .xml formaat. Google Spreadsheets heeft de mogelijkheid om data te importeren vanaf een url. Een ander groot voordeel, is dat Google Sheets een gratis add-on heeft om geautomatiseerd data uit Analytics te halen. Door verschillende databronnen bij elkaar te brengen, kun je door eigen filters of functies de data overzichtelijk bij elkaar zetten in een spreadsheet.

Een alternatieve oplossing als Zapier kan data uit veel verschillende apps geautomatiseerd in Google Sheets zetten, zonder dat je hier zelf scripts of code voor hoeft te bouwen. Door verschillende apps te koppelen, kun je triggers (bijvoorbeeld een nieuwe order) instellen, waarna Zapier de data bijvoorbeeld de data naar Google Spreadsheets stuurt.

Realtime dashboards opbouwen

Google Analytics is een mooie verzameling van data, maar biedt geen mogelijkheden om targets en voortgang visueel inzichtelijk te maken. Daarnaast zijn de basale visuele widgets die er zijn, weinig aantrekkelijk om groot te projecteren in een realtime dashboard. Er is diverse software voorhanden om goede en mooie realtime dashboards mee te bouwen. Zonder al te veel technische kennis, kun je als marketeer bijvoorbeeld goed aan de slag met Geckoboard. In Geckoboard bouw je een realtime dashboard op uit diverse widgets. Deze widgets kunnen data i.c.m. targets weergeven uit verschillende apps en services. Zo kun je eenvoudig een widget met Analytics data invoegen. Er zijn ook widgets die gebruik maken van data uit Google Spreadsheets. Op deze manier kun je de data die je uit verschillende bronnen al bij elkaar hebt gebracht en verwerkt, in één widget visualiseren. Door de gestelde targets en KPI’s op te nemen in het realtime dashboard, kun je gemakkelijk zien hoe ver je van het doel af bent. Zo kun je bijvoorbeeld inschatten of je bepaalde kanalen nog een extra boost moet geven, om de targets te halen.

Welke data visualiseer je op een realtime dashboard?

Welke data je wilt visualiseren, is natuurlijk afhankelijk van de beschikbare data, de gestelde doelen, etc. Voor onze klanten tonen wij over het algemeen bezoekersaantallen per maand (per kanaal en in totaal), de dagomzet, het aantal transacties, de dagomzet van de afgelopen 30 dagen, de omzet per maand, etc. etc. Je kunt het in principe zo gek niet bedenken: als de data voorhanden is, kun je deze weergeven op een realtime dashboard. Op welke manier je de data visualiseert (als grafiek, cijfer, meter, etc.) is natuurlijk ook een afweging per KPI. De bezoekers van de afgelopen maand kun je prima als diagram weergeven, terwijl dit voor een andere KPI wellicht helemaal niet handig is.

Het is dus goed om na te denken welke data je op welke manier wil visualiseren. Yellowgrape heeft veel ervaring met het structureren, bij elkaar brengen en visualiseren van data op realtime dashboards. Op zoek naar e-commerce insights? Kom gerust langs voor een kop koffie.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper