Optimaliseer je e-commerce kanalenmix

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 2 minuten

Laten we het meteen maar bot zeggen: de meeste e-commerce ondernemers hebben een ongezonde obsessie met AdWords. Van alle marketingkanalen kiest bijna iedereen blind voor Google AdWords. Alternatieven worden niet vergeleken en – erger nog – de keuze is zelden gestoeld op een berekening van de verwachte ROI. Oorzaak, consequenties en hoe dan wel? Daarover dit blog.

Een ongezond automatisme

Vooropgesteld: er is niks mis met Google AdWords. Het is een goed marketingkanaal, vooral in de aanloopperiode. AdWords zijn een heel directe manier om omzet te kopen en meer bekendheid te vergaren. Het is ook een heel overzichtelijk kanaal: je kiest je advertenties, betaalt een paar centen en bent los. Kind kan de was doen.

Daar komt bij dat je collega-ondernemers en concurrenten ook allemaal aan de AdWords zijn. Dus doe jij het ook, vrijwel automatisch. Wat een ideale situatie voor Google AdWords. Maar het is de vraag of de situatie ook voor jou zo ideaal is.

Terug naar de rekentafel

Maar het echte probleem is niet dat mensen automatisch voor AdWords kiezen. Het echte probleem is dat mensen überhaupt automatisch kiezen. Als er één veld is waar de rekenmeester leidend moet zijn, is het wel e-commerce marketing. Er is tot op grote hoogte te voorspellen wat ieder marketingkanaal voor ROI in petto heeft.

De berekening heeft een helder vertrekpunt: wat is mijn omzetdoelstelling? De omzet uit E-commerce = traffic x conversie x gemiddelde bestelwaarde. Ieder marketingkanaal (we staan zo kort stil bij de belangrijkste) heeft haar eigen te verwachten kosten, bestelwaarde, conversie en trafficpotentie. Voordat u ook maar een cent in marketing steekt, is het zaak voor ieder kanaal deze cijfers in kaart te brengen.

It’s all about the mix

Een e-commerce marketingmix bestaat uit meerdere van de volgende elementen: direct verkeer, organisch verkeer, betaald verkeer, email marketing, prijsvergelijkers, affiliate marketing, market places en social. De kunst is om de mix te kiezen met het de hoogste ROI. Dat is altijd maatwerk, afhankelijk van uw sector, propositie, budget, bekendheid, doelgroep etc.

In algemene zin is er wel een aantal breed gedeelde kansen en missers. De grootste misser – blinde inzet op AdWords – hebben we al besproken. De grote kansen liggen nogal eens bij prijsvergelijkers, affiliate marketing en email marketing. Je zou dit ook missers kunnen noemen, omdat heel veel spelers nauwelijks tot geen gebruik maken van deze kanalen.

Tel uit je winst

En dat is doodzonde, want juist deze kanalen bieden, mits goed ingezet, een zeer interessante verhouding tussen kosten en opbrengsten. Affiliate marketing is zelfs helemaal gratis. Email marketing met marketing automation is eigenlijk onmisbaar en de kosten per klik bij prijsvergelijkers zijn laag, terwijl de conversie met 2 tot 5 procent hoog is.

Ook benieuwd naar uw ultieme mix? We helpen u graag op koers.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper