Ons bezoek aan het Meta Accelerate Event 2022

18/10/22
Events

Op 4 oktober vond Accelerate 2022 plaats in Dublin. Hét event van Meta, moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram. Tijdens dit eendaagse evenement werden nieuwe features, trends, inzichten en best practices gedeeld door specialisten van Meta. Esmée en Kim, Campaign Managers bij Yellowgrape, waren hierbij aanwezig!

De dag in Dublin begon op het hoofdkantoor van Meta EMEA met een spetterende opening. Verschillende sprekers gingen op het podium dieper in op onder andere het belang van sterke creatives. Ook werd het belang van meer en uitgebreid testen benadrukt. Na een heerlijke lunch, stonden er break out sessies in kleinere groepen op het programma. In deze break out sessies stonden diverse onderwerpen centraal, waarvan we de highlights natuurlijk niet voor onszelf willen houden.

Test & Learn

Creatives worden binnen e-commerce steeds belangrijker. Misschien zelfs wel het allerbelangrijkste. Het is dus van groot belang om te blijven testen en hier learnings uit te halen. Daarbij stelt Meta: “To increase the ROI, you have to test & learn.”  

De fases van ‘test & learn’ werden als volgt beschreven:

  1. Bedrijfsdoelstelling begrijpen en bepalen hoe succes wordt gemeten;
  2. Maak een ‘learning agenda’ met duidelijke hypotheses en identificeer geschikte campagnes voor de test;
  3. Maak test creatives & kies de juiste meetoplossing voor elke hypothese met je campagne objectives en creatives in het achterhoofd;
  4. Voer de test uit, implementeer de learnings en herhaal vervolgens weer een nieuwe test.

Het belang van testen is tijdens deze breakout sessie nogmaals belicht. We beseften ons goed dat wij al voor meerdere klanten volgens de bovenstaande vier stappen deze test & learn cyclus toepassen om de campagnes te optimaliseren. Mocht dit voor jou nog niet van toepassing zijn, dan adviseren wij om een duidelijk test & learn cyclus op te stellen en de 4 fases uit te schrijven per test.

Incrementality testing

Wat betekent incrementality testing nou eigenlijk? In het Nederlands noemen we dit effectmeting.

Bij het analyseren van een social campagne is het vaststellen van de daadwerkelijke waarde niet altijd eenvoudig, omdat al je andere marketing campagnes op dezelfde doelgroep ook invloed kunnen hebben op deze waarde. Denk aan Display en/of YouTube. Om de onafhankelijke werkelijke waarde van de campagne te bepalen moet je de impact op je bedrijf berekenen en alle andere kanalen die de doelgroep beïnvloeden. Dit onderdeel heet effectmeting. 

Om daadwerkelijk een effectmeting te realiseren moet je een verbeteringstest opzetten. Let wel: een verbeteringstest is niet hetzelfde als een a/b-test. Een a/b test gebruikt geen willekeurige controlegroepen waarbij een groep opzettelijk wordt uitgesloten van je campagne. Bij een verbeteringstest vergelijk je de groep die wel de mogelijkheid hebben om de advertentie te zien, met de groep die dat niet heeft gehad. De resultaten geven inzicht in de directe impact op je doelstellingen. We willen nog wel een kanttekening plaatsen: om een goede verbeteringstest uit te voeren, is er een relatief groot budget nodig.

“Sustained duration: campaigns lasting 45+ days drive higher brand lift.”

Brand awareness | Brand building

Welke opzet is voor brand awareness en brand building nou het meest effectief? Welke kanalen zet je in en welke niet? Dit is wat wij ons ook continu afvragen. Gelukkig had Meta hier een antwoord op. De University of Oxford heeft een grote academische studie naar de effectiviteit van Brand building gedaan. Daaruit kwamen de drie belangrijkste factoren die brand awareness stimuleren: 

  1. Gebruik altijd een mediamix voor het beste resultaat;
  2. Mediamix diversiteit is key en niet 1 kanaal zou moeten domineren;
  3. De meeste campagnes zouden meer effect kunnen behalen door minder uit te geven aan tv.

Met name punt 3 is interessant om bij stil te staan. Dit is namelijk een actueel onderwerp binnen Brand building. Tijdens een branding campagne is het vanuit bovenstaande studie dus belangrijk om te gaan kijken naar het budget verdeling van tv en see fase social.

“Attention: People scroll through an average of 500 meters of content a day and spend  1.7 seconds on content.”

Creative briefing + Ad creating

Tijdens deze sessie van Ashley Vinson werd het creatieve proces en het belang van een sterke creative briefing benadrukt. 

Aangezien het algoritme van Meta sterker en sterker wordt, is het steeds makkelijker om de juiste doelgroep binnen de Meta platformen te bereiken. De concurrentie blijft stijgen, waardoor het lastiger wordt om op te vallen in de tijdlijn van je doelgroep. Creatives zijn daarom dé manier om je doelgroep te bereiken. Een opvallende creative of unieke video draagt hieraan bij.

Het is belangrijk om op voorhand over je creative briefing na te denken en verschillende creatives te ontwikkelen voor verschillende plaatsingen. Zo stem je elke creative af op de betreffende plaatsing. Een story creative is nu eenmaal anders dan een feed creative, maar ook een reels creative heeft weer andere vereisten. 

Wat vonden we ervan?

Het was een super interessant en relevant event. Gaaf om zoveel nieuwe inzichten te krijgen en ook nieuwe inspiratie op te doen. We hebben veel concrete learnings opgedaan die we direct met Yellowgrape bij onze klanten kunnen toepassen. Daarnaast was het fijn om bevestiging te krijgen dat we op veel vlakken goed bezig zijn en veel best practices vanuit Meta reeds toepassen binnen ons eigen klantportfolio. 

Wil je meer weten over de nieuwste ontwikkelingen bij Meta? Neem contact met ons op!