Nederlandse MKB scoort slecht op e-commerce

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 2 minuten

Nederlanders mogen zichzelf graag op de borst kloppen; waar dit kleine landje wel niet groot in is… Leuk en aardig (en ook best wel eens waar), maar een recent onderzoek door de Europese Commissie over de Digitale Economie stemt tot bescheidenheid. Wat blijkt: het Nederlandse MKB bungelt ergens onderaan het lijstje ‘omzet uit e-commerce’. In zestien andere landen doen kleine en middelgrote bedrijven het simpelweg veel beter op het internet.

Een schamele 6,5 procent

Het onderzoek, onder leiding van de Duitse eurocommissaris Gunther Oettinger, komt met harde cijfers. Het Nederlandse MKB haalt een magere 6,5 procent omzet uit e-commerce. Het gemiddelde in de EU ligt daar met 8,8 procent ruim boven. De koplopers zijn Portugal, Zweden, Denemarken en Tsjechië, alwaar het MKB meer dan tien procent van de omzet online genereert.

Wel interesse, geen kennis en inspanningen

Grote vraag is natuurlijk waarom het Nederlandse MKB, doorgaans niet de minst innovatieve, hier steken laat vallen. Die vraag is niet nieuw. In 2012 signaleerde MKB Nederland al een gebrekkige focus op online expansie. Een kwart van de ondernemers had niet eens een website. Slechts vier procent had een mobiel portaal.

Onderzoek wees uit dat de interesse er wel was, maar de kennis en inspanningen achterbleven. Het Europese onderzoek laat zien dat dit probleem nog steeds actueel is en dat het zich inmiddels aftekent in de concurrentieverhoudingen.

E-commerce als integraal onderdeel

Bij Yellowgrape herkennen we het beeld. Het valt op dat bedrijven zelden goed op de hoogte zijn van de kansen die het internet biedt. Veel ondernemers denken dat ze op de online boot kunnen springen met een paar simpele ingrepen. Die tijd is voorbij. Wie mee wil in de vaart der volkeren, zal het internet serieus moeten nemen en e-commerce als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie moeten omarmen.

De overheid versus het MKB: 1-0

Opvallend feitje: de Nederlandse overheid doet het juist bovengemiddeld goed. De manier waarop het Rijk haar dienstverlening aanbiedt via het internet geldt binnen Europa als toonaangevend. MKB Nederland, wakker worden: als de overheid innovatiever te werk gaat als het bedrijfsleven is er echt wat aan de hand. Tijd om e-commerce serieus te nemen; over vier jaar willen we minimaal in de top 5.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper