Met de deur in huis: een tweede Yellowgrape locatie in 2022

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 5 minuten

Het zal je niet ontgaan zijn: Yellowgrape is de afgelopen jaren hard gegroeid. Het team is uitgebreid, we hebben een hoop nieuwe klanten verwelkomd en veel bestaande klanten zijn keihard opgeschaald. Groeien vinden we belangrijk, omdat het kansen biedt aan de hele organisatie. Niet alleen in termen van omzet, klanten en collega’s, maar ook onze dienstverlening ontwikkelt zich continu door. Zo is onze data propositie flink uitgebreid en hebben we onze services verrijkt met de disciplines CRO en SEO. 

Dat groeien gaat gepaard met continu tweaken op alle vlakken: of het nu gaat om onze eigenwijze aanpak of onze visie. Maar, altijd met behoud van onze excessieve focus op e-commerce. In dit blog nemen we je mee in de uitdagingen van groei en onze ideeën over de toekomstige (interne en externe) samenwerkingsvormen. Tot slot delen we een hele belangrijke en leuke update omtrent huisvesting.

De uitdagingen van groei

Groeien als organisatie is geweldig, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Yellowgrape heeft de afgelopen jaren aan de lopende band meerdere vacatures open staan. Onze nieuwe collega’s moeten goed onboard worden, zodat ze zich direct thuis voelen, de Yellowgrape visie begrijpen en van hieruit kunnen acteren. Hoe harder we groeien, hoe meer vragen boven komen drijven. Hoe behouden we onze cultuur, ondanks dat we in rap tempo groeien? Hoe houden we onze koppositie vast? Hoe zorgen we er voor dat we nooit en te nimmer concessies moeten doen? Met andere woorden: hoe kan Yellowgrape schaalbaar groeien?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de praktische vraagstukken. Passen we nog met zijn allen op onze sloep? 😉 En hoe kunnen we gezamenlijk blijven lunchen? Wie met enige regelmaat ons kantoor bezoekt ziet met eigen ogen dat ons mooie grachtenpand uit zijn voegen barst. Eind 2018 betrokken we het nieuwe kantoor met een 12 koppig clubje, maar inmiddels gaan we richting de 35 collega’s.

Stilstaan tijdens het rennen

Wanneer het over praktische uitdagingen gaat, zoals de beperkte ruimte van het pand, ben je snel geneigd om praktische oplossingen te verzinnen. Een groter kantoor is dan ook een logisch antwoord. Tijdens dit denkproces werd ons echter duidelijk dat er een vraag achter bovengenoemde vragen schuil gaat.

Wat heeft ons op dit punt gebracht? Wat zijn de drijvers geweest van de groei, waarmee Yellowgrape is ontwikkeld van Rik en Johan aan het IJ tot een grote familie aan de Herengracht? Als we deze vragen kunnen beantwoorden, weten we ook aan welke zaken we moeten vasthouden om succesvol en schaalbaar de volgende fase in te kunnen gaan.

Als er gevraagd wordt naar de succesfactoren van Yellowgrape, hebben we daar duidelijke antwoorden op. Yellowgrape heeft een excessieve focus op e-commerce en we hebben hier de gehele propositie omheen gebouwd. Het team is er dagelijks en continu mee bezig. Dit zorgt er voor dat we echt impact kunnen maken bij klanten en daar worden ze blij van. Van klanten krijgen we bovendien vaak terug dat ze de korte communicatielijnen en betrokkenheid van het team heel erg waarderen. 

Een andere belangrijke succesfactor is het team zelf. Vanaf de start hebben we gezegd dat ons team altijd op 1 staat. We besteden veel tijd en aandacht aan het bouwen en in stand houden van de Yellowfamily. Niet voor niets is dit een van onze kernwaarden en eindigde Yellowgrape afgelopen jaar in de top 10 Best Workplaces 2021 in Nederland. Dat dit een belangrijk onderdeel is van ons DNA voelen klanten en partners ook.

Een schaalbare toekomst

Terug naar de vraag achter de vraag. Hoe blijven we succesvol met elkaar en met onze klanten samenwerken, zodat Yellowgrape schaalbaar kan (blijven) groeien? Voor ons liggen hier een aantal elementen aan ten grondslag. Zoals benoemd willen we de kernwaarde Yellowfamily ten alle tijden in stand houden. Daarnaast willen we de interne organisatiestructuur zo plat mogelijk houden en de communicatielijnen kort. De excessieve focus op e-commerce blijft de kern van de propositie, gecombineerd met een flinke dosis ondernemendheid.

De celfilosofie als nieuwe samenwerkingsvorm

Als we schaalbaar willen groeien als organisatie, moeten we ook onze samenwerkingsvorm intern en extern nog beter gaan inrichten. Om dit te optimaliseren zullen we de komende 12-24 maanden werken aan de uitrol van een cellenstructuur binnen de organisatie. De cellenstructuur is gebaseerd op de celfilosofie van Eckert Wintzen, een absolute visionair op het gebied van ondernemen en management. In zijn boek Eckert’s Notes zet hij de celfilosofie uiteen en beschrijft hij het succesvolle implementatieproces van de cellenstructuur binnen zijn eigen organisatie. Op basis van zijn filosofie hebben wij een vernieuwd model uitgewerkt, waarmee wij Yellowgrape als organisatie in een schaalbare structuur kunnen gieten.

Je vraagt je misschien af wat dit betekent voor onze collega’s en klanten. De komenden 12 tot 24 maanden zullen we toewerken naar het inrichten van de twee klantteams. In ieder klantteam zijn alle disciplines geborgd en wordt er gewerkt vanuit de Yellowgrape visie en aanpak, precies zoals je van ons gewend bent. Ieder klantteam bedient een gevarieerd portfolio. Hiermee garanderen we niet alleen een professionele en persoonlijke dienstverlening, maar zorgen we ook dat onze collega’s betrokken blijven met elkaar en dat hiermee onze cultuur in stand gehouden wordt. 

Daarnaast stimuleren we horizontale samenwerking op discipline niveau. We vinden het namelijk belangrijk dat bijvoorbeeld de collega’s binnen het paid advertising team ook met elkaar blijven samenwerken, ongeacht in welk klantteam ze zich bevinden. Zo blijven we één Yellowfamily, benaderbaar, kraakhelder en pioniers pur sang.

Onze nieuwe locatie

De nieuwe samenwerkingsvorm en cellenstructuur vereist ook dat er altijd en voor alle collega’s een flexibele werkplek beschikbaar is. Zowel met een geheel klantteam, als met collega’s van eenzelfde specialisme, alsook individueel. Niet alleen op dit moment, maar ook in de toekomst als het team groter wordt. We hinten er al naar: Yellowgrape groeit uit haar jasje op de Herengracht 231 en daarmee komen we toch weer bij het praktische vraagstuk. Wat te doen met huisvesting?

We hebben verschillende opties overwogen en locaties bekeken. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we op de gracht willen en moeten blijven. Want die grachten, die zitten in ons DNA en daar kunnen we niet omheen.  

Een tweede locatie in hartje Amsterdam is daarmee een hele logische invulling. Met gepaste trots kondigen we dan ook het tweede Yellowgrape clubhuis aan. In Q3 van 2022 zullen de deuren van het nieuwe kantoor aan de Herengracht 407 officieel openen!

De komende maanden zullen we onze klanten en partners meenemen in het proces van de nieuwe samenwerkingsvormen. Uiteraard horen daar ook de nodige updates over onze nieuwe locatie bij. Wij kunnen niet wachten!

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper