Extra kansen voor de feestdagen in Google Shopping

Door Rogier Leusink

Door Rogier Leusink

Leestijd 3 minuten

Dit najaar lanceert Google speciaal voor de feestdagen een aantal nieuwe veelbelovende features in Google Shopping. Tijdens het Google Agency Accelerate programma werden de nieuwe Shopping features gepresenteerd. In de aanloop naar de omzet sprint voor de feestdagen haken deze features juist in op de oriëntatie fase van de sales funnel. Slimme zet van Google om naast daarmee de gehele sales funnel te dekken. In dit blog lees je alles over deze features. Profiteer van deze kansen en pak direct een voorsprong op je concurrenten.

Google Shopping ook op brede zoektermen

Wanneer een bezoeker een brede meer generieke zoekopdracht doet, toont Google binnenkort een extra shoppingblok bovenaan de zoekresultaten. Als de bezoeker bijvoorbeeld zoekt naar ‘meubels’, zal google een aantal extra inspiratie blok tonen voor banken, eettafels of stoelen etc. Hiermee wordt geprobeerd om meer te inspireren met foto’s. Google probeert zich nadrukkelijk in de richting van bijvoorbeeld Pinterest te bewegen met inspirerende fotografie. Mooie extra feature; je kunt de producten direct vergelijken en bestellen.
Google Shopping inspiratie
Google Shopping toont inspiratie blok in de zoekresultaten

 

Shopping voor Mobile een rijkere ervaring

Binnen zoekopdrachten op mobiel wordt steeds vaker een blok met Shopping getoond. Dit blok is eind vorig jaar al eens uitgebreid met slider functionaliteit en (grotere) productfoto’s. Als aanvulling hierop lanceert Google dit najaar een rijkere ervaring met Shopping op mobile. Zo worden er alleen op mobile extra conversie opties mogelijk o.b.v. geo-locatie. Een voorbeeld hiervan is de ‘Reserveer en haal op in de winkel’ toevoeging. Deze extra conversie mogelijkheid wordt getoond o.b.v. de locatie van de bezoeker.
Mobile Shopping experience
Extra conversie mogelijkheden op mobile

 

 Shopping in Youtube

Om mee te gaan in de unboxing hype en de vele productreview video’s, lanceert Google binnenkort Google Shopping voor YouTube. Hiermee kun je jouw producten direct promoten naast of zelfs in relevante video’s en video advertenties.
Google Shopping in YouTube
Promoot producten direct in YouTube video’s

 

Shopping in Google Afbeeldingen

Naast Shopping in Youtube, voegt Google de Shopping functionaliteit dit najaar ook toe aan Google Image Search. Hiermee wordt ingehaakt op de oriëntatie fase binnen de sales funnel. Steeds meer bezoekers gebruiken Google Image Search voor het opdoen van inspiratie. Een logische stap om Shopping dan ook beschikbaar te maken en product foto’s toon- en klikbaar te maken binnen deze zoekresultaten.
Google Shopping image search
Google Shopping binnen Google image search

 

Shopping in Gmail

Als laatste wordt Shopping ook beschikbaar binnen Gmail. Op deze manier toont Google nog relevantere content in de vorm van Shopping advertenties. Een mooie manier om een concurrerende positie in te nemen boven een product nieuwsbrief van een concurrent.
Shopping in Gmail
Concurrerende positie middels een Shopping advertentie in Gmail.

 

En verder

Naast deze nieuwe Shopping features kondigt Google nog enkele andere updates aan. Zo kunnen valuta’s binnen Shopping feeds automatisch omgerekend worden o.b.v. het land waar Shopping vertoond worden. Daarnaast wordt het mogelijk automatisch een app link te openen direct vanuit een Shopping advertentie. Als iemand de app van jouw webshop bijvoorbeeld heeft geïnstalleerd, is het ook mogelijk om vanuit de shopping-advertentie direct te deeplinken binnen de app. Dit maakt het bestellen nog sneller en gemakkelijker.

Duidelijk is dat Google Shopping een nog belangrijker onderdeel van AdWords wordt. Het is essentieel om hier in mee te gaan niet alleen om de concurrentie voor te blijven, maar ook om de bezoeker een optimale shopping ervaring te geven.

Nieuwsgierig en direct aan de slag met deze nieuwe Shopping features? Als Google Partner zetten we de nieuwe features maar al te graag voor je in. Laat de feestdagen maar komen!

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper