Familiebedrijven opgelet: negeren e‑commerce fatale valkuil

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 2 minuten

Familiebedrijven zijn traag met het implementeren van e­-commerce en dat is linke soep. Tot deze conclusie komen onderzoekers van BDO Nederland in een recent rapport over digitaal zakendoen.

Fatale koppigheid

Hoe ernstig de situatie is, bewijst OAD. De casus OAD biedt pijnlijke maar waardevolle lessen voor andere familiebedrijven. Net als andere familiebedrijven heeft OAD duidelijke kernwaarden. Die kernwaarden stonden lange tijd aan de basis van het succes. In het geval van OAD waren de belangrijke waarden: persoonlijk contact, service, reiswinkels en jaargidsen. Terwijl er links en rechts nieuwe spelers op het veld kwamen, met allerlei innovatieve diensten op het internet, hield OAD vast aan de traditionele waarden. Familiebedrijven laten zich tenslotte niet zo snel gek maken. Ze rooien het al jaren en zijn vaak groot geworden met een zekere mate van eigenwijsheid. In dit geval mag het eerder koppig heten. ICT en het internet blijken veel te grote gamechangers om af te doen als tijdelijk of niet zo belangrijk. Tegen de tijd dat OAD dat doorkreeg, was het helaas te laat. Vlak voor het faillissement werd nog in allerijl een online reisplatform opgezet, maar het was te weinig en  te laat.

Weinig budget, nauwelijks kennis

OAD is geen geval apart. Thom Broekman mode, V&D, Blokker ­ de voorbeelden van traditionele iconen in zwaar water zijn legio. In alle gevallen is de grote fout een te laat of te gebrekkig integreren van e-­commerce in de organisatie. De cijfers uit het BDO onderzoek bevestigen dit nog eens. 46% van de familiebedrijven heeft een gering of zeer gering budget vrijmaakt voor e-­commerce activiteiten. Bijna evenveel ondernemers heeft e­-commerce niet geïntegreerd in de bedrijfsvoering. En 40% van de familiebedrijven erkent dat er weinig kennis in de organisatie is op het gebied van e­-commerce.

Naar een win­-winsituatie

Dat is zorgwekkend. Het is zaak dat familiebedrijven en andere traditionele retailers zo snel mogelijk serieus werk gaan maken van e­-commerce. Tempo en toewijding zijn hierbij cruciale factoren. E­-commerce heeft alleen kans van slagen als het een volwaardige plek krijgt in het bedrijfs­DNA. Het is bovendien niet iets wat je met een paar lapmiddelen opzet. Wie succes wil hebben met e­-commerce, heeft een uitgekiende strategie nodig.

Het goede nieuws, aldus ook BDO: het zijn juist de traditionele bedrijven die online een streepje voor hebben. De naamsbekendheid is er al en iconische bedrijven hebben een sterke identiteit. Met een uitgekiende e­-commerce strategie kan die naams­ en merkbekendheid online heel veel wind vangen. Consumenten hebben dan het gemak van e­-commerce en de zekerheid en het vertrouwen van een traditionele partij. Een klassieke win-­winsituatie.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper