E-commerce bureau’s zijn bedrijvendokters

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 3 minuten

Steeds meer bedrijven zien het belang van een sterke e-commerce strategie in. Wat ze echter niet verwachten is dat e-commerce invloed heeft op de gehele bedrijfsvoering. Wordt dit niet volledig geïntegreerd, dan mist e-commerce zijn kracht en zal succes en groei uitblijven. Internetbureaus zijn vandaag de dag dan ook niet alleen online consultants, maar heuse bedrijvendokters. Wat is de oorzaak van deze transformatie en hoe werkt dit in de praktijk? U leest het hier.

Het belang van e-commerce

De reden dat e-commerce zo belangrijk is voor veel bedrijven, is het koopgedrag dat de afgelopen jaren in rap tempo is veranderd. Veel bedrijven kunnen deze verandering gewoonweg niet bijbenen en zijn niet in staat zijn om hier tijdig op in te spelen. Dat veel bedrijven worstelen met deze verandering kent meerdere aanleidingen:

Oorzaak 1: verandering is een sluipmoordenaar

De gevolgen van het veranderde koopgedrag zijn niet op de een op andere dag merkbaar, ondernemers worden hier geleidelijk mee geconfronteerd. De omzet loopt terug, de marges dalen, klanten zijn minder trouw: dit is vaak een proces dat jaren duurt. De resultaten lopen elk jaar een iets meer achter, waardoor een onderneming pas na verloop van tijd merkt dat ze de kar niet meer trekken, maar juist de boot hebben gemist.

Oorzaak 2: bedrijven focussen op symptoombestrijding

Op het moment dat een onderneming eindelijk heeft geconstateerd dat er wat moet veranderen, worden ze geconfronteerd met oneindig veel oplossingen. Welke is de juiste? Veel ondernemingen kiezen op goed geluk een richting. Vaak komt dit neer op symptoombestrijding in plaats van daadwerkelijk het probleem op te lossen. De uitkomst is schrijnend: ondernemers die tonnen aan eigen vermogen hebben geïnvesteerd worden geconfronteerd met een rendement van 0. Vergelijk dit met het plakken van een pleister. De wond zelf is minder zichtbaar, maar het probleem wordt er niet kleiner van. Nog steeds is er geen aansluiting op het veranderende consumentengedrag.

De rol van een e-commerce bureau

Om adequaat in te spelen op het veranderde koopgedrag is e-commerce een onmisbare schakel in uw bedrijfsstrategie. Wij durven zelfs te stellen dat dit de rode draad in uw onderneming zou moeten zijn.

En dit is waarom;
Binnen e-commerce vallen tal van specialismen, denk aan: e-commerce strategie, e-commerce design, e-commerce techniek, e-commerce marketing etc. Het is een belangrijke uitdaging om deze oplossingen zo in te zetten dat ze passen bij uw onderneming.

Want;
Pas dan ontstaat er de benodigde synergie tussen de verschillende onderdelen en kan er groei ontstaan. Wie succes wil hebben met e-commerce moet de strategie volledig integreren in de bedrijfsvoering. Een e-commerce bureau kan een onderneming helpen om al deze facetten zo te positioneren dat ze passen bij het bedrijf en de klanten.

En dat gaat nog verder.

Bij ondernemingen die dit proces te laat hebben ingezet, ontpopt een e-commerce bureau zich al snel als bedrijvendokter. De oplossing is namelijk het inzetten van alle facetten die e-commerce omvat. In andere woorden: e-commerce wordt onderdeel van de bedrijfs-DNA, niet een aanvulling.

Hoe zien wij dit in de praktijk?

Voorbeeldcase

Recentelijk hebben wij een bedrijf bijgestaan welke in code rood verkeerde. Ze waren nog niet in de problemen, maar het scheelde niet veel. Het bedrijf miste een sterke lange termijn strategie om hun online doelstellingen te behalen. Voor ons een duidelijke missie: met een krachtig e-commerce plan het bedrijf de ommezwaai geven die ze nodig hadden.

Dit zijn de stappen die we hebben genomen:

Stap 1: e-commerce strategie opstellen

Onze eerste stap was het opstellen van een e-commerce strategie waarbij de klant centraal stond, niet de medewerkers of het bedrijf. Deze verandering in de mindset biedt veel meer waarde voor de klant en dat zie je terug in de resultaten.

Nog een belangrijk onderdeel van deze e-commerce strategie is het traffic plan. Hierin staat precies beschreven hoeveel traffic deze onderneming moet generen om de beoogde bedrijfsdoelstellingen te behalen. Het zal geen verrassing zijn dat dit meer traffic is dan dat zij op dat moment binnenhaalden.

Het gevolg;
Dit betekende dat onze e-commerce strategie een enorme impact had op de finance en sales afdeling. Wat logischerwijze direct invloed heeft op de gehele organisatie.

Kortom: om onze e-commerce strategie succesvol uit te rollen, moest de gehele organisatie mee veranderen.

Stap 2: strategie implementeren

De volgende stap was dan ook gericht op het implementeren van onze e-commerce strategie in de organisatie. Dit kost niet alleen tijd, maar ook geld. Hoewel investeren op dit punt vaak het laatste is wat bedrijven willen doen, hebben zij dit wel gedaan. E-commerce is nu de rode draad voor de bedrijfsstrategie van deze onderneming.

En de resultaten liegen er niet om;

  • De omzet is gestegen met 30 – 40 %
  • Besparing op personeelskosten van 25%
  • MT kan realtime bijsturen door betere inzichten in de resultaten
  • Aanzienlijke verbetering in de positie van het werkkapitaal

Het mag duidelijk zijn dat onze klant inmiddels weer op koers is.

Zij hebben succes behaald met een duidelijke e-commerce strategie, waarbij onze rol als bedrijvendokter de doorslaggevende factor is geweest.

Een noodzakelijke aanvulling

In onze ogen kan e-commerce dan ook niet losgekoppeld worden van een bedrijfsanalyse. De digitale transformatie naar bedrijfsdokter is in onze ogen dan ook niet zo gek. Het is zelfs onmisbaar!

Weet u niet hoe u de teruglopende resultaten een positieve boost kunt geven?
Kan uw bedrijf meer richting en houvast gebruiken?

Bel ons voor een goed gesprek.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper