Dit zijn dé social trends van 2021

Door Esmée Luitjens

Door Esmée Luitjens

Leestijd 3 minuten

Social media is en blijft een kanaal dat enorm hard groeit. Zo zullen er eind 2021 meer dan 3 miljard mensen actief zijn op een of meerdere social media kanalen. Dit is bijna de helft van de gehele wereldbevolking. De huidige situatie waarin we leven zorgt ervoor dat het belang van social media wordt versterkt. Zo draagt het bij aan de mogelijkheden om contact met elkaar te hebben, maar ook met bedrijven. De verschuiving naar een grotendeels digitaal leven heeft veel invloed op de e-commerce wereld.

Om jouw doelgroep, vooral in deze tijd, optimaal te kunnen bereiken, is het belangrijk om mee te gaan met de social media trends die van belang zijn. In dit blog delen wij de 5 belangrijkste social trends van 2021 met je.

1. Social Shopping & shoppable ads in een stroomversnelling

Online shoppen is door de huidige crisis in een stroomversnelling geraakt. We zijn massaal genoodzaakt om online te winkelen en deze trend zal zich voorlopig nog wel even voortzetten. Met nieuwe functionaliteiten als Social Shopping spelen sociale platformen hier slim op in. De ontwikkelingen op dit vlak gaan razendsnel en de focus van social media heeft zich de afgelopen jaren van puur amusement verplaatst naar commercie, middels legio aan advertentie- en online shop mogelijkheden. Doordat de focus steeds sterker komt te liggen op adverteren wordt een nog grotere groep (potentiële) online shoppers bereikt. 

Wat het online social shoppen nog aantrekkelijker gaat maken voor consumenten zijn de zogeheten ‘shoppable ads’. Deze advertenties maken het mogelijk om binnen het platform een aankoop te doen en af te rekenen, zonder dat de gebruiker naar de desbetreffende webshop wordt geleid. Zo wordt het aankoopproces beperkt tot 1 platform, waardoor de customer journey wordt verkort. Hiermee gaan inspiratie en activatie hand in hand en komen creativiteit en commercie samen.

2. Verandering in algoritmes – Facebook iOS update

In de sociale wereld veranderen algoritmes continu, afhankelijk van activiteiten van de gebruikers. Doordat we nu meer thuis blijven, houden we meer tijd over, waardoor we meer tijd hebben om te spenderen op sociale media. Daar komt bij dat het minder eenvoudig is om een fysieke winkel te bezoeken, waardoor we meer en vaker online shoppen. Ook de tijdstippen waarop we nu online zijn, zijn veranderd. Algoritmes passen zich hierop aan, wat er voor kan zorgen dat de prestaties van advertenties sterk fluctueren. Ook de nieuwe iOS update van Apple brengt veranderingen van het algoritme met zich mee. In ons dedicated blog over de gevolgen van deze update voor adverteerders, leggen we impact hiervan verder uit.

3. On demand: micro & nano influencers

Influencer marketing is al een tijd een hot topic. We zien dat er een verschuiving plaatsvindt van macro influencers naar een meer specifieke groep met minder volgers, namelijk de micro en de nano influencers. Omdat we meer online zijn dan ooit, is dit een trend die zich in 2021 nog meer zal ontwikkelen.

Wanneer je als adverteerder besluit de samenwerking op te zoeken met een influencer is het belangrijk om te kijken naar het bewezen bereik en engagement statistieken. Met een nauwkeurige selectie aan influencers die zich richten op een niche-doelgroep zal deze samenwerking tot een groter succes leiden dan wanneer je inzet op macro influencers. Influencers kunnen performance based gaan werken, wat het nog aantrekkelijker maakt om samen te werken. Door de check-out functionaliteit op social kan een product of dienst namelijk direct via de post van de influencer gekocht worden. De bijdrage wordt op basis van last-click berekend, wat het meten van prestaties en de toegevoegde waarde van deze vorm van adverteren heel transparant maakt.

4. Meer gebruik van messaging apps voor direct klantcontact

Er zijn steeds meer mogelijkheden om direct te communiceren met klanten tijdens het aankoopproces. Zo zijn er messaging apps ontwikkeld waarin eenvoudig producten aangeraden kunnen worden die aansluiten bij de wensen en behoeften van de individuele consument. Daarnaast kun je direct foto’s versturen van het product dat de klant overweegt te kopen of het gesprek van de chatbot overdragen naar een werknemer van het bedrijf, wanneer er bijvoorbeeld specifieke vragen gesteld worden.

Dergelijke functionaliteiten verkorten de wachttijd op extra informatie en maken het mogelijk om als adverteerder nauw betrokken te zijn in het aankoopproces. Daarnaast zorgen chatbots er ook voor dat je direct en snel kunt schakelen met je klanten. Vooral grotere retailers maken al intensief gebruik van chatbots op hun webshop of binnen bijvoorbeeld Whatsapp. Lees hier ook ons blog over Whatsapp for Business.

5. Ontwikkelen van creatieve en waardevolle content

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ook op social media. Deze trend speelt al langer en zal ook in 2021 een ontwikkeling doormaken. De verwachtingen van social media content onder gebruikers blijven veranderen. De focus verplaatst zich van product- of aanbodgericht nu ook naar purpose en waardevolle content. Het gaat daarom niet meer enkel om het pushen van producten, maar meer om hoe je producten overbrengt. Hiermee wordt engagement belangrijker dan ooit tevoren.

Ben jij er al klaar voor?

Yellowgrape helpt klanten om social media advertising op een slimmere manier in te zetten. Wil je sparren over hoe wij jou kunnen helpen succesvol zichtbaar te zijn op Facebook, Instagram en Pinterest? Neem dan contact met ons op.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper