De Yellowgrape marketing kalender

Door Johan Smits

Door Johan Smits

Leestijd 3 minuten

Nu de drukke feestmaanden weer voorbij zijn, is het perfecte moment aangebroken om de marketingplannen voor het nieuwe jaar uit te werken en concretiseren. Een groot onderdeel hiervan is de marketingkalender en de bijbehorende actiemomenten. Logischerwijs worden nationale feestdagen door veel e-commerce spelers aangegrepen om een grote actie uit te zetten. Echter, zien we de laatste jaren ook steeds meer grote spelers die hun eigen e-commerce feestjes initiëren. In dit blog bespreken we de marketing kalender van Yellowgrape en geven we tips hoe je vanuit een marketingperspectief in kunt haken op de verschillende bekende en minder bekende events door het jaar heen.

De marketing kalender als voorspeller voor groei

In de eerste plaats is een marketingkalender natuurlijk essentieel om gedurende het hele jaar belangrijke momenten inzichtelijk te maken en tijdig voor te kunnen bereiden. Daarnaast biedt het overzicht en maak je het jezelf een stuk eenvoudiger om campagnes vooruit te plannen.
In lijn met de algehele strategie van Yellowgrape draagt een marketingkalender ook bij aan de wijze waarop we onze wekelijkse marketing cycli opbouwen en de nauwkeurigheid waarmee we de groei van onze klanten plannen. Het plannen van groei doen we in een traffic forecast, waarin we KPI’s voor traffic, conversie, gemiddelde orderwaarde, omzet en de bijbehorende marketingkosten op maandniveau bepalen. We zijn er van overtuigd dat de kracht in een combinatie van ‘always on’ en actiematige campagnes zit. Wanneer je een balans vindt tussen beide, de juiste momenten opneemt in je marketingkalender en rekening houdt met actiematige campagnes in het traffic plan, kun je betere groei-voorspellingen doen.

Feestdagen van retailers

De marketing kalender die wij voor onze klanten hanteren bevat uiteraard alle traditionele feestdagen en belangrijke events binnen e-commerce waar op ingehaakt kan worden. De laatste jaren zien we echter dat steeds meer prominente retailers eigen ‘feestdagen’ opzetten. Neem bijvoorbeeld de Prime Days van Amazon. Om je een idee te geven van de grootte: Amazon draait gedurende deze dagen meer omzet dan op Black Friday én Cyber Monday samen. De Prime Days worden ruim van tevoren onder de aandacht gebracht bij de consument via diverse offline en online kanalen. Het gevolg hiervan is dat er veel volume in de markt gecreëerd wordt. Hier kun je vrij eenvoudig je voordeel uit halen – ook wanneer dit niet getarget is op de niche van jouw webshop. In 2019 hebben we hier met onze klant Tegeldepot voor het eerst op ingehaakt – en met groot succes. Daarom besloten we afgelopen om met meerdere klanten simultaan aan de Prime Days eigen acties op te zetten, wat ze een omzetstijging van 50% tot wel 200% heeft opgeleverd. Kortom: een hele slimme zet om in te spelen op de verhoogde koopintentie van de consument, die door een andere partij aangewakkerd wordt.

Introduceer je eigen commerciële momenten

Om de afhankelijkheid van de concurrentie en grote e-commerce partijen te verkleinen, doe je er verstandig aan goed te kijken op welk moment je zelf actie momenten op kunt tuigen. Nog altijd zien we in het voor- en najaar een aantal onbenutte commerciële kansen in de kalender. Om die reden introduceren we bij onze klanten twee extra sale momenten per jaar en vullen we de commerciële gaten op: de Spring Deal 5-daagse en Herfst Deal 5-daagse. Deze weken gevuld met actiematige campagnes pushen we breed over ons klantportfolio – en natuurlijk mogen andere partijen hier ook op inhaken. Hiermee kunnen retailers hun sales extra boosten en houden ze de touwtjes (of in dit geval, slingers) in eigen handen.

Zelf aan de slag met de Yellowgrape Marketing Kalender? Download ‘m hieronder en begin vandaag nog met het voorbereiden van je marketingplannen voor 2021!

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper