CRO: het volgende stukje in de synergiepuzzel

Door Nick Schaperkotter

Door Nick Schaperkotter

Leestijd 3 minuten

Yellowgrape is al jarenlang met succes bezig om haar klanten naar een hoger niveau te stuwen in het e-commerce landschap. Aan de basis van onze werkwijze staat inzicht. En inzicht begint met data. Data speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de strategieën voor onze klanten. Onze datapropositie combineren we met creatief ondernemerschap, waarmee we maximale synergie tussen de kanalen nastreven. Om deze combinatie naar het volgende niveau te tillen hebben we recentelijk het volgende stukje in de synergiepuzzel toegevoegd: CRO.

Wat is CRO?

CRO is de afkorting voor conversieratio optimalisatie en gaat in een notendop over het optimaliseren van websites om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke omgeving te creëren, die leidt tot het realiseren van zoveel mogelijk conversies. Het is als het ware de plek waar alles samenkomt. Vanuit verschillende bronnen wordt er verkeer naar de website gestuurd en middels CRO technieken streef je ernaar om het percentage bezoekers dat converteert te maximaliseren. Als we iets langer bij de definitie van CRO stilstaan komen we tot de volgende omschrijving:

Een gestructureerde aanpak om continu inzichten en data te verzamelen over de website bezoeker, om op basis hiervan optimalisaties te valideren waarmee we de gebruiker vaker de gewenste acties laten uitvoeren en een betere ervaring creëren.

Door op een structurele manier inzichten te verzamelen over de website bezoekers, wordt een steeds beter beeld van de bezoekers gecreëerd. Op basis van deze inzichten worden vervolgens hypotheses voor website optimalisaties geformuleerd. Voordat hier actie op wordt ondernomen, moet er een prioritering plaatsvinden. Vervolgens zullen de hypotheses middels A/B-testen gevalideerd worden en zullen alleen significant beter presterende varianten geïmplementeerd worden. Op deze manier wordt een doorlopende cyclus van optimalisaties gecreëerd, waarmee een verbeterde gebruikerservaring ontstaat. Uiteindelijk zal dit leiden tot een hoger conversieratio en daarmee dus meer omzet.

Het belang van CRO

Het toepassen van CRO is belangrijk omdat het helpt het conversieratio te verhogen van al het verkeer dat naar de website wordt gestuurd. Het sluit daarmee dus goed aan op een ander specialisme van Yellowgrape: meer traffic naar de website krijgen. Daar komt nog bij dat we met CRO ook verder kunnen bouwen op de bestaande datastructuren. Als de web analytics volledig en correct is ingericht en de dashboards zijn opgetuigd, kunnen we hier met CRO nieuwe inzichten uit halen en deze vervolgens vertalen naar hypotheses voor optimalisatie. Los van de te creëren synergieën met bestaande activiteiten is er nog een reden waarom CRO van belang is: namelijk voor het naleven van een data-gedreven werkwijze. Met CRO – en dan specifiek met A/B-testen – kunnen ideeën en hypotheses simpel en duidelijk gevalideerd worden. Er worden dus alleen aanpassingen doorgevoerd op een website indien bewezen is dat deze een significante bijdrage leveren aan het behalen van betere resultaten. Daarmee neem je volledig afscheid van optimalisaties op basis van gut feeling of de HiPPO.

Conclusie

Al met al kan CRO voor online retailers een krachtig middel zijn om de resultaten een boost te geven. Door middel van een gedegen proces kunnen er structureel inzichten worden verzameld over de website bezoekers en op basis van deze inzichten worden optimalisaties gevalideerd en geïmplementeerd. Deze datagedreven manier van werken sluit naadloos aan op de visie van Yellowgrape waardoor we onze klanten nóg beter van dienst zijn.

Wil je meer weten over CRO of over hoe dit voor jouw website van toepassing kan zijn? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag verder.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper