Black Friday: online al geaccepteerd in Nederland?

Door Ronald van Dijk

Door Ronald van Dijk

Leestijd 4 minuten

De dag na Thanksgiving is Black Friday: de dag waarop Amerikanen met gevaar voor eigen leven winkels bestormen om de beste aanbiedingen te in huis te halen voor Kerst. Deze traditie is de laatste jaren met name online overgewaaid naar Europa en ook in Nederland heeft Black Friday een vlucht genomen. Steeds meer webshops gebruiken Black Friday om in de laatste weken voor de feestdagen extra omzet te genereren. Mijn mailbox stroomde dan ook vol met diverse Black Friday aanbiedingen.

Media Markt

Media Markt was er als één van de eerste bij: de cashback aanbiedingen werden vanaf 23 november al aangekondigd. Ook speelt Media Markt met een knipoog in op de heftige Amerikaanse taferelen:

“Slapen voor de deur is toegestaan, maar niet met een caravan; aanbiedingen alleen uit de grote manden pakken, niet uit de winkelmandjes van andere klanten; en natuurlijk pas naar binnen als de roldeur helemaal omhoog is.”

Black Friday Media Markt

Media Markt was in Nederland de eerste die dit jaar de Black Friday campagne begon. Andere webshops begonnen op donderdag (Thanksgiving) al met aanbiedingen. Hier een greep uit de mailings:

Bol.com

Black Friday Bol.com

Björn Borg

Black Friday Bjorn Borg

Adidas

Black Friday Adidas

Jack & Jones

Black Friday Jack & Jones

Score

Black Friday Score

The Sting

Black Friday The Sting

America Today

Black Friday America Today

Korting

De Amerikaanse gekte is misschien nog niet uitgebroken, maar er wordt in ieder geval wel veel korting gegeven. Wat opvalt is dat veel webwinkels zich niet beperken tot een dagaanbieding: veel kortingscodes of acties die op donderdag al gemaild werden, waren direct geldig. Ook zijn veel Black Friday aanbiedingen nog het hele weekend geldig. Nederlandse webwinkels grijpen de kans dus aan om het hele weekend te scoren. Enkele ‘grote spelers’ zoals de Bijenkorf, Zalando en Coolblue zijn opvallende afwezigen tussen de Black Friday gekte. Zij houden het bij de ‘gewone’ Sinterklaas- en Kerstaanbiedingen. Ook de Amerikaanse merken Abercrombie & Fitch en Hollister schitteren door afwezigheid op de Nederlandse Black Friday.

Wat voegt Black Friday toe in Nederland?

In de Verenigde Staten is Black Friday groot geworden omdat de meeste Amerikanen vrij zijn op de dag na Thanksgiving en beginnen met de kerstinkopen. In Nederland vieren we eigenlijk geen Thanksgiving, dus waarom zouden we dan wel mee doen aan Black Friday?

Op het moment van schrijven (Black Friday zelf) is het nog vroeg voor conclusies over Black Friday verkoopcijfers in Nederland, maar ik denk dat ze niet tegen zullen vallen. Voor enkele van onze eigen klanten, zoals EBNferro hebben we ook Black Friday campagnes ingezet, die op vrijdag zelf al goede resultaten vertoonden. Nederlanders houden van korting en dan maakt het blijkbaar niet meer uit dat Black Friday in Nederland niet dezelfde betekenis heeft als in de Verenigde Staten.

EBNferro

Black Friday EBNferro

Wehkamp

Black Friday Wehkamp

Fonq

Black Friday Fonq

Aktie Sport

Black Friday Aktie Sport

Plasma Discounter

Black Friday Plasma Discounter

Aan het aantal mailings en campagnes te zien, lijkt het er in ieder geval op dat Black Friday in Nederland online voet aan de grond heeft gekregen. Zet dus maar vast een grote zwarte cirkel op de marketingkalender van volgend jaar: 25 november 2016.

Extra: de leukste

Bij Yellowgrape vonden we de campagne van TransIP trouwens erg vermakelijk met de mannen van Jackass:

Black Friday TransIp

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper