Bepaal uw koers met een realtime dashboard

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 4 minuten

Zit u op koers? Veel bedrijven doen al heel veel zelf. Ze kunnen exact vertellen wat op dit moment de voorlopige dagomzet is. En ook om in Google Analytics de belangrijkste cijfers naar boven te halen of om in Magento de transacties te bekijken is het vaak niet meer nodig om een online specialist in te schakelen. Maar houdt u ook overzicht? En kunt u de juiste koers bepalen aan de hand van een maandelijkse rapportages? Wij zijn van mening dat dit alleen kan met een real time overzicht.

Bepalen en bijsturen van KPI’s: hoe doet u dat?

Een belangrijk onderdeel binnen een online strategie is het bepalen van KPI’s. Nog belangrijker is het monitoren en waar nodig bijsturen van deze KPI’s. Hiermee bepaalt u immers de koers en is het mogelijk om (tijdig) in te kunnen grijpen. U zult niet de eerste zijn die er pas na een maandrapportage achter komt dat bijvoorbeeld uw AdWords kanaal toch niet zo rendabel draait als u dacht. Real time monitoren heeft om die reden de voorkeur. Alleen een Google Analytics report, wat doeltrechters en een custom report, is daarom onvoldoende om uw KPI’s realtime te monitoren. En dat is wel belangrijk om het beoogde succes te behalen.

De oplossing

Een KPI dashboard waarop alle data, van kosten tot aan sales, annuleringen en bezoekers, een realtime realtime inzicht geeft. Data van o.a. Google Analytics, AdWords en bijvoorbeeld Magento worden gecombineerd tot overzichtelijke brokken informatie. Verwerkt in een grafiek, tabel, plaatjes of tekst. Alleen hiermee houdt u maximale controle over uw marketing campagnes en heeft u een instrument waarmee u echt aan de knoppen kunt draaien.

E-commerce dashboard

Voorbeeld van een e-commerce dashboard

Wat is een realistische koers?

Leg de lat niet te hoog voor uzelf. Dit betekent niet dat we uw ambitie willen temperen. De meeste van onze klanten stellen hun ambitie op jaarniveau vast. Wanneer u deze ambities probeert te monitoren, kijkt u het hele jaar naar een stijgende lijn (als het goed gaat) en heeft u weinig inzicht op bepalende factoren. Het effect van bijvoorbeeld een mailing wordt letterlijk opgegeten in een jaarlijks overzicht. Dit maakt het lastiger om te beslissen of het wenselijk is om eenzelfde mailing de week erop ook in te zetten.

Hoe het wel moet;

  • Deel uw ambitie en daaruit voortvloeiende KPI’s op in maandelijkse stappen
  • Maak uw ambitie en KPI’s realistisch door te werken met een omgekeerde ROI model

Door de maandelijkse stappen te vertalen naar een dashboard, creëert u een instrument waar direct zichtbaar is wat er gebeurt. Het effect van kleine ingrepen, campagne pilots en e-mail marketing is op deze manier direct zichtbaar. Kortom: u heeft een dashboard waarmee u ook echt onderbouwd actie mee kunt ondernemen.

Wat kost het u en wat levert het op?

Een dashboard wordt volledig opgebouwd uit data. Het is daarom belangrijk dat deze data zorgvuldig geselecteerd en gecombineerd wordt. Een groot voordeel hiervan is dat u verschillende databronnen kunt combineren. Denk aan Google Analytics, Magento, Copernica, AdWords etc. Hier ligt ook de kracht van een dashboard: u kunt namelijk realtime inzichtelijk maken wat een kanaal of campagne u kost en wat het u daadwerkelijk oplevert.

Focus op de juiste data

Een daadkrachtig dashboard toont u alleen de data waarop u ook echt actie op zou moeten nemen. Zorg voor een focus op de data die alleen betrekking heeft tot uw vastgestelde KPI’s. Laat alle overige data weg, hoe mooi of leuk deze ook zijn om weer te geven. Dit leidt alleen maar af.

Tips instellen realtime dashboard

Een goed ingericht dashboard helpt een bedrijf op koers te houden door de bedrijfsactiviteiten op alle niveaus inzichtelijk te maken. Voor het beste overzicht raden we aan om in uw dashboard drie verschillende gegevens te laten zien;

  1. Realtime bezoekers en omzet
  2. Omzet en traffic veranderingen per 7 dagen
  3. Maandelijkse cumulatieve groei per kanaal o.b.v. traffic en omzet

Met deze gegevens heeft u altijd direct inzicht en grip op de activiteiten binnen uw bedrijf.

Dashboarding software

Er zijn veel dashboard tools op de markt. Om u op weg te helpen hebben wij onze favoriete dashboards uitgelicht.

Klipfolio

Prijs: vanaf $20,- per gebruiker per maand.
Pluspunten:

  • Talloze integratie mogelijkheden en beschikbare API’s om zelf data in te voeren
  • Ingebouwde chatfunctie, zodat afdelingen onderling resultaten kunnen bespreken
  • Mogelijkheid om geheel volgens eigen huisstijl in te richten (tevens interactief)
  • Resultaten zijn makkelijk te combineren, berekenen, filteren en bewerken

Geckoboard

Prijs: vanaf $49,- per maand per gebruiker
Pluspunten:

  • 80+ integratiemogelijkheden
  • Optie om zelf een maatwerk integratie te implementeren
  • Erg overzichtelijk en visueel aantrekkelijk
  • Geheel naar wens vormgeven (eigen huisstijl)
  • Mogelijkheid om een read-only versie van dashboard te delen

Zelf doen of uitbesteden?

Als het zo gemakkelijk is, waarom dan toch uitbesteden?

Net zoals veel andere producten is een dashboard vrij eenvoudig in het gebruik. Wilt u er echter meer mee, dan scheelt het als u ervaring heeft met alle functies en de talloze mogelijkheden kent. Enige kennis en kunde van het integreren en combineren van verschillende bronnen is bijvoorbeeld wel nodig. Anders zou u zomaar de verkeerde conclusies kunnen trekken, omdat de gegevens verkeerd zijn ingevoerd.

Kortom: het gebruik van een dashboard heeft een leercurve. Heeft u hier geen tijd voor? Dan nemen wij dit werk graag voor u uit handen.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper