Dit waren de woorden waarmee Google het event opende. In het derde kwartaal lanceert Google namelijk AI-gegenereerde advertenties binnen Google Ads, zowel voor Responsive Search Ads (RSA’s) als Performance Max advertenties. Deze AI-gegenereerde advertenties bevatten niet alleen advertentieteksten, maar ook relevante zoekwoorden, extensies en afbeeldingen. Dit maakt het opzetten van advertenties enorm eenvoudig, aangezien de enige vereiste input de URL is. In eerste instantie zal het opzetten van deze advertenties alleen op campagneniveau mogelijk zijn. Omdat dit nog steeds erg tijdrovend is, werkt Google momenteel aan de ontwikkeling van bulk-uploads. Buiten Google Ads heeft Google de AI integratie ook ontwikkeld voor Spreadsheets en Documents in Google Drive.
Waar we voorheen veel tijd en inspanning kwijt waren aan het opzetten van advertenties, zorgt AI binnenkort dus voor een geautomatiseerde aanpak. Het voordeel hiervan is dat wij marketeers ons kunnen focussen op strategische aspecten, zoals het analyseren van resultaten, het optimaliseren van campagnes en het ontwikkelen van creatieve marketingstrategieën. Toch brengt de opkomst van AI veel negativiteit en onzekerheid met zich mee. Daarom kwam psycholoog Tomas Chamorro-Premuzic spreken over de vraag: ‘Zal AI de manier waarop we werken en leven verbeteren, of zal het ons vervreemden?’ In zijn keynote stelde hij dat de opkomst van AI de mensheid juist in staat stelt zich te richten op waar ze goed in zijn. Hij beschreef dit als volgt: “We'll need to double down on our curiosity, adaptability, and emotional intelligence while relying on the lost virtues of empathy, humility and self-control.”
Naar verwachting zal Google de nieuwe AI features aan het eind van Q3 beschikbaar stellen in Nederland. Kun je niet wachten om al met AI aan de slag te gaan voor je advertenties? Yellowgrape lanceerde in maart al een AI Conversion Assistent, die je bijvoorbeeld voor je advertentie teksten kunt gebruiken!
Een korte sfeerimpressie van het event: