A brave new world voor SEO

Maxime Woerdeman
Senior SEO Specialist
8/5/23
Innovatie
Marketing

Zoekmachines gaan een nieuwe, volwassen fase in. Wie wil meebewegen, zal zijn SEO-strategie over een andere boeg moeten gooien. Hoe, wat en waarom dit goed nieuws is? Lees jezelf bij in 4 minuten.

SEO versus het internet

Wie tegenwoordig wil weten hoe je een band plakt, zal op Google eerst door 20 pagina’s aanbiedingen van plaksetjes moeten worstelen. De afgelopen tien jaar is het internet helemaal vol ge-SEO’et. Elke site met een beetje commercieel belang strooide zijn teksten bomvol relevante zoekwoorden en vulde zijn website met landingspagina’s. Het resultaat: een internet waar de commercie de informatie soms in de weg zit. 

Google en co zijn daar niet tuk op, nooit geweest ook. Op de achtergrond was er altijd al strijd tussen de wens van de zoekmachines om in relevante informatie te voorzien, en de wens van commerciële partijen om bovenin de zoekresultaten te raken. Wij deden daar vrolijk aan mee. Doen dat nog steeds. Het spel is alleen rap en radicaal aan het veranderen. En dat is goed nieuws! Voor alle partijen. 

Een nieuw speelveld

Google en andere zoekmachines zijn zichzelf aan het heruitvinden. Mede onder invloed van ChatGPT en Artificial Intelligence in brede zin, gaan de algoritmes steeds meer uit van natuurlijke taalverwerking. De systemen worden slimmer: ze leren echt lezen wat er staat. Er wordt verband gelegd tussen informatie, op en tussen pagina’s. In plaats van een focus op losse zoekwoorden, wordt content organisch geïnterpreteerd. 

Het mag duidelijk zijn: dit systeem ga je niet voor de gek houden met een paar slimme zoekwoorden. Wie wil bovendrijven, zal zelf ook moeten spelen met de juiste organische content. Deze strategie luistert naar de naam keyword clustering. Veel meer dan de klassieke SEO is dit ook echt een strategische benadering, en laat dat nou net ons handelsmerk zijn! Keyword clustering, kraakheldere marktanalyses en strategische roadmaps zegt u? We zitten er vol in. 

Bijschakelen dus: het denken in losse zoekwoorden staat bij op losse schroeven. Wie gevonden wil worden, zal zelf ook moeten spelen met de juiste organische content. Bij Yellowgrape zitten we al vol op de nieuwe koers. Daarover gaat dit blog. We gaan je razendsnel bijpraten. Vast het goede nieuws: SEO is relevanter dan ooit. Mits goed gespeeld natuurlijk. Here we go… 

Een hele berg broeken

In de klassieke SEO ga je op zoek naar relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Stel je bent een webshop met kleding en je verkoopt onder andere broeken.

Dan weet je nu al dat de zoekterm ‘broek’ mega-zoekvolume heeft en sowieso wel in de top 20 komt. Leuk en aardig, maar reken maar dat de concurrentie op ‘broeken’ moordend is en sowieso vindt het nieuwe algoritme zo’n losse zoekterm steeds minder interessant. 

Keyword clustering heeft dan ook een heel ander vertrekpunt. Stap 1 is dat we samen met de klant gaan kijken waar het commerciële belang ligt. Wat voor broeken hebben ze? Wie kopen ze vooral? Met welke specifieke behoeftes komen klanten binnenvliegen? Op welke terreinen biedt de klant vooral toegevoegde waarde. En ook: waar zit de concurrentie en hoe wordt die nu gevonden? 

Met deze informatie in ons achterhoofd gaan we op zoek naar variaties op de zoekterm ‘broeken’. Blauwe broeken, spijkerbroeken, broeken voor lange mensen etc. etc. We gaan ook kijken naar long tail keywords. Dat zijn organische zinsconstructies die mensen gebruiken in hun zoektocht, zoals ‘welke soorten broeken zijn er?’ of ‘bestaan er broeken van biologisch katoen?’. Zo maken we clusters van zoektermen – kort en lang – die allemaal bij elkaar horen. 

Met keyword clusters pak je niet langer een heel klein deel van één grote populatie, maar vele grote delen van allerlei populaties. De winst is gigantisch. 

Focus op organisch marktaandeel

Het idee van keyword clustering is dat je niet met hagel op de grote massa schiet, maar gericht op een breed pallet aan specifieke marktaandelen. Hamvraag daarbij is: welke marktaandelen zijn relevant voor de klant en bieden bovendien kans op succes. Dit is wat de nieuwe SEO een veel meer strategisch karakter geeft. Eerst bepalen we samen met de klant op welke clusters er commercieel interessante belangen liggen. Daarna gaan wij – als Yellowgrape – onderzoeken in hoeverre deze clusters ook kansrijk zijn. 

Wie zijn de organische concurrenten? Zo brengen we per keyword cluster in kaart waar de beste kansen liggen. Dit vertalen we in roadmaps met kraakheldere doelstellingen. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om binnen 1 jaar op het marktsegment “broeken” van positie 7 naar 3 te gaan. 

Skyhigh

Dat is nog maar het begin. Het wordt pas interessant als je clusters creëert die relevant zijn voor de klant. Daar zijn meerdere criteria voor. De clusters moeten aansluiten bij de commerciële belangen van de klant. De clusters moeten aansluiten bij de zoekintenties van potentiële kopers. En we kijken in hoeverre de clusters kansrijk zijn ten opzichte van de concurrentie. Dat laatste noemen we de markt- en segmentatieanalyse. 

We worden geholpen in deze analyse door search engine data tool SEMrush. Het vraagt veel meer dan de klassieke Top 20 SEO keywords. Honderden, zo niet duizenden keywords passeren de revue. Inhoudelijke analyses op basis van relevantie, search intent en marktpositie komen daar nog eens bovenop. Maar dan heb je ook wat! Doe het goed en je positie stijgt skyhigh.