8 tips voor een categoriestructuur die werkt

Door Ronald van Dijk

Door Ronald van Dijk

Leestijd 4 minuten

De categoriestructuur is een belangrijk element van een webshop, het is immers de basis voor de navigatie van bezoekers. Een goede structuur maakt een webshop gebruiksvriendelijker en dat komt de verkoop ten goede. Maar wat maakt een categoriestructuur succesvol? Wij geven 8 tips, zodat het nooit mis kan gaan.

Tip 1: Zet de structuur van te voren op

Het belang van een goede categoriestructuur wordt vaak onderschat. Het is verstandig om vóórdat het design van de nieuwe webshop is afgerond en geprogrammeerd, een categoriestructuur te hebben. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar wordt toch opvallend vaak overgeslagen. Pas als de webshop al af is blijkt de categoriestructuur helemaal niet in het design te passen. Achteraf een aanpassing doorvoeren zorgt voor onnodige kosten en vertraging. Zonde!

Tip 2: Gebruik de logica van het assortiment

Bedrijven met groot assortiment hebben dit vaak al verdeeld in verschillende categorieën of merken. Samen met de leveranciersinformatie die voorhanden is, is dit allemaal input voor een categoriestructuur.

Tip
Een veelgemaakte fout is om te categoriseren op omzetgroepen. Hierdoor kunnen categorieën met een lagere omzet weggestopt worden. Zorg daarom altijd voor een logische thematische indeling op basis van het totale assortiment. Hierdoor zijn alle categorieën makkelijk te vinden in de warenhuisstructuur.

In de online branche van zorghulpmiddelen zie je vaak dat de hoofdcategorieën uit scootmobielen, rolstoelen en rollators bestaan, met nog enkele ‘overige’ categorieën waar de rest van het assortiment in is gepropt, in de hoop iets logisch neer te zetten. Yellowgrape heeft bij een klant juist een logische thematische indeling gemaakt op basis van het totale assortiment, niet alleen op de grootste omzetgroepen. Hierdoor zijn alle categorieën makkelijk te vinden in de warenhuisstructuur.

TotalCareStore categoriestructuur voorbeeld

Tip 3: Kijk op andere websites

“Beter goed gejat, dan slecht verzonnen” is een veelgehoord credo. Voor een goede categoriestructuur is dit meestal niet heel slim. U heeft immers een ander, onderscheidend productaanbod t.o.v. de concurrentie. Gluren bij de buren is misschien een beter credo, omdat u natuurlijk wel inspiratie op kan doen uit de categorisering van collega webshops. Smelt de goede punten van concurrenten samen en maak dit af met uw eigen sausje. Kijk bijvoorbeeld hoe de concurrentie onderscheid maakt in broeken: op soort (chino, jeans, joggingbroek etc.) of op pasvorm (slim fit, regular fit, loose fit etc.)

Wanneer u meerdere concurrenten naast elkaar legt, komt u een hoop overeenkomsten tegen. Vaak is dit een logische opbouw die gebruikelijk is in de branche. Kijk echter ook naar de verschillen en ga na hoe u zich hiermee kunt onderscheiden.

Tip 4: Hou rekening met de inrichting van het CMS

De gekozen categoriestructuur heeft vaak ook invloed op de backend van een webshop. Om het productmanagement en de bewerkingen in de backend te stroomlijnen, is het verstandig om bij het opstellen van de structuur rekening te houden met de consequenties voor het CMS. Binnen Magento is het bijvoorbeeld mogelijk om verschillende attributensets aan te maken. Heeft u diverse categorieën met verschillende productspecificaties, dan kunt u een  attributenset hier goed op afstemmen . Dit vergt wat inrichting, maar maakt het bewerken en toevoegen van nieuwe producten later alleen maar makkelijker.

Voorbeeld Magento attributensets

Tip 5: Wees consequent en secuur

Zorg ervoor dat u in de keuze van de categoriestructuur en benaming consequent blijft. Dit biedt rust en komt de gebruiksvriendelijkheid ten goede. Gebruik bijvoorbeeld niet teveel synoniemen of meervoud/enkelvoud door elkaar. Kies bijvoorbeeld overal voor jeans, of overal voor spijkerbroek, beide door elkaar gebruiken staat erg slordig.

Tip 6: Hou bij de inrichting rekening met SEO

Bij de inrichting van een categoriestructuur is het verstandig om rekening te houden met de invloed van SEO op de gekozen categorieën. Is voor uw doelgroep spijkerbroek het meest kansrijke zoekwoord, dan kiest u logischerwijze voor spijkerbroek als naam voor de categorie, en niet voor jeans. Zo voorkomt u dat de categorieën achteraf alsnog aangepast moeten worden wanneer er gekeken wordt naar de vindbaarheid van uw site. Zo wordt het alleen maar makkelijker om de site verder te optimaliseren. Niet alleen de categorienaam is namelijk belangrijk voor SEO, maar ook de pagina titel, meta description, headings en de tekst.

Tip 7: Wees duidelijk, maar ga niet te diep

Maak de structuur niet te ingewikkeld. Het beste is om voor een twee-, hooguit drielaagse categoriestructuur te kiezen. Ga dus niet verder dan een een sub-subcategorie. Als u toch  meer onderscheid wil aanbrengen, kunt u dit vaak prima oplossen met productfilters. Een goed voorbeeld hiervan zijn categorieën met onderdelen of accessoires. Vaak zijn dit uiteenlopende producten, maar zijn de categorieën te klein om dit op te splitsen. Een filter op ‘type accessoire’ biedt dan een goede oplossing om de structuur niet te diep te maken, maar toch de vindbaarheid van uw producten efficiënt te houden.

Tip 8: Richt de filters dynamisch in

Zorg ervoor dat de filters die u gebruikt, ook van toepassing zijn op de categorie waarin ze getoond worden. Als een filter maar 1 selectiemogelijkheid heeft, is deze in feite overbodig en kan uitgezet worden. Daarnaast is het raadzaam om selecties te kunnen combineren in de filters. Bijvoorbeeld bij het selecteren van meerdere maten broeken of kleuren T-shirts.

Voorbeeld dynamische filters

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper