7 design trends in e-commerce voor 2016

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 4 minuten

Ook in 2016 blijft e-commerce zich ontwikkelen. Wij zien met name in het visuele gedeelte een grote groei en hebben de 7 belangrijkste e-commerce design trends op een rij gezet.

1. Beleving en emotie worden leidend

Loop een brandstore, fashion-retailer of warenhuis zoals Bijenkorf binnen en je zintuigen worden direct geprikkeld. Er is aandacht besteed aan het  licht, de etalage, de inrichting, de meubels, de presentatie van de producten en bij vele zelfs aan de geur. Alles wordt ingezet om je koopintentie aan te wakkeren op basis van van beleving en emotie. Bezoek vervolgens de webshop van de winkel in kwestie en het is alsof de tl-lampen aanfloepen. Weg sfeerlicht, weg  presentatie.

Gelukkig komt hier in 2016 verandering in. Binnen e-commerce stappen we af van het traditionele ‘klik shoppen’ en zien we voorzichtig aan steeds meer (grote) webshops die volledig inspelen op beleving en emotie. Met de technische mogelijkheden van html5 en touch georiënteerde navigatie, wordt de presentatie steeds interactiever en rijker. Ook visueel is er steeds meer mogelijk. Dat beleving en emotie ook online een belangrijke rol spelen bij de stimulatie van het koopgedrag, is dan ook een logische volgende stap.

Goede voorbeelden van deze e-commerce design trend zijn de recent gelanceerde shop van Gaastra, Tommy Hilfiger of het steeds populairder wordende e-commerce platform Shopware.

Beleving en emotie in e-commerce

2. Hyperpersonalisatie wordt visueel

We blogden hier eerder dit jaar al over: de opkomst van zelflerende webshops. In 2016 gaat deze e-commerce design trend nog een stapje verder.

Klantdata kan steeds slimmer en verder gesegmenteerd worden in combinatie met  productdata. Dat er voor elke klant een gepersonaliseerd aanbod gegenereerd kan worden is niet nieuw meer. Dat de gehele lay-out en sfeer van een pagina hierop afgestemd kunnen worden wel. Iedere klant bezoekt letterlijk een hypergepersonaliseerde webshop. Wat niet alleen extra opvalt, maar ook aan elke bezoeker relevante informatie kan laten zien.

De zelflerende algoritmes in combinatie met klantdata neigen steeds meer naar kunstmatige intelligentie. Het algoritme weet precies welke voorkeuren een klant heeft, de lay-out en sfeer worden hier vervolgens op aangepast zodat  de klant zich meteen  thuisvoelt. Net als in de winkel.

3. Device experience krijgt een centrale rol

De ontwikkeling van de tablet en smartphone hebben die van de laptop en desktop ingehaald. Veel tablets en smartphones hebben zelfs al een betere performance dan menig laptop. We zien dit ook terug in de sales conversie bij vrijwel iedere webshop. Aankopen via tablet en smartphone stijgen maand op maand.

Doordat de tablet en smartphone steeds verder worden doorontwikkeld, bieden deze een veel rijkere shopervaring dan überhaupt mogelijk is op een mobiele / responsive shop. Daarnaast gaat Google ook zoekresultaten uit apps opnemen en introduceerde Apple kort geleden de nieuwe app-store categorie ‘winkelen’. Hiermee verliest een shopping app steeds meer zijn awareness-only status en wordt het meer een conversiemiddel. Een duidelijk signaal, waar we niet meer omheen kunnen.

Bron: Highstreet Shopping app platform (via)

Om die reden wordt de ontwikkeling van een app in 2016 steeds toegankelijker voor webshops. Zelf een kostbaar ontwikkeltraject starten is dan niet meer nodig. Diverse goede SaaS oplossingen zoals Highstreet zijn nu al voorhanden. Wij verwachten een verdere explosie aan shopping apps, welke rijkelijk de functies van de tablet en smartphone in zullen zetten.

4. Interacties bepalen het design

De vraag in watvoor lay-out een shop wordt ontworpen, zien we in 2016 steeds minder terug. We stappen af van de statische en vaak traditionele indeling. Ontwerpen worden dynamischer en steeds vaker bepaald door interacties. Steeds slimmer wordende algoritmes maken het mogelijk webshops veel interactiever en dynamischer op te bouwen. Daarnaast worden keuzes en toepassingen in het design ook steeds vaker onderworpen aan A/B tests. Design wordt op deze manier steeds vaker ondersteund door interacties en niet de lay-out. Daarbij wordt de ontwikkelijk steeds meer een stapsgewijs proces in plaats van een traditionele ‘waterval’.

Interactie bepaald design

5. Flat design wordt volwassen

Vorig jaar lanceerde Google een doorontwikkelde versie op het ‘flat design’: Material Design. Dit maakt gebruik van schaduweffecten, beweging en diepte om ontwerpen realistischer en rijker te presenteren.

Het doel van Material Design is gerichte usability in een clean en minimalistisch jasje. Wij zien het als de volwassen variant op het ‘flat design’. Material Design zullen we in 2016 dan ook steeds vaker terug zien in combinatie met (bewegend) beeld.

6. Annotations als personal shopper

Wie een winkel binnenloopt wordt vaak benaderd door een verkoper. Handig als je advies nodig hebt of op zoek bent naar een specifiek product. Maar soms ook irritant als je gewoon even rond wilt kijken. Online zien we een soortgelijke ontwikkeling ontstaan met slimme annotations. Een tool die in 2016 steeds vaker wordt ingezet.

Overigens niet te verwarren met de inmiddels uitgekauwde chatwidget. Een annotation is een interactieve tool welke de koopintentie aan kan jagen op basis van vooraf ingestelde regels, maar ook als advies of klantenservice tool kan dienen.

Een slimme widget welke de bezoeker aan kan spreken op basis van producten die hij of zij bekijkt. Wie een annotation tool slim inricht en voorziet van voldoende data, heeft er een personal shopper voor zijn klanten bij.

Annotations als personal shopper

7. Online verleiding: een must-have

We zien dat online verleidingstechnieken nog vaak als gimmick of nice-to-have worden toegepast. Denk hierbij aan realtime voorraad weergave in combinatie met cut-off, sociaal bewijs als product reviews, inspelen op schaarste, actuele bereikbaarheid van de klantenservice etc. Wie echter serieus in 2016 nog mee wil tellen, moet de online verleidingstechnieken vandaag nog integreren. In 2016 maakt dit je site namelijk niet meer onderscheidend, maar doen ze wel afdracht als ze ontbreken.

Online verleiding bij Fonq

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper