5 tips voor de perfecte productfeed

Door Ronald van Dijk

Door Ronald van Dijk

Leestijd 3 minuten

Product- of datafeeds zijn automatisch gegenereerde overzichten van producten uit een webshop. Prijsvergelijkers en affiliate sites maken gebruik van deze feed. Dit zijn dan ook belangrijke kanalen om meer traffic te genereren voor uw webshop. In dit blog geef ik 5 tips om met de juiste productfeed tot een hogere conversie te komen.

1. Gebruik de juiste tool

Het klinkt zo logisch, maar met het juiste gereedschap klaart u iedere klus. Dit is voor productfeed management niet anders. Veel CMS-systemen kunnen wel een XML- of CSV-feed exporteren, maar het optimaliseren gaat vaak het beste met een aparte tool. Zelf werk ik bij Yellowgrape met DataFeedWatch, maar er zijn natuurlijk meer alternatieven.

Datafeedwatch mapping

DataFeedWatch haalt de productdata uit een CMS als Magento op, en maakt het mogelijk om maatwerk datafeeds te bouwen. Dat is handig, want vaak stellen affiliates en prijsvergelijkers verschillende eisen aan de datafeed. Van de meest bekende prijsvergelijkers en affiliate sites staan de feedeisen al in DataFeedWatch, wat het bouwen van een productfeed alleen maar makkelijker maakt. Op deze manier kunt u snel verschillende productfeeds opleveren.

2. Controleer de data in de productfeed

Wanneer u een productfeed hebt aangemaakt, is het belangrijk om deze te controleren voordat u dit doorstuurt naar de affiliate of prijsvergelijker. Controleer steeksproefgewijs of de data van diverse producten klopt. Vaak zal de affiliatepartij of prijsvergelijker zelf ook de aangeleverde datafeed controleren op juistheid van de meegegeven velden.

Veel voorkomende fouten zijn:

  • Verkeerde prijs meegeven, bijvoorbeeld de adviesprijs i.p.v. aanbiedingsprijs
  • Foutief decimaalteken invoeren, bijvoorbeeld punt in plaats van komma of andersom
  • Verkeerde URL meegeven aan het product of de afbeelding

Wanneer u grote wijzigingen doet in de productfeed – bijvoorbeeld een grootschalige prijsupdate –  is belangrijk om te controleren of deze prijzen goed doorkomen en waar nodig aan te passen.

Tip: voer verzendkosten dynamisch in. Uit eigen ervaring weet ik dat de verzendkosten van producten het beste dynamisch mee gegeven kunnen worden in productfeeds. Veel webshops hanteren een francobedrag, bijvoorbeeld ‘vanaf € 50 gratis verzending’. Voor goedkopere producten geef ik de verzendkosten mee in de feed, bijvoorbeeld € 4,95. Voor producten die duurder zijn dan € 50 zet ik de verzendkosten op 0. Zo is het voor bezoekers van een prijsvergelijker extra duidelijk wat de verzendkosten van een product zijn.

Datafeed steekproef

3. Sluit producten indien nodig uit

Bij tools als DataFeedWatch is het makkelijk om producten uit te sluiten van de productfeed. Denk bijvoorbeeld aan uitsluitingen op basis van voorraad of missende productdata. Als een belangrijke specificatie als een EAN-code ontbreekt, dan kan het verstandig zijn deze producten uit te sluiten. Een beter alternatief zou zijn om deze data juist te verrijken, zodat u een volledige productfeed krijgt.

4. Geef de gewenste categorisering mee

De categorisering van prijsvergelijkers is vaak net anders ingericht dan de categorieën op uw webshop. Het is dan ook verstandig om de categorisering van de prijsvergelijker op te nemen in de productfeed. Met een goede tool kunnen de eigen categorieën makkelijk gemapt, ofwel overgezet, worden naar de passende categorieën van de prijsvergelijkers. Dit zorgt ervoor dat uw producten in de juiste categorie geplaatst worden op de prijsvergelijkers, wat de vindbaarheid verhoogt.

5. Update de feed regelmatig

Het is aan te raden de productfeeds automatisch te laten updaten. Prijsvergelijkers halen de productdata meestal geautomatiseerd op, zodat deze actueel blijft. Denk bijvoorbeeld aan voorraden en aanbiedingen. Het is goed om van tevoren af te stemmen wanneer dit gebeurt. Zelf geef ik grote wijzigingen (zoals een assortimentsuitbreiding of prijsverlaging) nog even apart door aan de aangesloten prijsvergelijkers, zodat zij eventueel eerder de productfeed kunnen updaten.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper