5 strategische conversie boosters voor e-commerce

Door Rik van den Wijngaard

Door Rik van den Wijngaard

Leestijd 4 minuten

Het internet staat er vol mee: conversie tips voor uw webshop. Worden die allemaal doorgevoerd, dan blijft er weinig van een webshop over. En de eindgebruiker weet al helemaal niet meer waar hij of zij het zoeken moet. De 5 tips strategische conversie boosters voor e-commerce in dit artikel zijn juist geschreven vanuit strategisch oogpunt en volgens de belangrijkste trends van 2015. Een must-know om uw conversieratio op te krikken.

1. Een zelflerende webshops scoort

Als webwinkel verzamelt u aardig wat data over klanten. Dit biedt interessante mogelijkheden om bezoekers op maat te bedienen. Zelflerende algoritmes genereren aanbiedingen op maat voor specifieke klanten. Op grote schaal heet dit hyper-personalisatie en die kant gaan we steeds meer op.

Naar verwachting stellen in 2015 steeds meer webwinkels hun klanten in staat een eigen dashboard in te richten. Gebruikers kunnen zo hun online shopping naar eigen smaak aanpassen. Bijvoorbeeld door productaanbevelingen, navigatie en kolommen anders in te richten. Een ontwikkeling die de conversie van webshops een enorme boost zal geven. Dit geldt trouwens niet alleen voor de webshops, maar ook voor het massaal en geautomatiseerd op maat maken van producten voor telkens één eindgebruiker: mass customization.

Pas op voor deze valkuil:

Persoonlijke aandacht zorgt voor een grotere betrokkenheid en loyaliteit van online klanten. Een webshop met personalisatie voelt vertrouwd. Sla hier niet in door. U wilt geen ‘big brother’ gevoel oproepen en mensen wegjagen. Het belang van de klant moet altijd voorop staan.

2. Loyalty automation biedt kansen

Stel, u bestelt voor de tweede keer een onderhoudsproduct voor uw houten vloer bij dezelfde webshop. De webshop speelt hierop handig in: u ontvangt een persoonlijke e-mail met meer relevante producten voor uw soort vloer. En precies op het moment dat het onderhoudsproduct op is, ontvangt u van de webshop ook nog eens een reminder om het product opnieuw te bestellen.

Klinkt logisch. Toch? Gek genoeg zijn er maar weinig webshops die hun zogeheten ‘loyalty management’ beheren en automatiseren. Stom, want hierdoor laten zij mooie kansen op het gebied van conversie liggen.

Tip voor een hogere conversie

Met een partijen Copernica kan loyalty management eenvoudig worden geautomatiseerd. Daarom is ons advies om hier vandaag nog mee te starten. Beheer lijsten met trouwe klanten op basis van bestedingsgedrag en herhaalde aankopen. Stel hierop automatische campagnes in en maak e-mails persoonlijk. En bedenk leuke (service)campagnes, bijvoorbeeld bij aankoop van bepaalde producten. Simpel, sympathiek en bovenal conversie verhogend.

3. Responsive is een must

Is uw webshop nog niet responsive? Dan laat u echt conversiekansen liggen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij diverse retailers (afhankelijk van de doelgroep) al meer dan de helft van hun verkeer via mobiele telefoons of tablets de site bezoekt. Ook aankopen worden niet langer op een desktop gedaan, maar steeds vaker via tablet en mobiel. Onderweg in de trein, met de desktop op de zaak of met de tablet op de bank: e-commerce is overal.

Mobile verdient hierbij nog wel een bijzondere vermelding. Aankopen via dit apparaat groeiden afgelopen jaar drie keer zo snel als andere devices. Met de komst van snellere en grotere telefoons zet deze groei explosief door. Het credo voor iedere webshop luidt dus ‘mobile first’.

Responsive of aparte mobiele site?

Bij onze vakgenoten rijst de discussie of aparte websites voor ieder device niet beter zijn dan een responsive website. Hier kunnen we heel kort over zijn; zolang de ervaring voor de eindgebruiker maar optimaal is. Of dit nu met een responsive website of aparte website per device wordt bereikt, maakt niet veel uit. Wel is het onderhouden van aparte websites per device categorie een tijdrovendere en bewerkelijkere klus.

4. Relevant nieuw verkeer is een vereiste

Relevant en nieuw verkeer naar uw webshop trekken is een branchebrede uitdaging. Nieuw verkeer is veelal duur en kent een lagere conversieratio. Dit hoeft echter niet zo te zijn.

Vaak wordt bij nieuw verkeer enkel gedacht aan advertenties via AdWords en Bing die nieuwe bezoekers moeten aantrekken. Of de traditionele manier van online advertising, waarbij verkeer simpelweg bij verschillende media-uitgevers wordt ingekocht. Juist bij deze laatste kan een aanzienlijke winst qua conversie worden behaald.

Realtime bidding: een beter alternatief

Naast de traditionele online advertising zien we momenteel dat realtime bidding hot is. Realtime bidding is niets meer dan slim traffic inkopen. Via een pixel op uw shop, wordt informatie gewonnen over de customer journey van uw klanten. Bij dit profiel passen nog heel veel mensen met een soortgelijke customer journey die nog geen klant bij uw shop zijn. Dit wordt ‘look-alike-modelling’ of ‘twins’ genoemd. Via realtime bidding worden deze potentiële klanten benaderd. Voordeel hiervan is dat toekomstige klanten aanbiedingen te zien krijgen gebaseerd op hun voorkeuren en wensen, in plaats van advertenties die de marketingafdeling van het desbetreffende bedrijf als relevant product ziet. Deze vorm van traffic inkoop volgt het principe ‘right time, right moment’ en kan mede om deze reden de conversie een flinke boost geven.

5. Een slimme check-out stimuleert

Het afrekenproces binnen een webshop moet met chirurgische precisie worden ingericht. Vraag en toon de juiste informatie, liefst met zo min mogelijk clicks. Kortom, richt uw check-out zo slim mogelijk in. En met slim bedoelen we: leer van uw statistieken.

  • Nederlandse webshopbezoekers betalen bijvoorbeeld liefst met iDEAL, zorg dan dat deze betaaloptie is aangevinkt. Of wilt u graag de geboortedatum weten van klanten, maar vult slechts 5% dit in? Laat deze velden dan weg.
  • Pas daarnaast handige tools toe zoals een postcodecheck en kies voor duidelijkheid zoals de tijdvakkeuze van PostNL, waarbij klanten kunnen kiezen hoe laat een pakket wordt bezorgd. Laat niets aan het toeval over.

Lijkt simpel? Goed nieuws: de ingrepen zijn ook simpel. Ze worden helaas maar weinig toegepast. Maak uw check-out vandaag nog ‘slim’ en verlaag het aantal afhakers. Toch afhakers? Verlaten winkelwagens? Combineer loyalty management met een sympathieke servicemail.

Deel deze story

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laatste e-commerce stories

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper