Performance marketing gaat over de kunst om traffic zo slim mogelijk in te kopen en dat goed te managen. Het is een vakgebied naar ons hart. De obsessie met cijfers, meetbare resultaten en voorspelbaarheid, hangt hier vuistdik op de burelen. Koning van de kanalen, werden we al genoemd, vanwege onze bovengemiddeld grip op het maximaliseren van rendement. Goed nieuws: we hebben die kunst toch nog weer naar nieuwe hoogtes gestuwd.
Eerst even back to basics. Op de betaalde kanalen maak je een afweging tussen kosten en verwachte omzet. De grote kunst hierbij is natuurlijk het berekenen en dus voorspellen van die omzet. Daar waren en zijn we goed in. Bij ons krijg je van tevoren een kraakhelder Traffic Forecast met alle ROI’s. Die hoge mate van doorrekenen en voorspellen helpt ook om de kanalenmix zo effectief mogelijk in te regelen.
De gemiddelde performance marketeer analyseert per kanaal de verhouding tussen kosten en baten en maakt op basis daarvan keuzes. Voor elk kanaal apart. Zo is een investering in socials vaak relatief duur, terwijl de opbrengsten juist relatief laag zijn. SEO is dan weer goedkoop en rendeert vaak wel aardig. Dan is de keuze in de mix snel gemaakt. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is…
In de echte wereld werken die kanalen natuurlijk helemaal niet in isolement van elkaar. Elke kanaal heeft een eigen functie en die functies werken samen. De socials brengen een klant voor het eerst in contact. Een investering in SEA zorgt dat diezelfde klant een week later de juiste trigger krijgt. Zo zijn er vele contactmomenten die met elkaar samenwerken. Onze unieke manier van Performance Marketing neemt die synergie als uitgangspunt.
We gebruiken hiervoor uitgekiende attributiemodellen. Hiermee maken we een diepgaande BI analyse. In toenemende mate betrekken we hier ook de Customer Lifetime Value van onze klanten bij. In een retentiebusiness zit hier vaak de sleutel tot succes. In onze Performance Marketing spelen we daar op in. Zo komen we tot een synergetische mix die alle mogelijke touchpoints van de klant met elkaar verbindt.
We gooiden al hoge ogen met onze performance marketing, maar de laatste twee jaar heeft Yellowgrape een enorme stap gemaakt richting nog meer synergie en verbinding met het businessmodel van de klant. Veel scherper dan met ons zit je niet aan de knoppen.