Services
CRO
Alle ballen op CRO

Veel webshops en brands besteden meer tijd en aandacht aan het genereren van traffic dan aan Conversion Rate Optimalization, oftewel CRO. Waarom? Misschien omdat traffic zich wat makkelijker laat sturen en meten, maar los van de oorzaak: het is natuurlijk doodzonde. CRO zou juist hoofdfocus moeten zijn, en onderdeel van een strak plan en een heldere strategie. Lees hier hoe wij het doen.

Hallo… 

CRO gaat over het optimaliseren van de conversie: oftewel zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. Binnen elke webomgeving zijn er oneindig veel variabelen die daarop van invloed zijn. Hoe die opties het beste converteren is vaak onderwerp van A/B testen en daar gaat het doorgaans helemaal mis. De A/B testen worden gekenmerkt door willekeur. Terwijl ze natuurlijk – hallo – aangestuurd moeten worden door data. 

CRO maturity

A/B testen zijn slechts zo goed als de data die je gebruikt om tot de testen of aanpak te komen. Daarom beginnen we bij Yellowgrape altijd met een superuitgebreid vooronderzoek. We brengen de hele funnel in kaart. Zo komen we tot een kraakhelder, strak gestructureerd CRO-plan. In de markt wordt dit CRO maturity genoemd: de mate waarin je conversiestrategie op data gebaseerd en in een heldere strategie vervat is.

Ongoing business

Maar dan gaan we ook testen. Vaak doen we dat samen met het inhouse team. Soms faciliteren wij het volledig. Conversie is ongoing business. Natuurlijk focus je in de eerste fase extra scherp op analyse en resultaten. Winnaars worden doorgevoerd. Op verliezers zoomen we extra in, want ook dat is informatie. Zo testen we steeds doeltreffender, en klaar is het nooit. CRO is iets waar iedere shop continu mee bezig moet zijn. 

Niet bouwen zonder testen

Een speciaal element binnen CRO is usability testing. Dit is een manier om nieuwe designs of grote functionele veranderingen te testen voordat ze worden gebouwd en doorgevoerd. Dit doen we met echte testpersonen. We kijken vooral naar de impact van variabelen op conversie. Gek genoeg is deze aanpak eerder uitzondering dan regel, terwijl usability testing altijd leidt tot nieuwe inzichten en een beter eindplan.

Remember this

Het optimaliseren van de conversie is een kernonderdeel van onze strategie. We gebruiken data om tot de meest kansrijke scenario’s te komen voor A/B testen. CRO is altijd een doorlopend proces van analyse, feedback en optimalisatie. De winst van deze aanpak is groot.

Nick Schaperkotter
Senior CRO Consultant
CRO
Rik van den Wijngaard
Founder & Creative Director
Management

Hoe optimaal is jouw conversie? Praat met ons over kansen en mogelijkheden.

Neem contact op