E-commerce strategie

Verleg je grens met Yellowgrape

Het strategisch perspectief

Het staat vanaf dag 1 pontificaal op de gevel van Yellowgrape: succes staat of valt met SYNERGIE. Dan hebben we het niet alleen over de synergie tussen de verschillende onderdelen van de e-commerce strategie. Minstens zo belangrijk is de synergie met de bedrijfsvoering van de klant. Het is deze strategische focus die Yellowgrape uniek maakt. Klanten krijgen het er vaak gratis bij. Belachelijk eigenlijk!

Belabberde ROI

E-commerce marketing gebeurt vaak met de botte bijl. Een klant wil meer traffic en conversie en om dit bereiken wordt een serie standaard acties en interventies geïnitieerd. Het zal vast iets opleveren, maar tegen welke prijs? Wie schiet met hagel, mag rekenen op een belabberde ROI. Wie echt wil ervaren welke potentie e-commerce heeft, vaart een veel meer strategische koers. 

Niet gokken, maar weten

Wat is haalbaar, wat is wenselijk, wat levert de beste resultaten op? Het zal iets te maken hebben met onze bedrijfskundige achtergrond, maar bij Yellowgrape beginnen we altijd met een diepgaande analyse van het bedrijf, de markt en de organisatie. Drie hamvragen staan daarbij centraal: wat wil de klant, wat kan de klant en wat rendeert het beste binnen het businessmodel van de klant. 

Het businessmodel van de klant

Een van de belangrijkste koersbepalers voor de e-commerce strategie is de vraag of een bedrijf eenmalige producten verkoopt of dat er kans is op herhaalaankopen. Voorbeelden van de eerste categorie zijn badkamers, keukens of tuinmeubels. Deze bedrijven hebben primair volume nodig: een voortdurende aanwas van nieuwe klanten.

Ain’t no flow like de retentieflow

De meeste bedrijven – ook in onze klantenkring – vallen in de tweede categorie. Bij die groep is retentie het sleutelwoord. Hoe zorg je dat klanten terugkomen? Dit vraagt om een diepe analyse van de retentieflow, waarbij data en common business sense de twee pijlers zijn. De focus op retentie is in veel gevallen de meest kansrijke en duurzame koers voor expansie en lange termijn groei. 

Wat wil de klant, wat kan de klant

Een goed uitgevoerde, data-based e-commerce strategie kan op korte en lange termijn voor sterke groei zorgen. Het klinkt misschien gek, maar dat moet je willen en daar moet je klaar voor zijn. Sterke groei heeft een impact op alle lagen van de organisatie. Ook voor de uitvoering is kennis en capaciteit nodig. Je wil geen dingen in gang zetten die de organisatie nog niet kan dragen. 

Met een glimlach naar de maan

Daar hebben we goede, kraakheldere gesprekken over. Niet altijd gaan we in zee. Soms is de organisatie nog niet klaar voor de impact van ons werk. Wie wel stevig genoeg in zijn schoenen staat voor een dikke turbo onder z’n motorkap, is aan het goede adres bij Yellowgrape. Met een glimlach naar de maan. Dat is het motto.

Uniek: de Yellowgrape Forecast

Last but not least: onze strategische analyse is grotendeels gebaseerd op cijfers, net als de uiteindelijke strategie volledig leunt op data. In het strategische voortraject maken we gedetailleerde voorspellingen van kosten en opbrengsten. Zo maken we per kanaal de ROI’s al inzichtelijk. 

Go to market plannen

Dit doen we niet alleen voor bestaande bedrijven. We laten onze voorspellende analyses ook graag los op nieuwe initiatieven. Voor verschillende bedrijven hebben we go to market forecasts gemaakt. Hierin onderzoeken we – per te targeten land – welke resultaten te verwachten zijn op basis van een bepaalde koers en investering. 

Let’s go

Forecasting van deze orde is totaal uniek in onze business. De veelgeprezen Yellowgrape Forecast heeft een uiteindelijke foutmarge van maximaal 10 procent. Hoe prettig voorspelbaar wil je het hebben? Een kleine disclaimer: het gebeurt wel eens dat we er fors overheen schieten. Een strategische aanpak, gestoeld op data en synergie, heeft de neiging gigantisch te accelereren. Klaar voor? Lets’ go. 

Praat met ons

Klaar voor een strategische forecast? Let's go!

Rik van den Wijngaard

Rik van den Wijngaard

Johan Smits