E-commerce data

Met de kennis van de koning

Een cruciale vraag voor iedere ondernemer: hoe stuur je je marketingkanalen aan? Vroeger ging dat op goed gevoel. Die tijd is gelukkig voorbij. There’s a new king in town: data. En de kennis van de koning reikt nergens verder dan bij Yellowgrape.

Onze datapropositie is de basis van onze groei en naamsbekendheid, en nog belangrijker: die van onze klanten. Ontwikkelingen gaan snel. Het is onze sport om sneller – en dieper – te gaan dan de rest. Hoe we dat doen? Hier een tipje van de sluier.

Stap 1. Verzamelen

Alles is liefde… in het echte leven. Online is alles data en bijna alle data is relevant. Daarom beginnen we met het leegtrekken van alle marketingsilo’s – tot op de bodem. We willen zoveel mogelijk bruikbare bouwstenen voor de volgende stap.

Stap 2. Combineren en analyseren

De input van alle marketingsilo’s komt samen in ons Customer Data Platform. Hier ontstaat de magie. Data wordt aan elkaar gekoppeld. Elk stukje relevante informatie maakt het beeld van de klant iets scherper. Wie is hij, wat wil hij, wat is zijn gedrag en welke voorkeuren heeft hij?

Stap 3. Toepassen

De laatste stap combineert data intelligence met creatief ondernemerschap. Want wat doen we met de kennis die we hebben vergaard? De kunst is om dat slim en relevant te maken binnen de propositie van de klant.

Waar zit de winst? Wat is de verlooptijd van aankopen? Welke andere diensten of producten passen bij iemands voorkeuren? Samen met de klant maken we scenario-analyses. Techniek en creativiteit komen hier samen, een krachtenveld waarin Yellowgrape veel waarde levert.

Focus op retentie

Binnen onze datapropositie speelt retentie een sleutelrol. Terwijl de kosten voor het acquireren van nieuwe klanten toenemen, biedt slimme inzet van data gouden kansen om bestaande klanten aan boord te houden. Het spel verplaatst zich zo steeds meer naar de achterkant. Ons motto: wie winst op lange termijn wil, focust op retentie.

Het verschil zit onder de motorkap

Een Kia rijdt. Een Maserati ook. Zelfde principe, maar het verschil in uitwerking en prestaties kan niet groter. Het is niet anders met data. Onze data-propositie biedt prestaties die je stoutste verwachtingen overtreffen omdat we het beste van het beste onder de motorkap hebben en als weinig anderen weten hoe je het inzet.

Praat met ons

Benieuwd naar de kansen van data intelligence voor jouw business?

Johan Smits

Ronald van Dijk

Stephan van der Haagen