Verleidende datagedreven marketing bij Corendon Hotels & Resorts

Introductie

Sinds enkele jaren heeft Corendon haar business succesvol uitgebreid van airlines naar hotels. In het voorjaar van 2020 opent alweer het tiende en tevens grootste resort haar deuren. Dagelijks verblijven er zo’n 30.000 gasten in de hotels in Nederland, Turkije, Spanje en Curaçao. De concepten bieden meer dan enkel een overnachting. Voor zowel zakelijke als particuliere gasten moet het verblijf een totaalbeleving zijn, ongeacht de duur.

Database opbouw

Na de verkoop van de touroperator in 2019 stond Martin de Boer, Marketing Directeur van Corendon Hotels en Resorts, voor een uitdaging: de bestaande klantdata van de touroperator mocht niet meegenomen worden, wat betekende dat de database from scratch opgebouwd moest worden. Met de opening van het Corendon Village Hotel werd op dat gebied een vliegende start gemaakt. Dit werd namelijk groots gevierd met de verplaatsing van de oudste Boeing 747 van Schiphol naar de achtertuin van het hotel. Bijzijn is meemaken, dus bedacht Corendon een aantal marketingstunts in de vorm van winacties rondom dit event waarbij het e-mailadres van alle deelnemers gevraagd werd.

Een goudmijn aan informatie

Van vriendengroepen die een avond in de bioscoop of skybar spenderen of chauffeurs die gebruik maken van het Tesla oplaadstation, tot gasten die lunchen met zakenrelaties in het restaurant en gezinnen die een aantal nachten verblijven in een van de resorts… Heel veel verschillende typen gasten betekent dat je te maken hebt met heel veel verschillende doelgroepen. Toch hebben al deze doelgroepen een ding gemeen: tijdens het verblijf, lang of kort, willen ze verbonden blijven. Het overgrote deel van de gasten logt in op het gratis WiFi netwerk. Elke login en achtergelaten e-mailadres brengt niet alleen een goudmijn aan informatie met zich mee, maar zorgt op commercieel gebied ook voor een hoop kansen –  mits je dit slim weet uit te nutten. Exact met dit vraagstuk klopte Corendon Hotels & Resorts bij Yellowgrape aan. Hoe gebruiken we klantdata om de engagement van gasten te verhogen en creëren we tegelijkertijd kansen voor cross- en upsell?

Copernica als ESP

Bij het selecteren van een nieuw ESP is kritisch gekeken naar de mogelijkheden wat betreft het opbouwen van een gelaagde database. De e-mail marketing software van Copernica was in dit geval het meest geschikt voor het loggen van alle klantdata, het aanmaken van segmenten op basis van klantprofielen en het uitzetten van marketing acties. Yellowgrape heeft Corendon daarnaast geholpen met het realiseren van koppelingen tussen het ESP en alle belangrijke externe kanalen, waaronder het reserveringssysteem Formitable en SO WiFi. Copernica fungeert hiermee als de centrale marketing hub.

Corendon kinetic

All inclusive e-mail template

Samen met Corendon Hotels en Resorts ontwikkelden we een uitgekiend e-mail marketing plan. Binnen het bestaande e-mail template waren de mogelijkheden beperkt en ook het design was verouderd. De nieuwsbrief hebben we als eerste onder handen genomen en in een nieuw jasje gestoken.

In de nieuwe reguliere nieuwsbrief wordt onderscheid gemaakt tussen Nederlandse en internationale profielen. Nederlandse profielen ontvangen wekelijks aanbiedingen voor de diverse mogelijkheden die de hotels en resorts bieden, zoals een voucher voor het restaurant, events in de skybar of de nieuwste bioscoopfilm. Aan de hand van sfeerbeelden spelen we zoveel mogelijk in op beleving om engagement aan te wakkeren. Het concept wordt hiermee neergezet als zo veel meer dan een hotel waar je enkel overnacht. Ook voor een dagje ontspannen of avondje uit kun je bij Corendon Hotels en Resorts terecht. 

Internationale profielen ontvangen de nieuwsbrief ieder kwartaal, waarbij de de inhoud meer informatief en algemeen is. Hiermee proberen we consistent top of mind te blijven en interesse aan te wakkeren voor een volgend bezoek.

Corendon hotel checkin

Kinetic is het nieuwe responsive

Met de pre-arrival mail worden gasten goed voorbereid op hun verblijf. Deze Kinetic Engagement mail is geen standaard boekingsbevestiging, maar bevat een virtuele tour door het hotel. Zo kan een gast voor aankomst alvast een kijkje nemen in verschillende ruimtes en de diverse faciliteiten op dynamische wijze ontdekken. Van de lobby naar het restaurant, de hotelkamer en de fitnessruimte – werkelijk alles is in mail te bekijken. En daar blijft het niet bij: met één klik kunnen gasten eenvoudig een ontbijt boeken of een shuttle service naar het centrum van de stad reserveren. 

Iedereen die gebruik maakt van het gratis Wi-Fi netwerk ontvangt na het inloggen een bevestigingsmail in zijn of haar inbox. Deze bevat eye catching Kinetic elementen waarmee de desbetreffende voorzieningen van het hotel en de omgeving uitgelicht worden. Dankzij de uitvouwbare contentblokken blijft de mail overzichtelijk en compact, terwijl deze toch alle relevante informatie bevat en slim inspeelt op upsell.

Deze mensen weten alles over deze case

Claudia Dikkers

Rik van den Wijngaard

Robin Sprang

Erik Dijkstra

Meer e-commerce cases

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper