Voordeeldrogisterij case Yellowgrape video Voordeeldrogisterij case Yellowgrape video

Voordeeldrogisterij

Van mooie groei naar snelle groei – update van de casus

Het bedrijf

Wat ooit begon als een innovatief studieproject resulteerde in een succesvolle online drogisterij. Thomas Heyting behaalt met zijn eerste webshop Voordeligscheren een voor menig webondernemer jaloersmakende omzet van enkele tonnen per jaar. Toen hij in 2014 startte met een tweede shop, een online drogisterij, had hij grootse plannen. De groei verliep mooi en gestaag, maar het kon sneller. Thomas schakelde Yellowgrape in om een groeiplan te ontwikkelen en samen te werken aan een uitdagend doel: vóór eind 2017 wilde hij voor Voordeeldrogisterij minstens zo’n omzet behalen als voor Voordeligscheren. Ter verduidelijking: dat staat gelijk aan een groei van 300 procent. Ambitieus? Zeker. Onmogelijk? Zeker niet!

Zonder planning geen groei

Planning is cruciaal om razendsnel te kunnen groeien. Hoewel het plannen van groei heel logisch klinkt, zijn er maar weinig grote webshops die omzetgroei goed kunnen doorvertalen naar een succesvolle online aanpak. Het opstellen van een trafficplan was dan ook het eerste actiepunt. In het trafficplan werden de omzetdoelstellingen doorberekend naar targets zoals het aantal bezoekers per kanaal, de conversie ratio’s en de gemiddelde bestelwaarde. Hierdoor konden we de omzetdoelstellingen per kanaalniveau concreet bepalen.

Video Van mooie groei naar snelle groei voor Voordeeldrogisterij

Optimaliseren kanalenmix

Terwijl Thomas achter de schermen werkte aan een groter pakhuis, de uitbreiding van het assortiment en het automatiseren van de logistiek, nam Yellowgrape de marketingkanalen en het platform onder handen. Na een grondige analyse bleek dat Voordeeldrogisterij maar liefst 80% van de omzet uit Google Ads haalde. Deze disbalans drukte vanwege de hoge kostprijs onnodig op de omzet. Uit het groeiplan kwam naar voren dat de traffic uit Google Ads verlaagd moest worden naar 50% in 2017 en zelfs 40% in 2018. Om toch te kunnen groeien hebben we volle bak ingezet op de kanalen waar nog veel terrein te winnen viel.

SEA, SEO & Organic

Om paid terug te kunnen brengen naar maximaal 50% hebben we ook gesleuteld aan een kwalitatieve doelstelling. Voordeeldrogisterij had de zoek- en shoppingcampagnes namelijk prima opgezet, maar toch was er onvoldoende automatisering en sturing op basis van vooraf bepaalde ROI’s. Dit hebben we opgelost door een bid management tool in te stellen die biedingen slim, effectief en volautomatisch inregelt. In samenwerking met het Magento hostingteam van Emico hebben we het platform vervolgens technisch geoptimaliseerd. Door linkbuilding en een slimme content strategie zijn ook de organische posities sterk verbeterd.

Affiliate

Voor de meeste webshops liggen hier onbenutte kansen. Bij Voordeeldrogisterij was dit niet anders en bleek dit het ontbrekende stukje van de marketingpuzzel. Hier zijn dan ook serieuze stappen gezet. We hebben dit from scratch geïmplementeerd en het vormt nu maar liefst 20% van de omzet.

E-mail

Zeg je een drogisterij, dan zeg je herhaalaankopen. Met behulp van de e-mailsoftware van Copernica hebben we voor Voordeeldrogisterij een speciale levensduurcampagne ontwikkeld. De belangrijkste productgroepen hebben nu allemaal hun eigen campagne op basis van, de naam verklapt het al, de levensduur van het product. Koopt een klant scheermesjes, dan krijgt hij of zij nét voordat de mesjes aan vervanging toe zijn automatisch een aanbieding voor een nieuw setje.

Voordeeldrogisterij redesign

Redesign

Ondanks dat de webshop al op ons favoriete platform Magento draaide, waren we ervan overtuigd dat er ook hier nog meer te winnen viel. Het nieuwe responsive ontwerp dat voornamelijk focuste op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid bleek een groot succes. De conversie kreeg een flinke boost en steeg met circa 30 procent. Naast het platform hebben we ook de e-mailtemplates aangepakt. Van de wekelijkse nieuwsbrief en de welkomstmail tot de herinnering aan de verlaten winkelwagen – we hebben alles uit de kast gehaald zodat de afzonderlijke campagnes automatisch en efficiënt konden lopen.

Voordeeldrogisterij personalisatie

Personalisatie

Een conversatie verloopt nou eenmaal soepeler zodra je wat meer van elkaar weet. Dit geldt ook voor de communicatie tussen webshops en hun klanten. Op het platform van Voordeeldrogisterij lopen nu de meest slimme algoritmes die realtime analyseren, categoriseren en verzamelen. Dankzij deze data zijn we in staat de voorkeuren van de bezoekers in kaart te brengen en daar zelfs de webshop live op aan te passen. Denk aan het triggeren van relevante aanbevelingen, notificaties, mailings en gepersonaliseerde pop-ups. Het antwoord op je vraag of dat wat oplevert? Ja, een meetbare conversie-boost van 40 procent, om precies te zijn.

Resultaten en toekomstplannen

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen vertellen we graag en vol enthousiasme dat we de eindtargets ruim hebben gehaald. Uit deze casus blijkt dat voor het realiseren van snelle groei meer nodig is dan het genereren van traffic.

De echte winst zit hem in samenwerking en synergie. Zonder de inspanningen van Thomas en zijn team was het nooit zo hard gegaan. Alles werkt met alles samen. Groei vereist acties en inspanningen die op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Dit is nog niet alles.

Momenteel werken we aan het implementeren van een nieuw data management platform. Door alle data uit de diverse marketingkanalen te verzamelen in een centrale database kunnen we de marketing in de toekomst nog verder personaliseren en de klanten dus nog beter bedienen. Daarnaast gaat Voordeeldrogisterij haar grenzen verleggen – letterlijk en figuurlijk. De eerste testen zijn gedraaid en wij kunnen niet wachten om samen met Voordeeldrogisterij verder aan deze vervolgstap te werken. Benieuwd hoe dit er precies uit gaat zien? Houd de casus dan goed in de gaten voor een real time update!

Meer weten?

Heb je vragen? Of wil je meer informatie over de Voordeeldrogisterij case? Check dan bij Johan, hij kan je alles vertellen!

Johan Smits
Johan Smits

Managing Director & Founder

Stel je vraag!