Tegeldepot

Tegeldepot.nl was na 8 jaar explosieve groei toe aan een professionaliseringsslag op het dossier e-commerce. Begin 2016 mochten we een review uitvoeren. Daar kwamen veel interessante en kansrijke bevindingen uit. Inmiddels zijn we twee jaar verder en de resultaten zijn prachtig. We hebben de casus begin 2018 ge-update en je leest het hier. 

De ondernemers achter Tegeldepot zijn Eelco Kalsbeek en Chahid Carrak. Het bedrijf is in 2008 opgericht en maakt sindsdien een explosieve groei door. Inmiddels draait Tegeldepot zo’n 10 miljoen omzet per jaar. De ambitie is er niet minder om geworden. Naast de showroom in vestigingsplaats Zeewolde, wil het bedrijf de komende jaren meerdere fysieke vestigingen openen.

De vraag

Januari 2016 klopte Tegeldepot bij Yellowgrape aan voor een review. Er was wat stress. De shop was medio 2015 gemigreerd van een custom made platform naar Magento, met een opvallende daling (40%) van de conversie als gevolg. Daarnaast voelde Tegeldepot de keerzijde van haar explosieve groei. De kanalen stonden onder druk. Er was een gebrek aan kwantitatief inzicht. De samenhang tussen alle middelen was niet optimaal.

Case

Een future proof totaalstrategie voor Tegeldepot

Klant

Tegeldepot

Wat hebben we gedaan

Grondige e-commerce update na acht jaar explosieve groei

Review & traffic plan

Alles begint met een gezonde obsessie voor snoeiharde data. Google Analytics, Google Tag Manager, dashboarding software, marketing rapportages – we hebben de hele rambam op Tegeldepot losgelaten. Pas toen we alle feiten op een rijtje hadden, maakten we het Traffic Plan. Hierin staan onze belangrijkste aanbevelingen. Iedere aanbeveling (actie) is vergezeld van een kwantitatieve prognose: hoeveel groei, tegen welke kosten, op welke termijn. Terugkijkend kunnen we concluderen dat we de doelen meer dan ruimschoots hebben gehaald. Hieronder lees je wat we allemaal hebben gedaan de afgelopen twee jaar.

E-commerce personalisatie

Een van de grootste winstpunten voor Tegeldepot lag op het terrein van personalisatie. Het is een van onze specialiteiten. We hebben vol uitgepakt, met een samenhangend pakket van notificaties, recommendations, pop-ups en triggered emails. Op de achtergrond draaien verfijnde analyses. Wie is de klant, waar liggen zijn actuele behoeftes? De kunst van personalisatie is kennis én de juiste dosering.

Een kleine noot over de samenhang

der dingen, ook wel bekend als

de heilige graal

“ In het vertellen over acties en middelen gaat het al snel over de afzonderlijke acties en middelen. Maar een belangrijk deel van ons werk is ook/juist het zorgen dat de afzonderlijke kanalen elkaar versterken. Daarin schuilt de kracht van onze strategische benadering. De magie zit in de synergie. ”

Power to the AdWords

Tegeldepot had vol ingezet op zoekmachineoptimalisatie, maar op het gebied van Adwords en Shopping lag er nog veel winst. Uit de review was een opvallend lange aankoopfunnel gebleken, van maar liefst gemiddeld 12 dagen. We hebben onze bid software er handmatig op aangepast. In brede zin zijn veel processen nu geautomatiseerd. Zo worden productadvertenties automatisch aangemaakt o.b.v. search en dicteren heldere KPI’s automatisch de biedingen.

E-mail marketing

Dit kanaal ontbrak nog volledig en dat kan natuurlijk niet. Zeker voor producten met een langere aankoopperiode, tegels dus, is emailmarketing een zeer waardevol instrument. Samen met Copernica, makers van onze favoriete emailsoftware, hebben we from scratch meer dan tien volautomatische campagnes ingericht: browser abandonment, cart abandonment, snelle deal campagne en nog veel meer. Pure winst.

Seo, Affiliate & Retargeting

Tegeldepot is opvallend goed in SEO en geniet al jaren topposities. Er lag nog wel wat winst met long tail zoekwoorden en die hebben we gepakt. Het affiliate kanaal ontbrak nog in de mix. Doodzonde, want affiliate kan al snel 10 procent van het marketingrendement op zich nemen. We hebben het voor Tegeldepot volledig opgezet. Samen met Criteo hebben we tenslotte een sterke retargettingcampagne opgezet. Het systeem is erg goed in cross-device retargetting en Criteo stemt de banners af op het aankoopproces. Ideaal.

https://www.yellowgrape.nl/wp-content/themes/salient/css/fonts/svg/basic_accelerator.svg

Magento get tweaked

Vlak voor Tegeldepot bij ons aanklopte, had de migratie naar Magento geleid tot een forse conversiedaling. Onze Magento partner Magento partner Emico heeft dat vakkundig verholpen. Aan de achterkant hebben deze Magentomasters ontelbare optimalisaties doorgevoerd. De site is extreem stabiel nu en klokt snelheden waar je je shoppende vingers bij aflikt. In 2018 gaan we samen met Emico nog aan de slag met vernuftige A/B testen en een gefaseerde redesign.

Resultaten

We kunnen niet alles uit de doeken doen, maar het korte verhaal is dat we twee jaar na dato op 100 procent van de groeiprognose zitten. Onze actie hebben geresulteerd in een aanzienlijke en aantoonbare omzetstijging. Twee jaar na dato kun je rustig stellen dat Tegeldepot ons ruimschoots heeft terug verdiend en we zouden het niet anders willen.

100
groei

Misschien nog belangrijker is dat de snelle groei van Tegeldepot op geen enkele manier meer gehinderd wordt. Alles is toekomst- en groeiproof. Natuurlijk doen we daar de komende periode graag nog een schepje bovenop. We hebben veel bereikt, maar sky is the limit, oftewel: het kan altijd beter. Hou de casus in de gaten als je wil weten wat de toekomst nog voor moois gaat brengen.