Dekbed Discounter mobile Dekbed Discounter mobile

Dekbed Discounter

Synergie en personalisatie voor Dekbed Discounter

Het bedrijf

Niels Verwij is 25 als hij Dekbed Discounter start. Het is 2014 en de beddenbranche wordt gedomineerd door een handjevol partijen. De prijzen zijn hoog en Verwij komt er met gestrekt been in. De strategie: scherp inkopen, scherp aanbieden, vol gas op de marketing en een absolute, ongeëvenaarde klant-is-koning service. Het resultaat tart de verbeelding. Jaarlijks verdubbelt Dekbed Discounter de groei. In 2017 is de omzet 20 miljoen. Voor dit jaar verwacht men 50. Het is online retail op z’n mindblowing best.

Dekbed Discounter uitdaging

De uitdaging

Vanaf de eerste dag zet Dekbed Discounter vol in op marketing. Alle kanalen worden op volle kracht bespeeld, sinds twee jaar ook offline. Veel mensen kennen het bedrijf inmiddels via de televisiereclames. Hoofdverantwoordelijk voor de marketing is Kevin Veenman. Zijn grootste uitdaging is het aanbrengen van synergie. Hoe zorg je dat de kanalen elkaar versterken? Hoe voorkom je verspilling? Hoe meet je überhaupt het rendement? Het zijn de fundamentele vragen voor gevorderde spelers.

Video Synergie en personalisatie voor Dekbed Discounter
Dekbed Discounter de aanpak

De aanpak

Synergie begint met inzicht en inzicht begint met data. Het probleem met losse kanalen is dat ieder kanaal haar eigen data genereert. Zo ontstaan allemaal losse silootjes. De kunst is om de relevante informatie uit die losse silootjes te bundelen. Wie opereert op het volume van een Dekbed Discounter kan dat onmogelijk handmatig doen. We waren er samen al snel uit dat er een Data Management Platform (DMP) nodig was. Een DMP als basis voor een goed doortimmerde cross channel strategie.

Systeemselectie

Er zijn tegenwoordig legio DMP’s op de markt. De verschillen in functies en prijzen zijn al even legio. Wij zochten een DMP die goed past bij Dekbed Discounters razendsnelle groei. De uiteindelijke keuze viel op het jonge Nederlandse platform Datatrics. We zijn onder de indruk van Datatrics out of the box capaciteit. Zo zijn de ingebouwde koppelingen met de kanalen opvallend sterk. Tegelijkertijd biedt Datatrics maximale vrijheid om parameters zelf in te stellen. Het beste van beide werelden dus.

Dekbed Discounter mobile

Fase 1: ontginnen, structureren, inzetten

De implementatie van Datatrics is gedaan in 8 weken, opgedeeld in twee fasen. In fase 1 hebben we bepaald welke data uit de losse kanalen relevant is. Deze data wordt doorgesluisd naar een centrale database. De data wordt op twee manieren geconfigureerd: per persoon (360° klantprofiel) en per audience. De informatie uit de centrale database wordt al direct gebruikt voor gepersonaliseerde campagnes op bijvoorbeeld Facebook, Adwords, Copernica etc.

In de eerste fase zijn we ook begonnen met onsite personalisatie. Binnen het bestaande platform bouwden we tal van elementen die gebruik maken van de nieuw ontgonnen data, dan wel realtime inspelen op het gedrag van bezoekers. Denk aan persoonlijke aanbevelingen, notificaties en allerhande widgets. Ook hebben we meteen de eerste gepersonaliseerde e-mailcampagnes ingericht, zoals de heel coole cross device cart abandonment en browser abandonment mailings.

Dekbed-discounter rebrand

Fase 2: rebranding

Met het ontginnen van de juiste data ontstaan 101 mogelijkheden om slim in te spelen op bezoekers en adiences. In fase 1 verwerkten we een deel van deze mogelijkheden in het bestaande platform en de bestaande kanalen. Nu wilde het feit dat Dekbed Discounter zijn huisstijl aan het ontgroeien was. Zo kwam het plan op tafel voor een rebranding. Het grote voordeel hiervan is dat je de personalisatie echt kan integreren. In plaats van een schil eroverheen, wordt het een native onderdeel.

Met het redesign van het e-commerce platform, blijven de kanalen niet buiten schot. Je stijl moet natuurlijk consistent zijn. Maar ook voor de kanalen geldt dat een native integratie altijd meer mogelijkheden biedt dat ‘slechts’ een gepersonaliseerde toplaag. Het nut gaat dus veel verder dan esthetiek. Zowel voor het redesign van het platform als de kanalen konden we mooi gebruik maken van de lessen uit fase 1. Hoe handig dat je van te voren al weet wat de succesfactoren zijn!

+31,2% Conversiestijging

Resultaten

We zeggen bij Yellowgrape vaak gekscherend dat klanten ons terug hebben verdiend voor de factuur op de mat landt. Ook bij Dekbed Discounter hadden we onze ogen strak op de dashboards. Na implementatie van fase 1 zagen we een conversiestijging van 31,2 procent. Dat komt neer op een terugverdientijd van welgeteld drie dagen. Slechts een tussenstand… We blijven het zeggen: de grote winst zit in de synergie. Dat hoeven we een droomklant als Dekbed Discounter gelukkig niet uit te leggen.

Meer weten?

Meer weten over personalisatie, e-mailmarketing en database marketing? Neem gerust even contact op met Rik, vindt ie leuk!

Rik van den Wijngaard
Rik van den Wijngaard

Creative Director & Founder

Stel je vraag!