Internationale e-mail marketing voor Protest

Onze diensten

De uitdaging

Vraag een willekeurige winter- of watersporter een rijtje sportieve merken te noemen, en Protest zal ongetwijfeld top of mind zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa timmert Protest al enige tijd lekker aan de weg. Protest kent een duidelijke branding en besteedt veel aandacht aan de kwaliteit van de online content. In de webshop komt dat duidelijk naar voren: het kent een strak design, een vlotte tone of voice en haarscherpe sfeer- en productfotografie waarmee ze sterk inspelen op inspiratie. Op de diverse social kanalen weten ze commerciële posts subtiel te combineren met een flinke dosis user generated content.

Ondanks dat het er voor de schermen piekfijn uit zag, viel er binnen het e-mail kanaal van Protest nog veel te winnen. Protest klopte bij Yellowgrape aan met een duidelijke wens: een e-mail flow waarin de on site inspiratie en interactie doorvertaald kon worden, inclusief personalisatie elementen. Yellowgrape ontwierp een compleet nieuw e-mail template en een reeks geautomatiseerde campagnes, waarmee Protest haar klanten kan inspireren en servicen in de inbox.

Clang als ESP

Om de wens te kunnen realiseren moest er allereerst overgestapt worden naar een nieuw ESP. Het bestaande e-mail platform van Protest kende zeer beperkte mogelijkheden en ook op gebied van creativiteit zouden we al snel de grens bereiken. De juiste balans tussen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de software was voor Protest van groot belang. Op basis van deze vereisten is gekozen voor Clang, aangezien dit platform op beide elementen absoluut uitblinkt. Yellowgrape heeft de volledige Clang implementatie neergezet in vier verschillende talen: Nederlands, Engels, Duits en Frans. 

Redesign e-mail template

Yellowgrape is verantwoordelijk geweest voor het gehele redesign van het e-mail kanaal. We zijn gestart met het ontwerp van een nieuw responsive template, dat qua stijl volledig overeenkomt met de webshop. De gehele look-and-feel past zich automatisch aan op het seizoen én de ontvanger. De herkenbare iconen van de webshop, zoals de sneeuwvlokken en golven, komen onder andere terug in de header, footer en achtergrond van de mailings.

In het template is bovendien veel variatie en beleving gecreëerd door product- en sfeerafbeeldingen met elkaar te combineren. Hiermee wordt de herkenbare stijl van de webshop echt doorvertaald naar de inbox.

Protest e-mail case

Animatie staat voor de aandacht

De gemiddelde inbox is voor een groot deel gevuld met commerciële mails. Bij Gmail gebruikers worden opgemaakte e-mails zelfs in een aparte tab geplaatst. Om de mailings van Protest op te laten vallen inbox en de click through rate te boosten, creëerden we eye catching geanimeerde banners. Deze trekken bij openen gelijk de aandacht en wakkeren nieuwsgierigheid aan, wat de kans op doorlezen én klikken vergroot. Daarnaast zorgen animaties voor een gevoel van betrokkenheid bij de ontvanger, wordt de content (in vergelijking met statische afbeeldingen) beter onthouden en verhogen we de kans dat de ontvanger de mails ook in de toekomst opent.

Product hero block voor de toppers uit de collectie

Protest lanceert ieder jaar nieuwe collecties met een reeks topitems die ze extra onder de aandacht willen brengen. Denk bijvoorbeeld aan de vette ski-jassen voor vrouwen en snowboard jassen voor mannen. Onze e-mail marketeers hebben hiervoor een hele vette feature gebouwd die zowel grafisch als technisch gezien een absoluut hoogstandje is. 

Met het product hero block kunnen ontvangers niet alleen verschillende views van hetzelfde item bekijken, maar ook verschillende uitvoeringen selecteren. Hierbij passen zowel de hoofd afbeeldingen als de bijbehorende thumbnails zich aan in de geselecteerde kleur – en dit allemaal binnen de e-mail. Hiermee stimuleren we interactie met de ontvanger en biedt Protest haar klanten de ultieme shop ervaring in mail. 

In dit voorbeeld zie je een zwembroek, maar dit werkt bijvoorbeeld ook voor bikini’s of winterjassen. Met vier thumbnails en vier verschillende kleuren kunnen er maar liefst zestien (!) productafbeeldingen getoond worden in één enkel product blok. De items kunnen overigens ook ingeladen worden op basis van de feed. Dit hebben we maar direct geautomatiseerd, omdat de gemiddelde e-mail marketeer niet van overbodig klikwerk houdt.

Vette features en personalisatie elementen

Omdat Protest verkoopt in meerdere landen, hebben we zes verschillende productfeeds gekoppeld aan het template. De e-mail marketeer kan door middel van een SKU binnen een paar tellen eenvoudig alle productdata inladen en de product blokken meertalig maken. 

Een andere wens die hoog op de verlanglijst stond was personalisatie. Omdat Protest nog niet werkt met een CDP of soortgelijke personalisatie software, bouwden we handmatig een product recommendation functionaliteit in Clang. Deze houdt rekening met een aantal factoren, waaronder eerder gedane aankopen, persoonlijke voorkeuren en de populariteit van items. Ook wanneer informatie ontbreekt hebben we een creatieve oplossing. In dat geval tonen we ‘never out of stock’ items, die opgehaald worden uit de feed door middel van een randomizer. Zo garanderen we variatie en kunnen we toch relevante productaanbevelingen tonen.

Het state-of-the-art template bevat bovendien een volledig geautomatiseerde Instagram feed, waardoor we ontvangers kunnen inspireren met vette content rechtstreeks van het sociaal kanaal. Met het countdown element kunnen we het gevoel van urgentie maximaal aanwakkeren, bijvoorbeeld in aanloop naar een sale of wanneer een persoonlijke kortingscode bijna afloopt.

Geautomatiseerde campagnes

Binnen het nieuwe design ontwikkelden we een reeks geautomatiseerde campagnes, die voldoen aan de next level e-commerce etiquette. Te beginnen met een drietraps onboarding flow, die gekoppeld is het stimuleren van profielverrijking. De opgegeven voorkeuren gebruiken we onder andere om recommendations te personaliseren. Naast de functionele conversie boosters als een verjaardagsmail en cart abandonment, hebben we ook meer geavanceerdere campagnes gebouwd. Zo bestaat de VIP campagne uit meerdere mails, waarbij klanten twee keer een VIP-status kunnen behalen afhankelijk van de aankoop. Met de heractivatie campagne tackelen we churn risk en heractiveren we slapende klanten. Uiteraard zijn ze allemaal meertalig.

Deze mensen weten alles over deze case

Claudia Dikkers

Michel Gerritsen

Michel Gerritsen

Tom Suurling

Meer e-commerce cases

Wie winst op de lange termijn wil, focust zich op acquisitie én retentie

Lees het nu in onze nieuwste whitepaper