Zo maak je jouw webshop SEO-proof voor 2020

Ayaan Hanewald

Het huidige SEO-landschap is zeer dynamisch en heeft de afgelopen jaren een hoop veranderingen doorgemaakt. Hoewel de basis nog altijd hetzelfde is en het gebruik van de juiste zoekwoorden centraal staat, is het belangrijk om de innovaties die Google doorvoert nauwlettend in de gaten te houden.

Ondanks dat SEO-principes voor bijvoorbeeld corporate en e-commerce websites niet veel van elkaar verschillen, zien we dat online retailers vaak voor specifieke SEO-uitdagingen staan. In deze blog geven we je praktische tips die jou helpen je e-commerce platform SEO-proof te maken.

Dubbele content: voorkomen is beter dan genezen

Duplicate content houdt grofweg in dat dezelfde content te bereiken is op verschillende URL’s. Je maakt je schuldig aan duplicate content wanneer je op jouw website twee keer dezelfde tekst of de tekst van een andere website gebruikt. 

Duplicate content kan ontstaan door foutieve, technische instellingen aan de achterkant van de site. Een praktisch voorbeeld: een website draait op zowel www als non-www, of http en https of door het gebruik van tagging parameters in de URL (?utm=). Bij een e-commerce website komt het vaak voor dat een product in meerdere categorieën is opgenomen en de URL op basis daarvan verandert. Hierdoor ontstaat dus dubbele content. Een ander voorbeeld is het gebruik van standaardteksten van bijvoorbeeld de leverancier van de producten die je aanbiedt. Grote kans dat deze teksten overeenkomen met content op andere websites waar hetzelfde product aangeboden wordt. 

Het directe, negatieve gevolg van dubbele content is dat je pagina’s minder goed vindbaar zijn in Google. Het is voor Google lastig te bepalen welke pagina het ‘origineel’ is en hierdoor toont Google vaak maar één pagina in de lijst met zoekresultaten. Daarnaast werkt Google met een crawl budget, wat inhoudt dat Googlebots een beperkte kracht hebben om alle webpagina’s op je website te crawlen (en vervolgens te indexeren en ranken). Kort gezegd: hoe groter het aantal duplicate URLs op je website, hoe minder URLs worden geïndexeerd, wat de SEO-score van jouw e-commerce website naar beneden haalt. 

De oplossing: maak gebruik van een canonical tag. Rel=”canonical”, of canonical URL, is een HTML element dat duplicate content voorkomt. De canonical URL voorkomt zowel interne als externe duplicate content. Deze tag geeft advies aan de zoekmachines (zoals Google) dat er twee of meer pagina’s zijn met dezelfde content, maar dat er maar één leidend mag zijn in de zoekresultaten. Voeg een canonical tag toe aan elke pagina om je SEO score te boosten.

Het belang van structuur

Een belangrijke bijdrage aan een sterke SEO-score is de structuur van je website. Zeker bij grote webshops is het belangrijk om het overzicht te bewaken en zowel je website in zijn geheel als onderliggende URL-structuur op orde te hebben. Hoe meer structuur, hoe makkelijker het voor Google is om de diverse pagina’s te indexeren. Voorwaarde hiervoor is dat alle URLs uniek zijn. Op hoofdcategorie is het onderwerp doorgaans breed en naarmate je dieper de website in gaat, zouden de daaronder gelegen niveaus (bijvoorbeeld productcategorieën) en bijbehorende URLs steeds verfijnder moeten zijn.

De oplossing: vermijd parameters in URLs zoveel mogelijk. Parameters geven bezoekers en zoekmachines geen context en kunnen duplicate content veroorzaken. Scheid woorden van elkaar door middel van koppeltekens (-). Teveel trefwoorden in je URLs schaden tevens de leesbaarheid en zijn een duidelijk teken van over-optimalisatie.

Ga slim om met paginering

Nagenoeg elke webshop heeft te maken met gepagineerde content: content die over meerdere pagina’s verdeeld is. Een voorbeeld hiervan zijn productpagina’s. Dergelijke pagina’s hebben SEO-technisch weinig waarde, maar zijn vaak wel allemaal voorzien van een eigen URL. Het gevolg hiervan is dat Google deze pagina’s stuk voor stuk moet crawlen en indexeren. Daarnaast is de kans groot dat deze pagina’s op gebied van content en autoriteit laag scoren, waardoor ze überhaupt niet gaan ranken in de zoekresultaten. Kortom: een verspilling van het crawl budget.

De oplossing? Die heeft Google zelf bedacht en lijkt op de canonical tag. Door De rel=”next” en rel=”prev” tags toe te voegen maakt Google de relatie tussen een reeks pagina’s duidelijk aan zoekmachines. Google zal vervolgens de linkwaarde van alle individuele pagina’s samenvoegen en toewijzen aan de hele set. Daarnaast zal alleen de startpagina geïndexeerd worden. Win-win!

Conclusie

SEO is en blijft van ongekend belang voor online retailers. Als je aandacht besteedt aan SEO en bovengenoemde tips meeneemt in je optimalisatie, zal je website snel stappen maken om organisch hoger te ranken binnen Google. Focus op de juiste structuur en zorg dat je overzicht houdt binnen je website. Dit maakt het eenvoudiger om te schalen en zal Google een handje helpen bij het indexeren van de belangrijkste pagina’s, terwijl het crawl budget slim besteed wordt.

Meer weten over het belang van SEO of ben je benieuwd hoe jouw website er voor staat? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!