Yellowgrape Emarts

Google CSS: Yay or nay?

Roos Rabenberg

Aanleiding

Het is je wellicht niet ontgaan dat Google in 2017 een flinke boete heeft opgelegd gekregen van de Europese Commissie. De reden hiervoor is dat Google de enige prijsvergelijker is die zichtbaar is in Google Shopping. Volgens de Europese Commissie heeft Google hierdoor een machtspositie in de zoekresultaten. Eerder zag je in de Google Shopping resultaten alleen advertenties van Google Ads. Andere prijsvergelijkers konden hierdoor geen posities inkopen in de Google Shopping resultaten. Deze prijsvergelijkers zijn dus benadeeld doordat zij geen producten kunnen vertonen in het populaire vergelijkingsplatform Google Shopping. Naar aanleiding van de uitspraak van de Europese Commissie heeft Google dan ook aangegeven om nu ook andere prijsvergelijkers toe te laten tot de Google Shopping resultaten. Google laat nu andere prijsvergelijkers toe via het nieuwe partnerprogramma genaamd Comparison Shopping Services (CSS).

Yellowgrape CSS Emarts
Voorbeeld van Yellowgrape CSS Emarts

Wat is CSS?

Comparison Shopping Services (CSS) is een partnerprogramma van Google. Binnen dit programma kunnen andere vergelijkers ruimte inkopen binnen de Google Shopping resultaten. In de praktijk zijn dit websites die allerlei verschillende producten aanbieden van verschillende retailers. Het is simpelweg een re-direct naar de website van retailers, waar de consument zijn/haar aankoop kan voltooien. Een CSS zorgt voor de technische implementatie en kan de advertentie campagnes managen.

Voordelen

Het partnerprogramma van Google heeft veel aandacht ontvangen in de media. En dat is niet voor niets, adverteren via een CSS bieden namelijk (tijdelijk) flinke financiële voordelen.

  1. Een positief dilemma: Een beter rendement of meer groei?
    Een van de grootste voordelen hiervan als webshop kun je duidelijk terug zien in de kosten die je per klik betaald. Van de Europese Commissie moet Google zijn winstmarge compenseren met een CSS. Hierdoor ontvangt elke CSS een korting van 20% op de CPC’s. Je kunt er dus voor kiezen om dezelfde CPC’s door te laten voeren waardoor je je concurrentiepositie kunt verbeteren. Daarnaast kun je natuurlijk je huidige shopping CPC’s verlagen met 20%, waardoor je dus mooi kunt besparen voor nagenoeg hetzelfde resultaat.
  2. Meer spenderen = kosten reduceren
    Daarnaast is er momenteel een partnership incentive programma ingesteld door Google. Dit incentive programma zorgt ervoor dat er een percentage van jouw gemaakte Shopping uitgaven wordt teruggestort in je Ads account. Dit kortingspercentage kan oplopen tot 5% en uitkomen op een bedrag van maximaal €86.000 per maand! Hoeveel korting je ontvangt hangt af van de uitgaven die je maakt via jouw CSS programma. 

Nadelen

Adverteren via een CSS levert niet alleen voordelen op, maar kan ook nadelen met zich mee brengen.

  1. Een belangrijk nadeel is dat wanneer je wilt meedraaien via een CSS, je Ads account geen support vanuit Google meer ontvangt. Dit kan erg nadelig zijn aangezien deze support je toegang geeft tot de nieuwste features en extra mogelijkheden binnen Google. Echter is dit nadeel te verhelpen door een nieuw Ads account op te zetten voor de Google Shopping campagnes. Daarnaast heeft Google onlangs de mogelijkheid beschikbaar gesteld om tóch je CSS campagnes op te zetten in je huidige Google Ads account, zónder support te verliezen. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden hierover.
  2. Daarnaast moet je je ervan bewust zijn dat de financiële voordelen tijdelijk zijn. Google heeft deze ingezet en maakt hierbij duidelijk dat zij elk moment het recht hebben om de financiële voordelen stop te zetten. Goed om te weten is dat het partnership incentive programma tot en met december 2018 actief is. Na deze periode zal Google dit programma stopzetten en ontvang je niet meer een extra kickback op basis van je uitgaven. Vergeet niet dat het werken met een CSS partner nog steeds 20% korting op de CPC’s heeft heeft t.o.v. Google Shopping.

Wil je ook adverteren via een CSS?

Profiteer van de financiële voordelen via een CSS in samenwerking met de ervaren Google Ads specialisten bij Yellowgrape.

Yellowgrape is een ervaren e-commerce bureau die voorop loopt in de e-commerce wereld. Het gebruik maken van een CSS is dan ook een voorbeeld waarbij je als een early adaptor van kunt profiteren in samenwerking met Yellowgrape via Emarts.nl. In combinatie met een goede account set-up, slimme algoritmes en een strakke feed set-up zorgen wij dat je met het samenwerken met een CSS meer zichtbaarheid creëert en profiteert van de financiële voordelen. Ben je klaar om hier als early adaptor gebruik van te gaan maken?

Neem vandaag nog contact met ons op!