Het leven van een retailer is een feestje. De concurrent hangt de slingers op, jij hoeft alleen te RSVP’en!

Claudia Dikkers

Bijzijn is meemaken

Sinds 2015 viert e-commerce gigant Amazon jaarlijks Prime Day: een exclusief koopjesfestijn waarbij Prime Members gedurende 48 uur profiteren van kortingen. Wellicht heb je hier nog nooit van gehoord, maar vergis je niet! Deze Prime Day Editie draaide Amazon meer omzet dan op Black Friday en Cyber Monday samen.

Wanneer het op retail-feestdagen aankomt, kunnen we er in Nederland trouwens ook wat van. Zo begon MediaMarkt een aantal jaar geleden met de BTW-dagen, stunt KLM twee maal per jaar met verlaagde ticketprijzen tijdens de Werelddeal Weken en heeft Bol.com de welbekende Bulk 10-daagse. 

De uitdaging voor Tegeldepot

Veel concurrenten van initiërende partijen zien dergelijke mega acties als een bedreiging en gaan er vanuit dat het succes van de ander nadelig is voor de eigen omzet. Ze zijn van mening dat ze alleen op het succes mee kunnen liften indien ze zelf ook met scherpe acties komen. Ook zijn ze vaak onterecht bang voor het negatieve effect op de marge. 

Onze klant Tegeldepot zag hierin juist een kans en heeft deze met twee handen aangegrepen. Acties als Prime Day worden doorgaans ruim van tevoren maximaal gepusht via TV, offline media en diverse online marketing kanalen. Het praktische gevolg hiervan is dat er veel volume in de markt gecreëerd wordt. Ondanks dat dit niet direct getarget was op de niche van Tegeldepot, wisten ze hier slim op in te haken.

Strategie en synergie

Zo gezegd, zo gedaan. Chahid Charrak, mede-eigenaar van Tegeldepot, kwam met het idee van een 2-daags prijzenfestival. Tijdens dit online festival konden consumenten 48 uur lang profiteren van 10% korting op alle artikelen uit de categorieën douches, kranen, tegels en badmeubels. Een kortingsactie an sich is geen hogere wiskunde. Het aanbieden van korting op producten waar de klant daadwerkelijk zijn/haar voordeel uit haalt terwijl de winstmarges van het bedrijf in toom gehouden worden, is dat echter wel. 

Naast het strategisch uitdenken van de actie is de inzet van de juiste online kanalen hierbij van groot belang. We blijven het zeggen: de kracht zit ‘m in de synergie over alle kanalen heen. Door een speciale campagne op te zetten en de aantrekkelijke actie duidelijk te communiceren zorgden we ervoor dat de kracht van elk kanaal optimaal benut werd. Denk hierbij aan het klaarzetten van relevante communicatie via e-mail, de website, affiliate en Google Ads. Alles om er voor te zorgen dat de consument er simpelweg niet omheen kon – met een flinke dosis FOMO als gevolg.

En de resultaten?

Die mogen er zeker zijn. De actie heeft gezorgd voor +75% nieuwe bezoekers op de website van Tegeldepot. Het plotseling communiceren van deze actie zorgde voor een momentum waar de consument niet op voorbereid was. Daarnaast was de actie scherp én tijdelijk: een gouden combinatie. Tijdens het prijzenfestival van Tegeldepot is het aantal transacties gestegen met +35%, de bestelwaarde met +55% en de omzet met maarliefst 90%!* 

En de winst? Die hebben we gewaarborgd door volledig in te zetten op de huismerken. Hoogwaardige producten zonder dunne marges van A-merk leveranciers. Kortom: extra zichtbaarheid, een hoge omzet én een goede winstmarge.
*In vergelijking met een reguliere maandag en dinsdag

Learnings

Belangrijk om te benoemen is dat deze resultaten niet winstgevend zouden zijn als er was gekozen voor een kortingsactie op categorieën met lage orderwaardes en hoge marges. Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van momentums die gecreëerd worden door je directe én indirecte concurrentie. Vergeet vooral niet om het juiste productaanbod en bijhorende marketingkanalen te selecteren.