SocialToday Event 2020: highlights en learnings

Huma Shareef

Begin februari was Yellowgrape aanwezig op het SocialToday Event 2020 in Utrecht. Dit event wordt georganiseerd door Frankwatching en staat volledig in het teken van social media-strategie, contentmarketing, targeting en analytics. In deze blog deelt Campaign Manager Huma de highlights van het event, best practices en handige tips en tricks voor succesvolle social advertising. Lees snel verder!

Een goed begin is het halve werk

Wat hebben slecht presterende campagnes gemeen? Een slechte briefing, aldus Ashley Vinson, advertising expert van Facebook. Hoe zorg je er dan voor dat dit wel goed gaat? Dit zijn Vinson’s 5 inside tips:

  1. Zorg ervoor dat je bedrijfsdoelstelling duidelijk en concreet is geformuleerd en deel dit met het bureau zodat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft;
  2. Bedenk een S.M.A.R.T campagnedoelstelling. Mocht je meerdere doelstellingen hebben die belangrijk zijn, is het ook beter om hier meerdere campagnes voor op te zetten in plaats van deze te bundelen in één campagne;
  3. Formuleer relevante KPI’s die de brand awareness daadwerkelijk kunnen boosten. Focus op wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is; dit is dus niet altijd de CTR of het aantal views;
  4. Zorg ervoor dat je niet al te specifiek target met je doelgroep. Laat het algoritme van Facebook uitzoeken wie je beste doelgroep is en waar de grootste kans op conversies ligt door breed te targetten;
  5. Stel deliverables op vanuit een ‘people-first’ gedachte en ontwikkel je creatieve content rondom het gedrag van je doelgroep en het platform waarop ze zich bevinden. Gebruik hiervoor meerdere variaties in je uitingen om effect te creëren.

 

Impact maken met zakelijke video’s

Wist je dat video letterlijk ‘ik zie’ betekent in het Latijn? Video biedt je de mogelijkheid om in te spelen op de emotie van de kijker en is daarmee een uitermate geschikt medium om een persoonlijke connectie te maken met je doelgroep. Klinkt logisch, al is dit in praktijk nog niet zo eenvoudig. Social video specialist Pelpina Trip stelt dat het allemaal draait om de 3 P’s: people, platform en purpose. Het is dus belangrijk om vooraf te bedenken wie je doelgroep is, waar je doelgroep zich bevindt en welke boodschap je over wil brengen. Een goede video duurt volgens Pelpina idealiter 60 seconden en is als volgt opgebouwd:

  • Teaser > 3-5 sec
  • Branding > 1-2 sec
  • Tip 1 > 15 sec
  • Tip 2 > 15 sec
  • Tip 3 > 15 sec
  • CTA > 5 sec

Houd het kort en simpel, maar blijf vooral menselijk en probeer in te spelen op de emotie van de kijker. Wil je zelf aan de slag met het maken van video content? Check dan de volgende tools: Clips, Autocap, Quik, BigVu en Da Vinci Resolve. Bekijk ook de filmpjes van Pelpina voor meer handige tips en tricks.

Slim in plaats van specifiek targetten

Een thema dat tijdens diverse spreeksessies uitvoerig aan bod kwam is targeting. Stel, je zet een campagne op met de volgende targeting instellingen: mensen woonachtig in Engeland, geboren in 1948 met een hoog inkomen, geïnteresseerd in sport auto’s, honden en reizen naar het buitenland. Op het eerste gezicht lijkt dit een specifieke, goed doordachte manier van targeting. Think again… Met deze instellingen zou je je zowel op prince Charles als Ozzy Osbourne richten. Op basis van demografische gegevens kunnen totaal verschillende doelgroepen binnen dezelfde targeting vallen. De kunst is dan ook om gericht te adverteren in plaats van heel specifiek. Of zoals wij bij Yellowgrape zeggen: op een slimme manier met data omgaan.

De advertentie bepaalt voor 65% het succes

Een opvallende bevinding: bijna 40% van de mensen kijkt slechts 2 à 3 seconden naar een (video)advertentie op Facebook en Instagram. Het is dus erg belangrijk om in die eerste seconden de aandacht te trekken en de boodschap kort maar krachtig te houden. Daarnaast speelt de kwaliteit van het beeldmateriaal natuurlijk een grote rol en is het belangrijk om de focus te leggen op het product of de dienst die je aanbiedt. In deze eerste 2 tot 3 seconden bepalen ontvangers namelijk ook of ze verder willen lezen of kijken. Maar liefst 65% van het succes van een campagne wordt bepaald door de advertentie.

Daarnaast wordt aangeraden om verschillende variaties (tekst en visuals) tegenover elkaar te testen. Dit is relatief eenvoudig en helpt je de kans op conversie te verhogen. In het algemeen geldt dat single image ads en videos het meest efficiënt zijn in termen van conversie, omdat deze het minst lijken op een traditionele advertentie.

‘People buy from people, not companies’

De mate waarin een consument zich kan herkennen in een merk of organisatie bepaalt deels de kans op conversie. De kunst is om een persoonlijke connectie op te bouwen met de consument en er voor te zorgen dat ze een positieve feeling krijgen met jouw merk. Om dit te realiseren is het belangrijk te focussen op de kracht van herkenbaarheid en dit terug te laten komen in alle marketing- en communicatie gerelateerde uitingen – zowel online als offline.

Zelf aan de slag?

Ga jij binnenkort aan de slag met social media? Houd bovenstaande tips dan in gedachten. Een quote van Ashley Vinson die ons is bijgebleven en waar we deze blog mee af willen sluiten luidt als volgt: ‘You didn’t wake up to be mediocre.’ Dat kunnen wij alleen maar beamen.

Ben je benieuwd wat Yellowgrape voor jou kan betekenen op het gebied van social media advertising? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

Foto: Michiel Ton